hehehe schreef :
Wat is de mooiste manier om de landvast op te schieten en aan de zeerailing te bevestigen?
Ik ben zelf altijd van het lusjes maken, die dubbelvouwen over de zeerailing en dan één helft door de andere trekken.
De luie makkelijke manier zeg maar.
Maar ik zag pas een dame een landvast opschieten, de lijn eromheen slaan en tegelijk dit vast te zetten aan de zeerailing.
Kon zo snel niet meer precies zien wat ze deed, maar het zag er fancy uit.
En de lijn zat strak opgeschoten vast aan de railing, dus niet bungelend met een mastworp.
Ik kan op youtube niet echt indrukwekkende instructiefilmpjes vinden.
Wat is de mooiste manier om een landvast vast te zetten aan de zeerailing?
Ik heb ook van alles geprobeerd (sailorway met mastworpje aan de reling of opschieten in "achtjes" ) maar altijd gedoe zeker als je opvarenden hebt die het anders gewend zijn dus de standaard manier werkt voor ons het beste. Ik heb nu een klein bootje en voor jou werkt het misschien anders maar hopelijk heb je wat aan het volgende:
- 4 vaste UV bestendige landvasten op maat die je gewoon in de box laat liggen (op haak et cetera). Ik heb onlangs een box gekregen waar mijn bootje precies
past en dit werkt ideaal.
- Bij korte zeiltochtjes waar je volgende haven je eigen box is heb je dus geen andere landvasten nodig dan je vaste
-
4 drijvende (PP) landvasten die niet overdreven lang zijn (1 bootlengte bv of max 10 meter. Die berg ik op in de bakskist(niet zo UV bestendig)
- Bij vertrek haal ik dus juist 2 landvasten uit de bakskist in plaats van andersom. Alleen achter bind ik er 2 aan de reling, op de manier die jij nu ook gebruikt. Gebruik langere slagen , het voordeel daarvan is dat je per definitieve minder "kinken" hebt en daarnaast ook een betere lus hebt voor vastmaken. Mocht het los komen is dat geen ramp want het is een drijvende lijn en je kunt er makkelijk bij.
- Op het voordek heb ik tijdens het zeilen geen landvasten, niet nodig en als het losgaat onveilig want iemand (jezelf solo...) moet dan naar het voordek.
- De landvasten voor bij de boeg heb ik dus in de bakskist maar onderweg gebruik ik dus alleen de drijvende (PP) landsvasten, ook voor. Je zult net zien bijvoorbeeld dat er bij een sluis iets mis gaat en de landsvast in het water valt (zeker met die bolder in de sluismuur...) , een drjvende landvast is gewoon veiliger onderweg, 1 ding dat je niet wil is een lijn in je schroef. En een paar dagen of paar weken zon tijdens een vakantie kunnen die drijvende landvasten ook prima hebben. Als je langere tijd onderweg bent is het anders maar neem aan dat je niet op wereldreis bent...
- Op langere reizen kan alles in de bakskist maar ik vind 2 landvasten achter eigenlijk altijd wel fijn (bruggen, sluizen, even een haven aandoen onderweg) , staat misschien wat minder netjes maar dat is niet zo belangrijk. Met mijn bootje maak ik ook geen heel lange reizen en is dus persoonlijk.
PS Ik heb daarnaast ook nog 2 lijnen van 2 bootlengtes (2 x 20 meter, nog van vorige boot) in de bakskist voor omstandigheden waarbij dat handig is (lange spring , grote afstand bolder et cetera, sleepje...). Gebruik ik niet veel maar soms handig.