AdB schreef :
Barend2 schreef :
Met excuus voor het jargon. Gastvrijheid in havens is een collectief goed. Stellen we ons even het extreme geval voor dat het niet zou bestaan. Je komt dan met je boot niet ver, tenzij je ankert. Veel minder mensen willen een boot hebben, omdat je er weinig mee kunt. Omdat het niet aantrekkelijk is om een boot te bezitten, valt er met het verhuren van vaste ligplaatsen ook nauwelijks een cent te verdienen. Dus: bedrijven die vaste ligplaatsen verhuren maar passanten weigeren profiteren van het collectieve goed, zonder eraan bij te dragen.
Lijkt me toch echt eerder een kosten/baten plaatje, een kleine haven met 10 tot 25
passanten-plekken gaat er financieel op achteruit vanwege de bemanning om deze groep
passanten te faciliteren.
Of dat nu een havenmeester is of een aantal vrijwilligers.
Daarbij wordt de nieuwe generatie passanten steeds veeleisender, vroeger had je genoeg
aan 2 bolders en een werkend toilet aan de wal. Nu wil men een wifi-code, walstroom, electricteit in de toiletgebouwen en een 24/7 aanspreekpunt....
A
Tja N=1, lid van een vereniging met ca 70 ligplaatsen, zeer beperkte faciliteiten en toch elk jaar passanten vanwege de eenvoud en rust.
Kan me wel vinden in de beschouwing van Barend.
Hier peelt natuurlijk een collectiviteits beginsel
Zie het als dat je met je auto niet meer mag parkeren in andere gemeenten.
En wie heeft er nog wifi nodig? Zo achterhaald met de huidige kosten van mobiel bellen