JB-NL schreef :
Menno schreef :
Apae schreef :
Die rare tekst van de RDW zal toch ergens vandaan komen, lijkt me.
Welke rare tekst? Het klopt toch gewoon wat daar staat? Meestal is het voor zeilboten niet nodig, de zeilboten waar het wel voor nodig is zijn een hele kleine minderheid.
Een omschrijving als ' meestal' is nu niet echt concreet....zekr niet voor wet en regelgeving.
Klinkt een beetje als die arts tegen patiënt "ziet u er erg tegenop?"
Patient: ". Best wel, en u?"
Arts: " ach meestal gaat het goed"
Het is gewoon lezen in het BPR. Ik denk dat sommige problemen hebben het verschil te begrijpen tussen een zeilboot en een motorschip. Gelukkig staan in wetten de definities en de definitie van een zeilschip in het BPR is:
zeilschip: schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen. Een schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt is een motorschip;
Wat wij een zeilboot noemen is dus een motorschip zolang deze onder motor vaart. Als de zeilboot korter is dan 20m dan is het onder het BPR ook een klein schip.
En dan de definitie van een snelle motorboot waarvoor registratie benodigd is:
snelle motorboot: klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;
Dus "meestal geen registratie nodig voor zeilboot" even omdraaien: Er is
altijd een registratie nodig voor een zeilboot korter dan 20m dat onder motor sneller kan varen dan 20km/u.