De frequentie in berichtenverkeer in de groepsapp neemt nu duidelijk toe. En ook de spanning stijgt, in ieder geval bij mij. T minus 33. SSR2023 is nabij.
Een paar bootjes liggen al in IJmuiden en enkelen zijn nog onderweg. Zelf ben ik zaterdag aangekomen. Vandaag geklust in IJmuiden (radarreflector op mijn bezemsteel/achtermast, kajuitluik opnieuw, beter, vastgrzet en een kapot, duur, genuarailsoog/leioog gedemonteerd morgen nieuwe halen als ik mijn reddingsvlot (huur) ophaal bij Kniest).
Onderweg naar Zaandam genua gescheurd, die ligt bij zeilmaker met de verzekering dat het goed komt.
Morgen proviand inslaan, de allerlaatste klusjes, opruimen/schoonmaken en mijn neef ophalen. En vooral ook rusten en een beetje proberen te genieten vh bijzondere pre-vertrek moment/gevoel.
De weermodellen geven een mi interessante situatie weer.
GFS en EMWCF donderdag start:
11-15 knopen NO met het zonnetje erop. Ik zou zeggen: ideale omstandigheden en planerend de golven af. De wind neemt in de nacht toe. Om 24:00 19/26 knopen, dat vind ik fors, maar wel uit de goede richting. Dat wordt diep reven en een voorzeilwissel voor het nachtstandje, en dan verwacht ik 3.5-4.0 knopen (te conservatief?).
De modellen verschillen per updat maar de constante factor is: NO4 toenemd naar vijf met vlagen 20+ knp.
Dan neemt de wind af: 15-20 de richting blijft NO.
De lichtweerzeiltjes kunnen in de zak blijven, dit wordt ruime wind planeren en reven. Net als vorig jaar. Ik heb er zin in. We zijn met zijn zevenen en ik verheug me er op de andere deelnemers morgen (weer) te zien. Wij houden u op de hoogte, hopelijk vrijdag vanuit Lowestoft. Kleine schepen, grote schippers, Lowestoft, of de gladiolen!
(In de attachments een alternatieve route over de Noordzijde vd IJgeul, over een TSS en onder de munitiedump: zou dat mogen? (Opties
)