Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 06 okt 2023 21:10 #1514883

Ik probeer een charterschipper door een lastige tijd heen te helpen. Hij heeft net voor coronatijd een 23 meter zeilschip gekocht dat vroeger in de familie zat.
Door corona geen inkomen en het begint krap aan te worden voor hem.
Om weer te kunnen varen moet zijn CVO worden verlengd. (als jacht, als charterschipper is nu niet te betalen voor hem) Alles is rond, behalve de radioinstallatie / inland AIS.

Zoals veel charterschippers: ontzettend aardige man maar iets te enthousiast en misschien naïef geweest in het project. Bijna alles is nu rond, behalve zijn Inland AIS. Als dit niet voor het einde van het jaar rond is verliest hij zijn CVO en daarmee zijn schip.

Aan boord is nu een ACR Nauticast Inland AIS. Omdat de radioregistratie is verlopen moet daar een nieuw MMSI nr in. Hopelijk zijn er nog bedrijven dit dit kunnen omprogrammeren?

Ik steun hem met twee marifoons en zoek iemand die de raidioinstallatie kan hercertificeren voor het varen op Loosdrecht. De installatie is ooit gecertificeerd ingebouwd, er zat immers een charter-CVO op het schip maar de papieren ontbreken helaas. Maar ik ben niet voldoende bekend met alle wetgeving op dit gebied.

Mocht je kunnen / willen helpen met de radioregistratie: Graag! Er is nog wel wat budget maar het wordt krap aan voor de beste man.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 06 okt 2023 21:17 #1514884

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2742
Een 23m zeilschip uit 1890 op Loosdrecht? Mag ik vragen waar die ligt?
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 09:21 #1514917

Aquaplanning schreef :
Ik probeer een charterschipper door een lastige tijd heen te helpen. Hij heeft net voor coronatijd een 23 meter zeilschip gekocht dat vroeger in de familie zat.
Door corona geen inkomen en het begint krap aan te worden voor hem.
Om weer te kunnen varen moet zijn CVO worden verlengd. (als jacht, als charterschipper is nu niet te betalen voor hem) Alles is rond, behalve de radioinstallatie / inland AIS.

Zoals veel charterschippers: ontzettend aardige man maar iets te enthousiast en misschien naïef geweest in het project. Bijna alles is nu rond, behalve zijn Inland AIS. Als dit niet voor het einde van het jaar rond is verliest hij zijn CVO en daarmee zijn schip.

Aan boord is nu een ACR Nauticast Inland AIS. Omdat de radioregistratie is verlopen moet daar een nieuw MMSI nr in. Hopelijk zijn er nog bedrijven dit dit kunnen omprogrammeren?

Ik steun hem met twee marifoons en zoek iemand die de raidioinstallatie kan hercertificeren voor het varen op Loosdrecht. De installatie is ooit gecertificeerd ingebouwd, er zat immers een charter-CVO op het schip maar de papieren ontbreken helaas. Maar ik ben niet voldoende bekend met alle wetgeving op dit gebied.

Mocht je kunnen / willen helpen met de radioregistratie: Graag! Er is nog wel wat budget maar het wordt krap aan voor de beste man.


Als het zo krap is qua kosten hoe staat het dan met het onderhoud en veiligheid? Wat betreft je vraag zou ik het bedrijf Maritiem Service Center A.Brand B.V. benaderen maar als er bijna geen geld is voor dit soort zaken kun je je afvragen of er geld is voor professioneel onderhoud en vervanging van zaken zoals mast, giek, tuigage. Je beschrijving van naïef en te enthousiast in combinatie met geld tekort klinken als een situatie waarbij het beter is juist geen toestemming te verkrijgen voor passagiers vervoer / evenementen.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 09:44 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 10:39 #1514927

  • Toelus
  • Toelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Holy crap….
Ik ben een “opdeachtergrondlezer” alhier maar hier moet ik toch even op reageren.

Er wordt hier een hulpvraag neergelegd…
Waar komt dan in godsnaam jouw aanleiding vandaan om te gaan lopen kwakelen over de eventuele veiligheid en of de betreffende meneer zijn zaakjes wel voor elkaar heeft???
Stick to the point !
Kun je helpen ja of nee? Bij een nee, gewoon NIET reageren aub. Pffff
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 10:42 door Toelus. Reden: Spelfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 10:45 #1514930

Dehler is net een juxebox gooi er 1 cent in en het begint lawaai te maken voor tenminste 100 euro , men krijgt dus veel voor weinig . :whistle:
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 10:46 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 10:51 #1514935

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1060
Tsja, jij bent gratis en gaat daarom ook nooit uit :laugh: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 12:15 #1514955

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12257
meesten weten het inmiddels, maar Dehler is een hardleerse troll, met bovendien een niets toe doende onderschrift. Maar ook dat is deel van het troll ego
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 12:48 #1514963

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1060
Aquaplanning schreef :

(als jacht, als charterschipper is nu niet te betalen voor hem)
…..

In het kader van de andere meeleesdraadjes over de bruine vloot is de opmerking van “Dehler” wellicht bruusk maar wel relevant.

Jacht in de zin van pleziervaartuig wordt gekenmerkt als niet voor commerciële doeleinden (geen betalende passagiers) uitgezonderd verhuur zonder het leveren van diensten (o.a. zonder schipper).

Wat blijkbaar nu van belang is om een ononderbroken certificaat te behouden en zo onder de historische en overgangsregelgeving te blijven ipv na vervallen de actuele. De eisen zijn bij langer dan 20m of groter dan 100m3 blokmaat ongeacht gebruik.
Als het CVO vervalt dan mag je namelijk niet meer varen , ongeacht gebruik, en ook niet naar een werf , Brand of naar Loosdrecht.

Vervolgens zal hij dan nog aan de voorwaarden en normering voor de “bruine vloot” moeten voldoen. Dat is dan de volgende hoepel.
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 13:19 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 13:03 #1514967

Mijn reactie was tot nu toe de enige die de vraag van TS beantwoordde. Dat ik een kanttekening plaats bij de wenselijkheid dat een naïeve, te enthousiaste in geldnood verkerende charterschipper (zie openingpost waarin dit staat) geholpen wordt in het proces voor een vergunning voor passagiers vervoer en evenementen is volkomen terecht.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 13:08 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 13:15 #1514972

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5915
Aquaplanning schreef :
Ik probeer een charterschipper door een lastige tijd heen te helpen. Hij heeft net voor coronatijd een 23 meter zeilschip gekocht dat vroeger in de familie zat.
Door corona geen inkomen en het begint krap aan te worden voor hem.
Om weer te kunnen varen moet zijn CVO worden verlengd. (als jacht, als charterschipper is nu niet te betalen voor hem) Alles is rond, behalve de radioinstallatie / inland AIS.

Zoals veel charterschippers: ontzettend aardige man maar iets te enthousiast en misschien naïef geweest in het project. Bijna alles is nu rond, behalve zijn Inland AIS. Als dit niet voor het einde van het jaar rond is verliest hij zijn CVO en daarmee zijn schip.

Aan boord is nu een ACR Nauticast Inland AIS. Omdat de radioregistratie is verlopen moet daar een nieuw MMSI nr in. Hopelijk zijn er nog bedrijven dit dit kunnen omprogrammeren?

Ik steun hem met twee marifoons en zoek iemand die de raidioinstallatie kan hercertificeren voor het varen op Loosdrecht. De installatie is ooit gecertificeerd ingebouwd, er zat immers een charter-CVO op het schip maar de papieren ontbreken helaas. Maar ik ben niet voldoende bekend met alle wetgeving op dit gebied.

Mocht je kunnen / willen helpen met de radioregistratie: Graag! Er is nog wel wat budget maar het wordt krap aan voor de beste man.

Kom op. Zoek een bijverdienste. Half Nederland heeft personeel te kort.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 13:30 #1514974

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12257
@jutter, zo jij kent de prive situatie?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 16:06 #1515008

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26665
Wat een gekrakeel hier weer....

De service en keuring mag alleen gebeuren door bedrijven die ILnT gecertificeerd zijn en zijn te vinden op de CESNI website.

Ik weet niet of MSC brand niet dat toestel kan programmeren, maar keuren kan/mag hij niet.
ik denk ook te weten welk schip het betreft.
Na het programmeren met het nieuwe MMSI en roepletters is er geen nieuwe keuring noodzakelijk (op papier).
Echter bij de vernieuwing van het CVO is wél een actuele keuring noodzakelijk voor de verlenging van het CVO. Daarvoor moet dus altijd een ILnT gecertificeerd bedrijf aan boord komen.
Áls het het schip is wat ik denk, dan stond er al een afspraak en datum, echter door het ontbreken van een vergunning en andere paperpassen uit de administratie is een keuring zonder nieuwe vergunning zinloos.

Bij de Inland AIS keuring t.b.v. het CVO, moet de originele inbouwverklaring die ooit wettelijk afgegeven is door het (gecertificeerde) bedrijf wat het destijds ingebouwd heeft, kunnen worden getoond.
Echter zonder de originele inbouw verklaring zou het een nieuw-inbouw worden en moet dus weer een nieuwe inbouw verklaring afgegeven worden, maar.....
Het betreffende toestel ACR Nauticast is niet meer goedgekeurd en mag derhalve niet meer opnieuw in bedrijf gesteld worden middels een inbouw verklaring.
Alle toestellen die nog werken en onder een geldig CVO vallen, mogen gebruikt blijven worden.
De ACR Nauticast voldoet niet meer aan de huidige technische en software eisen voor Inland AIS.
De fabriek in Oostenrijk doet en kan niets meer met dit toestel, dus geen firmware updates meer.
( alleen keyboards zijn nog te vervangen zolang de voorraad strekt ).

Het verkrijgen van een nieuwe radio vergunning duurt 2-4 dagen, met MMSI nummer en roepletters.
Als de eigenaar doorpakt kan het binnen een 1 tot 2 weken geregeld zijn.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 18:00 #1515039

Calidris,

Dank voor het duidelijke antwoord. Het zal waarschijnlijk de boot zijn die je denkt dat het is. De eigenaar heeft zoveel tegenstrijdige info gekregen dat hij de weg kwijt is en staat er af en toe ietwat naïef / te makkelijk denkend in. Hij is ondertussen ook bekaf en dat kan als je als bedrijf contact met hem hebt erg onplezierig overkomen.

Hij wil nu vooral voorkomen dat de CVO vervalt en het schip daarmee verloren gaat. Ooit weer charteren is wel zijn droom, dat zien we dan wel weer.

Nieuwe MMSI is ondertussen aangevraagd en toegewezen. Zodra die er is kan de volgende stap worden gezet. Mocht iemand een gebruikte Inland AIS willen verkopen die bruikbaar is voor dit doel en deze ook willen certificeren dan hoor ik het graag. Ik wil aan alle kanten meehelpen met eventueel kabels trekken, voorbereidingen treffen en dergelijke, zeker als dit de kosten laag kan houden.

Voor de zekerheid: in je tweede alinea schrijf je: "door het ontbreken van een vergunning". Bedoel je hiermee de radioregistratie? Of zie ik iets over het hoofd?
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 07 okt 2023 20:26 #1515058

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26665
Als de radiovergunning nu al in orde is (was vorige week nog niet) kan het nieuwe MMSI en roepletters tegelijk geprogrammeerd worden met een keuring voor het CVO. dat gaat in 1 moeite door.
Het huidige toestel mag gebruikt blijven worden als het al geïnstalleerd zit, echter dat moet wel aantoonbaar zijn middels een reeds aanwezige inbouw verklaring.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 08 okt 2023 07:10 #1515093

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5915
sy helios schreef :
@jutter, zo jij kent de prive situatie?
Nee, jij wel? Ik las over geldgebrek om het een en ander te regelen voor de CVO keuring dus ik dacht, zo zou ik het aanpakken.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inland AIS voor klassiek zeilschip uit 1890 > help 08 okt 2023 11:51 #1515138

@ Jutter

Citaat van Jutter: "Kom op. Zoek een bijverdienste. Half Nederland heeft personeel te kort."

Ik snap dat je zijn situatie niet kent, daardoor kun je niet weten hoezeer je de plank misslaat.

Ik ga echter geen persoonlijke informatie doorgeven, een enkeling op het forum weet al over welk schip het gaat en is daar gelukkig discreet over.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl