Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Darwin of reglementen

Darwin of reglementen 26 juli 2023 09:46 #1497347

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Beste Forummers.

Ondanks de titel wel even een serieuze vraag over vaarregels.

Situatie Markermeer, W-ZW 5-6 Bf. Weinig boten op het water.
Ondergetekende probeert gereefd, hoog aan de wind over BB een koersje aan te houden in diep water (ivm Fontijnkruid; dat spul hadden ze gewoon in fonteinen moeten laten maar dat is niet de vraag),
tussen het Paard van Marken en de aanloop van Amsterdam.

Op meer dan een km afstand kwam van stuurboord komt een charterschip onder zeil, varend over SB ruime wind, met een mooie schuimende kop aan. Na een aantal kruispeilingen, bleken ze precies op aanvaringskoers uit te komen.

Mijn interpretatie: twee zeilende schepen, kruisende koersen, SB wijkt voor BB; dus ik houdt voorlopig koers en snelheid aan.
Daarbij zaten we in het vaarwater en kwam charteraar er dwars op.

Betreffende schipper geeft echter geen indicatie ons te hebben gezien, maakt geen aanstalten te willen wijken, ook niet een paar graden oploeven, waarmee we netjes langs elkaar waren gevaren. Om dus een aanvaring te voorkomen loeven wij op en komen met klapperende zeilen kort achterlangs. In het voorbijgaan vraag ik de schipper of er voor hun 'andere regels gelden' waar op ze roept: "Groot schip versus klein". Ik zeg "lariekoek, twee zeilende schepen". Daarmee was ons 'contactmoment' voorbij, maar het spookt toch door mijn hoofd.

Een klein stukje verder bleek dat ze wel konden manoeuvreren want ze verlegden de koers minderden vaart door de gaffel te laten zakken en maakten uiteindelijk een gijp.

Ik vind de interpretatie van het BPR (art. 6.17 Kruisende koersen) hier niet helder. Had deze charterschipper nu een punt of niet?
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:00 #1497351

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Je zegt 'in het het vaarwater': bedoel je daarmee SB in een betonde geul ? Zo ja, dan is het hoofdvaarwater voor jou, komt de charter uit een (niet-betond) nevenvaarwater en had moeten wijken.

Indien jij niet een betond vaarwater, dan geldt klein wijkt voor groot, als de charter een groot schip was. Hoe zie je dat het een groot schip is:

Voerde het charterschip een gele ruit of was het groter dan 20 meter?

Gele ruit als dagmerk dat deze is ingericht voor meer dan 12 personen en het dus een groot schip betreft ook al is het mogelijk kleiner dan 20 meter.

Indien ja op >12 personen of > 20 meter dan was het een schip en had je als klein schip moeten wijken. De charterschipper had dan dus gelijk.
Laatst bewerkt: 26 juli 2023 15:25 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:00 #1497352

Regel 1 nvt
Regel 2 nvt
Regel 3 is van toepassing

Groot gaat voor klein dus in dit geval.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:03 #1497354

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Nachtvlinder schreef :
Regel 1 nvt
Regel 2 nvt
Regel 3 is van toepassing

Groot gaat voor klein dus in dit geval.

Wat jij aanhaalt gaat over tegengestelde koersen, dus n.v.t. want bij TS is sprake van kruisende koersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:04 #1497355

a. Los van de regels hebt u volgens goed zeemanschap gehandeld (1.04)
b. 6.17 lid 3 zegt dat een klein schip voorrang moet verlenen aan een groot schip.
c. 1.01 A zegt dat schepen < 20 meter kleine schepen zijn.
d. Ik ga er vanuit dat uw schip < 20 meter is, dus een klein schip. Dit blijkt echter niet eenduidig uit uw tekst.
e. Is het charterschip langer dan 20 meter? Zo ja, dat had de schipper van het charterschip gelijk en hebt u terecht uitgeweken.

Maar uit uw tekst kan ik niet afleiden wat de lengte van het charterschip is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:08 #1497356

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zie antwoord van holrobert:
Als ingericht voor meer dan 12 passagiers >> passagiersschip >> groot schip. Zou , als lengte korter was dan 20m, te zien moeten zijn aan gele ruit.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:10 #1497357

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Voer jij aan SB-zijde in de geul en hij niet? Dan had hij moeten wijken. In alle andere gevallen moet jij wijken verlenen omdat hij een groot schip is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:21 #1497360

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Zo bij zo gevalletje calimero
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:25 #1497363

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
keeszeiler schreef :
a. Los van de regels hebt u volgens goed zeemanschap gehandeld (1.04)
b. 6.17 lid 3 zegt dat een klein schip voorrang moet verlenen aan een groot schip.
c. 1.01 A zegt dat schepen < 20 meter kleine schepen zijn.
d. Ik ga er vanuit dat uw schip < 20 meter is, dus een klein schip. Dit blijkt echter niet eenduidig uit uw tekst.
e. Is het charterschip langer dan 20 meter? Zo ja, dat had de schipper van het charterschip gelijk en hebt u terecht uitgeweken.

Maar uit uw tekst kan ik niet afleiden wat de lengte van het charterschip is.

Heb niet op gele ruiten gelet, maar ga er voor het gemak even van uit dat het een groot schip was (>20m) dat deed ik toen ook.

@ Rinus; wel in de geul, maar of het SB zijde was weet ik niet meer. In elk geval kruiste het grote schip (onder zeil) geul en ons.

Maar de tendens, even los van die plek in het hoofdvaarwater is dus dat groot zeilend ook voor klein zeilend gaat en niet BB voor SB. .... Weer wat geleerd, ik dacht dat groot en klein alleen op de motor gold.

Dit wetende zal ik in de toekomst eerder wat gaan knijpen (dus vaart terugnemen en hoogte houden) en zal de charteraars respectvol voor laten gaan.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 26 juli 2023 10:27 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:28 #1497364

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7033
Voor beroepsvaart wijk ik altijd. Ook ga ik altijd achterlangs, ook al heb ik voorrang. Zij verdienen hun brood daarmee en ik zeil voor mijn plezier. Nooit een VB willen halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:30 #1497365

jerry schreef :
Voor beroepsvaart wijk ik altijd. Ook ga ik altijd achterlangs, ook al heb ik voorrang. Zij verdienen hun brood daarmee en ik zeil voor mijn plezier. Nooit een VB willen halen.

Deze onzin weer. Mijn vrije tijd is veel belangrijker dan mijn werktijd. Ergo, mijn vrije tijd is eveneens veel belangrijker dan iemand anders z’n werktijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:37 #1497367

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
jerry schreef :
Voor beroepsvaart wijk ik altijd. Ook ga ik altijd achterlangs, ook al heb ik voorrang. Zij verdienen hun brood daarmee en ik zeil voor mijn plezier. Nooit een VB willen halen.

Zijn er meer die dit doen, helemaal prima, eigen afweging. Maar heel belangrijk: wijk (ruim) op tijd zodat ook op het grote schip zichtbaar is wat je doet voordat ze daar een koerswijziging inzetten. Je loopt anders het risico allebei te wijken, en daardoor alsnog in aanvaringsgevaar te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 10:51 #1497369

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29355
Groot vaartuig, verder geen discussie noodzakelijk.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 11:06 #1497374

Mischief schreef :
Maar de tendens, even los van die plek in het hoofdvaarwater is dus dat groot zeilend ook voor klein zeilend gaat en niet BB voor SB. .... Weer wat geleerd, ik dacht dat groot en klein alleen op de motor gold.
........

Sterker nog, zelfs als dat charterschip op de motor had gevaren en jij zeilde, had je moeten wijken voor hem/haar.

Voorbeeld, een situatie van jaren geleden.
Rustige zonnige dag, wind 2 tot 3 bft.
Ik vaar met een grote motortjalk van zuid naar noord voorlangs Stavoren.
Ongeveer 30 zeiljachtjes houden kennelijk een soort wedstrijdje voor de kust, ze krioelen door elkaar.
Omdat ik de rotste niet ben verleg ik mijn koers enkele graden, zodat ik bijna alle jachtjes ruimte geef. Bijna, want met drie stuks hou ik een ramkoers.
Ik zeg tegen mijn matroos, al ongeveer 5 minuten van tevoren: "Die drie zullen moeten wijken maar ik hoop dat ze dat beseffen".
Dat bleek helaas een juiste voorspelling.
Terwijl ik strak koers en snelheid behield (en zo bijna alle jachies ruimte gaf), ging nummer 1 bijtijds overstag. Prima.
Maar nummers 2 en 3 zeilden door.
Ik gaf een aandachtssein met de zeer krachtige Triton luchthoorn.
Ze bleven op ramkoers doorzeilen.
Nummer 2 ging luid vloekend rommelig overstag, 5 meter naast mij.
Nummer 3 draaide te laat op en bonkte langszij, luid schreeuwend dat ik het vaarreglement moest lezen.

Tja...



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 11:12 #1497378

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Mischief schreef :
Maar de tendens, even los van die plek in het hoofdvaarwater is dus dat groot zeilend ook voor klein zeilend gaat en niet BB voor SB. .... Weer wat geleerd, ik dacht dat groot en klein alleen op de motor gold.

Dat is inderdaad de tendens.

wetten.overheid.nl/BWBR0003628...elingIII_Artikel6.17
Artikel 6.17. Koers kruisen
...
3 Indien de koersen van een groot schip en een klein schip elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip voorrang verlenen aan het grote schip.
...
6 Indien de koersen van twee kleine zeilschepen:
a. die over verschillende boeg zeilen, elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het schip dat over stuurboordsboeg ligt voorrang verlenen aan het schip dat over bakboordsboeg ligt;

Samenvatting:
"Goed zeemanschap
Stuurboordswal gaat voor
Klein wijkt voor groot
Neven wijkt voor hoofd
Motor wijkt voor spier wijkt voor zeil
Nah nah nah nah nahnah
Stuurboord wijkt voor bakboord
En loef dat wijkt voor lij"


Aldus het liedje dat optimist-zeilertjes voor CWO-1 wordt aangeleerd. Op melodie. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 juli 2023 11:13 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 11:47 #1497386

JotM schreef :
Mischief schreef :
Maar de tendens, even los van die plek in het hoofdvaarwater is dus dat groot zeilend ook voor klein zeilend gaat en niet BB voor SB. .... Weer wat geleerd, ik dacht dat groot en klein alleen op de motor gold.

Dat is inderdaad de tendens.

wetten.overheid.nl/BWBR0003628...elingIII_Artikel6.17
Artikel 6.17. Koers kruisen
...
3 Indien de koersen van een groot schip en een klein schip elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip voorrang verlenen aan het grote schip.
...
6 Indien de koersen van twee kleine zeilschepen:
a. die over verschillende boeg zeilen, elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het schip dat over stuurboordsboeg ligt voorrang verlenen aan het schip dat over bakboordsboeg ligt;

Samenvatting:
"Goed zeemanschap
Stuurboordswal gaat voor
Klein wijkt voor groot
Neven wijkt voor hoofd
Motor wijkt voor spier wijkt voor zeil
Nah nah nah nah nahnah
Stuurboord wijkt voor bakboord
En loef dat wijkt voor lij"


Aldus het liedje dat optimist-zeilertjes voor CWO-1 wordt aangeleerd. Op melodie. :)

Ooit "staal gaat voor hout gaat voor polyester" geleerd. Ik probeer het af te leren. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:16 #1497390

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Dank allen;

ik weet wat ik wilde weten, voordat het verder van de vraag wegkabbelt, mag er wat mij betreft een slotje op!

En nu weer varen!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:31 #1497391

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Berghout-2 schreef :
Mischief schreef :
Maar de tendens, even los van die plek in het hoofdvaarwater is dus dat groot zeilend ook voor klein zeilend gaat en niet BB voor SB. .... Weer wat geleerd, ik dacht dat groot en klein alleen op de motor gold.
........

Sterker nog, zelfs als dat charterschip op de motor had gevaren en jij zeilde, had je moeten wijken voor hem/haar.

Voorbeeld, een situatie van jaren geleden.
Rustige zonnige dag, wind 2 tot 3 bft.
Ik vaar met een grote motortjalk van zuid naar noord voorlangs Stavoren.
Ongeveer 30 zeiljachtjes houden kennelijk een soort wedstrijdje voor de kust, ze krioelen door elkaar.
Omdat ik de rotste niet ben verleg ik mijn koers enkele graden, zodat ik bijna alle jachtjes ruimte geef. Bijna, want met drie stuks hou ik een ramkoers.
Ik zeg tegen mijn matroos, al ongeveer 5 minuten van tevoren: "Die drie zullen moeten wijken maar ik hoop dat ze dat beseffen".
Dat bleek helaas een juiste voorspelling.
Terwijl ik strak koers en snelheid behield (en zo bijna alle jachies ruimte gaf), ging nummer 1 bijtijds overstag. Prima.
Maar nummers 2 en 3 zeilden door.
Ik gaf een aandachtssein met de zeer krachtige Triton luchthoorn.
Ze bleven op ramkoers doorzeilen.
Nummer 2 ging luid vloekend rommelig overstag, 5 meter naast mij.
Nummer 3 draaide te laat op en bonkte langszij, luid schreeuwend dat ik het vaarreglement moest lezen.

Tja...



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik begrijp niet dat je trots bent op dit zeemanschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:32 #1497392

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29355
Ik snap niet dat er gesproken wordt over tendens??
Er is helemaal geen tendens! Het is al ruim 40 jaar zo dat klein wijkt voor groot, zeilend of niet.

Op wat voor niveau zijn we nu aangeland?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:37 #1497395

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Er is een tendens te zien in de antwoorden op de vraag.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:48 #1497397

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Er zijn maar vier regels:
-je wijkt als je weet dat je moet wijken,
-je wijkt als je niet weet dat je moet wijken,
-je wijkt als je denkt dat de ander niet weet dat die moet wijken,
-je wijkt als de ander niet wijkt.

Contact is uit den boze.

Als je een beetje (tijdig) bij de ander uit de buurt blijft hoef je nooit te wijken.
Dat laatste is een beetje uit onze cultuur (ten minste uit ons gedrag) verdwenen (lekker stoer, of hufterig, of vermeend zeebonken gedrag) en daarom de eerste vier regels.

Zelfs midden op het IJsselmeer lukt het nog om tot aanvaringen te komen. Te zot voor woorden.
(Zie draadjes van de afgelopen jaren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:50 #1497398

Booty24 schreef :
Berghout-2 schreef :Mischief schreef :Maar de tendens, even los van die plek in het hoofdvaarwater is dus dat groot zeilend ook voor klein zeilend gaat en niet BB voor SB. .... Weer wat geleerd, ik dacht dat groot en klein alleen op de motor gold.
........

Sterker nog, zelfs als dat charterschip op de motor had gevaren en jij zeilde, had je moeten wijken voor hem/haar.

Voorbeeld, een situatie van jaren geleden.
Rustige zonnige dag, wind 2 tot 3 bft.
Ik vaar met een grote motortjalk van zuid naar noord voorlangs Stavoren.
Ongeveer 30 zeiljachtjes houden kennelijk een soort wedstrijdje voor de kust, ze krioelen door elkaar.
Omdat ik de rotste niet ben verleg ik mijn koers enkele graden, zodat ik bijna alle jachtjes ruimte geef. Bijna, want met drie stuks hou ik een ramkoers.
Ik zeg tegen mijn matroos, al ongeveer 5 minuten van tevoren: "Die drie zullen moeten wijken maar ik hoop dat ze dat beseffen".
Dat bleek helaas een juiste voorspelling.
Terwijl ik strak koers en snelheid behield (en zo bijna alle jachies ruimte gaf), ging nummer 1 bijtijds overstag. Prima.
Maar nummers 2 en 3 zeilden door.
Ik gaf een aandachtssein met de zeer krachtige Triton luchthoorn.
Ze bleven op ramkoers doorzeilen.
Nummer 2 ging luid vloekend rommelig overstag, 5 meter naast mij.
Nummer 3 draaide te laat op en bonkte langszij, luid schreeuwend dat ik het vaarreglement moest lezen.

Tja...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik begrijp niet dat je trots bent op dit zeemanschap.

Het begrip "trots" is hier niet aan de orde, zeemanschap zeker wel.
Iedere koers- of snelheidswijziging had mij in conflict gebracht met andere jachtjes.
Ik had ook om het hele wedstrijdveld heen kunnen varen, pakweg 4 kilometer omvaren. Dat vond ik niet nodig, ook omdat deze wedstrijd (ik neem aan dat het een wedstrijd was) op openbaar vaarwater plaatsvond, zonder afzettingen of waarschuwingen.
Ik heb naar beste weten de hinder extreem beperkt.
Dat er vervolgens tòch een jachtje de confrontatie zoekt, schreeuwend "jij bent geen beroepsvaart, lees de reglementen", getuigt van zijn onbenul en blind fanatisme.

(NB. Nog steeds denken veel mensen in de termen beroepsvaart versus pleziervaart. Wat dus niet aan de orde is)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:50 #1497399

Booty24 schreef :

Ik begrijp niet dat je trots bent op dit zeemanschap.

Is gewoon een gevalletje 6.03 lid 5 "Wanneer een schip voorrang moet verlenen aan een ander schip, moet laatstbedoeld schip zijn koers en zijn snelheid behouden"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:52 #1497400

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29355
keeszeiler schreef :
Booty24 schreef :

Ik begrijp niet dat je trots bent op dit zeemanschap.

Is gewoon een gevalletje 6.03 lid 5 "Wanneer een schip voorrang moet verlenen aan een ander schip, moet laatstbedoeld schip zijn koers en zijn snelheid behouden"

Exact!

Niveau blijkt steeds verder te dalen. Dat verplichte vaarbewijs met praktijk moet er maar snel komen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 juli 2023 12:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 26 juli 2023 12:59 #1497402

Hoofdvaarwater gaat voor neven vaarwater (mits aan stuurboordwal gevaren?

Als Mischief in de geul vaart aan SB zijde heeft hij voorrang, ook op een groot (zeil)schip dat de geul of het hoofdvaarwater kruist.

Blijft natuurlijk altijd de vraag of je je voorrang moet afdwingen. Nee dus, denk aan goed zeemanschap, eigen lijfbehoud is ook goed!

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl