Een verhaaltje over hoe je ontzettend genaaid
kan worden op internet:
Nou Ik wil dus erg graag een Sailrite LSZ-1 hebben. Dus ga ik zoeken op internet en kom ik uiteindelijk bij trivaloco.com in Frankrijk uit. Daar hebben ze een aanbieding voor dat ding met alles er op en er aan voor €1119. Ik denk geweldig maar voor de zekerheid kijk ik toch even op internet naar de locatie en daar op de foto van die straat staat een winkel die overstock artikelen verkoopt. Dus denk ik dat zit wel snor.
Ik bestel het ding en het komt maar niet. Bellen, telefoon in gesprek. Op de website staat dat ze de order ontvangen hebben en dat ze over een paar dagen verschepen.
Een email die kant op, chatgpt is behulp vaardig en schrijft het ding voor me in het Frans.
Nog geen reactie. Een vriendin die terug komt van vakantie rijd er langs. Bij de winkel verkopen ze geen naaimachines en hebben ze nog nooit van trivaloco gehoord. Ook bij andere adressen daar geen idee. Dus nu schrijf ik een urgente brief. Ook geen response.
De afschrijving in naar eruzon.com gegaan. Op hun website staat een identieke webwinkel. Ook als ik hier via maps op internet kijk is het aannemelijk dat hier een bedrijf zit wat wat met webwinkels doet. Ook hier een urgente mail voor opheldering naar gestuurd.
Bij het bellen naar het bijbehorende telefoon nummer krijg ik geen gehoor. Even later wordt ik terug gebeld door een dame die Frans spreekt en vanuit Marokko belt. Ze weet niets van een webwinkel en ze wordt nooit gebeld over webwinkel zaken...
De betaling is gedaan met een Visa kaart en de hele zaak ligt nu bij fraude bestrijding.
Dit ter illustratie dat niet alle web verkopen goed aflopen hoe goed je ook controleert. En ja ik had de domeinen ook van te voren gecontroleerd op klachten.
Ik wil nog steeds die Sailrite maar wacht eerst tot ik mijn geld terug heb van Visa. Nu heb ik geen behoefte om te horen dat dat onbegonnen werk is. Dit is gewoon een waarschuwing voor andere zeilers dat er nepwinkels zijn met Sailrite machines.