Knar schreef :
Naar aanleiding van de discussie binnen het onderwerp over de kosten van de marifoonvergunning even als apart topic.
Wat zou er, louter conceptueel technisch gezien, tegen zijn om in een vaargebied dat volledig gedekt wordt door een GSM netwerk, om de primitieve/kwetsbare/relatief kostbare marifoon te vervangen door een app op de smartphone? Het zou veel zaken aanzienlijk versimpelen.
Dat heet telefoon.....
Superlatieven zoals "kwetsbare/relatief kostbare" die je gebruikt zijn juist van toepassing op een smartfoon.
Voor 1 smartfoon koop je doorgaans 2 marifoons.
Voor bruggen en sluizen prima, maar dat kan nu ook al door gewoon te bellen. schip-schip kan ook al door je maatje gewoon te bellen.
Maar in het gewone navigatie verkeer om een ander schip te roepen is een app op een foon niet betrouwbaar. Bij alle apps die je hebt staat een disclosure voor als het ff niet werkt. Bij marifoons heb ik dat nog nooit gelezen over de software.
Als een andere obscure app iets blokkeert, dan werkt het ff niet. en moet je alsnog het hazepad kiezen voor de ander.
Nu woon ik in het buitengebied, maar telefoon over 3/4/5G werkt hier nauwelijks, meer niet dan wel.
Maar waarom dit soort onzinnige gedrochten, terwijl je gewoon kan bellen.
De smartfoon gedachtes rusten vooral op het feit dat de gebruikers elk decenia dommer wordt en niet meer in staat zijn om gevestigde techniek te bedienen?
Maar bellen mag, werkt ook. Voor het onbelangrijke werk mag je bellen, mijn zegen heb je.
Maar voor de echte dingen over grote afstanden en veiligheid is het niet betrouwbaar genoeg. Hoe meer techniek, hoe onbetrouwbaarder in een maritieme omgeving.
Ik weet niet wat je achtergrond is, maar je lijkt verdraait vel op de EU ambtelijke molen die samenwerkt met de telecom industrie, soort VDES zeg maar.
Kijk maar even naar DAB, dat werkt vaak leuk als je binnen goede dekking zit, even een viaductje of tunneltje en je mist weer wat. Maatschappelijk zat werkelijk niemand op DAB te wachten, maar door commercie gedreven overheid wil dezelfde koek (frequentie) het liefst 16x verkopen voor de hoofdprijs.
De industrie vind het best.
Bij analoge communicatie in een tunneltje of viaduct blijft het gewoon werken, slechter, maar wel werken.
Het is een beetje dezelfde tendens als moderne motoren: 1 sensor stuk, dan sta je bijna stil langs de weg. terwijl oude motoren gewoon doorgaan, ook als het spannend wordt.
De wet van de remmende voorsprong.