JeroenFemke schreef :
[...]
Zou er maar niet aan gaan rekenen want ben er niet zo van overtuigd dat de watersport zoals wij die beoefenen nou iets toevoegd aan de BV Nederland als je alles gaat plussen en minnen. Belasting betalen doen we ook niet en een paar tientjes meer voor de marifoon vergunning of een jaarkaart op de grevelingen is voor minstens de helft hier al teveel.
Als je doelt op kostendekkend zijn voor de kunstwerken en vaarwegen dan denk ik dat je gelijk hebt, maar veel kunstwerken zijn echt niet alleen voor de scheepsvaart aanwezig, maar dienen ook andere redenen waaronder wegverkeer. Mijn punt is dat iedere boot ongeacht beroeps of plezier, op zijn manier bijdraagt aan belastingen en dus ook indirect aan onderhoud van de kunstwerken en vaarwegen. Belastingen zijn momenteel in Nederland niet geoormerkt, dus zelfs als je thuis energiebelasting betaald, wordt een deel daarvan ingezet voor om die sluis operationeel te houden.
Verder zijn die paar tientjes en voorbeelden waar jij het over hebt niet eens belastingen. Je zult best wat moeite moeten doen om geen belasting te betalen voor je hobby:
- Haven moet een vereniging zijn die vrij van BTW afdracht is (vereniging moet zelf wel BTW betalen bij alles wat ze inkopen, dus indirect betaal jij dit ook via je contributie).
- Nooit iets gaan eten of drinken in de horeca als je onderweg bent met de boot.
- Nooit iets in de watersportwinkel kopen (of online bestellen).
- Geen commerciële haven aandoen.
- Geen commerciële jachtservice bedrijf benaderen voor bijv kranen of onderhoud.
- Alle benodigde onderdelen tweedehands verkrijgen.
Met het door jouw betaalde geld wordt personeel betaald waarmee dan weer loonbelasting op wordt geïnd en waarvan de werkgever de sociale lasten betaald.
Blijft er nog wat over dan betalen de bedrijven natuurlijk weer op hun beurt vennootschapsbelasting en dragen sowieso netjes de bij jouw in rekening gebrachte BTW af.
Lijkt mij vrij knap als de meeste watersporters dit alles actief weten te vermijden. En vergeet niet dat in de nodige havens toch wel enkele 100den boten liggen die zelf stil liggend, liggeld, belasting en werkgelegenheid brengen.