Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vaarbewijs en registratie foil- surfplank?

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 08:13 #1585999

Hier hebben we het eerder over gehad…
3Noreen schreef :
Het BPR zegt hier iets over.
Artikel 6.09. Voorbijlopen; algemene bepalingen

2. Een groot schip dat wordt opgelopen door een groot schip enelk klein schip dat wordt opgelopen moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk, vergemakkelijken.Het moet snelheid verminderen, indien dit nodig is om het voorbijlopen zonder gevaar en in zo korte tijd te doen geschieden, dat de andere scheepvaart daardoor niet wordt gehinderd.

De oploper had toch even kunnen afvallen, voorbij zeilen en daarna weer z’n oorspronkelijke hogere koers op kunnen pakken? Er was (voor zover vermeld) geen andere scheepvaart in de buurt die hierdoor gehinderd zou worden, dus volgens mij is er geen sprake van “indien dit nodig is…”

Zoals jij het uitlegt, had de oploper voorrang in feite?

PS: Mss beter in een apart draadje?
Laatst bewerkt: 19 sept 2024 08:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 08:45 #1586009

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Menno schreef :
Apae schreef :
Die rare tekst van de RDW zal toch ergens vandaan komen, lijkt me.

Welke rare tekst? Het klopt toch gewoon wat daar staat? Meestal is het voor zeilboten niet nodig, de zeilboten waar het wel voor nodig is zijn een hele kleine minderheid.

Een omschrijving als ' meestal' is nu niet echt concreet....zekr niet voor wet en regelgeving.

Klinkt een beetje als die arts tegen patiënt "ziet u er erg tegenop?"
Patient: ". Best wel, en u?"
Arts: " ach meestal gaat het goed"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 09:53 #1586020

JB-NL schreef :
Menno schreef :
Apae schreef :
Die rare tekst van de RDW zal toch ergens vandaan komen, lijkt me.

Welke rare tekst? Het klopt toch gewoon wat daar staat? Meestal is het voor zeilboten niet nodig, de zeilboten waar het wel voor nodig is zijn een hele kleine minderheid.

Een omschrijving als ' meestal' is nu niet echt concreet....zekr niet voor wet en regelgeving.

Klinkt een beetje als die arts tegen patiënt "ziet u er erg tegenop?"
Patient: ". Best wel, en u?"
Arts: " ach meestal gaat het goed"

Het is gewoon lezen in het BPR. Ik denk dat sommige problemen hebben het verschil te begrijpen tussen een zeilboot en een motorschip. Gelukkig staan in wetten de definities en de definitie van een zeilschip in het BPR is:
zeilschip: schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen. Een schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt is een motorschip;

Wat wij een zeilboot noemen is dus een motorschip zolang deze onder motor vaart. Als de zeilboot korter is dan 20m dan is het onder het BPR ook een klein schip.

En dan de definitie van een snelle motorboot waarvoor registratie benodigd is:
snelle motorboot: klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;

Dus "meestal geen registratie nodig voor zeilboot" even omdraaien: Er is altijd een registratie nodig voor een zeilboot korter dan 20m dat onder motor sneller kan varen dan 20km/u.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 sept 2024 09:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 10:32 #1586028

JB-NL schreef :
Klinkt een beetje als die arts tegen patiënt "ziet u er erg tegenop?"
Patient: ". Best wel, en u?"
Arts: " ach meestal gaat het goed"

Ik verbaas me er over dat mensen niet met deze realiteit kunnen omgaan.
Je vraagt dus de Arts om je gerust te stellen, daar is die niet voor, die moet eerlijk zijn en ook wijzen op de risico's.
Mbt dit topic: ja het kan beter omschreven worden, ja het voorstel van Orange is beter maar je kan ook een beetje je best doen om het gewoon te willen begrijpen.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 19 sept 2024 10:35 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 11:59 #1586052

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
Nachtvlinder schreef :
Hier hebben we het eerder over gehad…
3Noreen schreef :
Het BPR zegt hier iets over.
Artikel 6.09. Voorbijlopen; algemene bepalingen

2. Een groot schip dat wordt opgelopen door een groot schip enelk klein schip dat wordt opgelopen moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk, vergemakkelijken.Het moet snelheid verminderen, indien dit nodig is om het voorbijlopen zonder gevaar en in zo korte tijd te doen geschieden, dat de andere scheepvaart daardoor niet wordt gehinderd.

De oploper had toch even kunnen afvallen, voorbij zeilen en daarna weer z’n oorspronkelijke hogere koers op kunnen pakken? Er was (voor zover vermeld) geen andere scheepvaart in de buurt die hierdoor gehinderd zou worden, dus volgens mij is er geen sprake van “indien dit nodig is…”

Zoals jij het uitlegt, had de oploper voorrang in feite?

PS: Mss beter in een apart draadje?

Ik leg helemaal niets uit. Ik merk slechts op dat het BPR iets vermeld over voorbijlopen. Daar ik er helemaal niet bij ben geweest kan ik over het voorval helemaal niets vinden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 12:39 #1586056

Ok, het viel mij op dat je een specifiek deel rood benadrukt hebt, ik nam verkeerd aan dat je daar iets mee wilde zeggen.
Laatst bewerkt: 19 sept 2024 12:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 13:19 #1586060

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
3Noreen schreef :
Ik leg helemaal niets uit. Ik merk slechts op dat het BPR iets vermeld over voorbijlopen. Daar ik er helemaal niet bij ben geweest kan ik over het voorval helemaal niets vinden.
Maar wat verderop in het BPR (6.10) staat dat je moet meewerken om oplopen aan loef mogelijk te maken!
Laatst bewerkt: 19 sept 2024 13:19 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 14:16 #1586067

Helder, lijkt mij duidelijk.

Dus de oploper heeft feitelijk gewoon “voorrang”, tenzij het verplicht uitwijken van de opgelopene het overig verkeer in gevaar zou brengen.

Hier had H700 dus af moeten vallen en de oploper gewoon door moeten laten zeilen op zijn hogrre koers.
Laatst bewerkt: 19 sept 2024 14:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 14:30 #1586069

Maar het is toch sowieso al loef wijkt voor lij? Hij noemt het oplopen maar ik zie gewoon kruisende koersen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 14:48 #1586071

De oploper was een oploper volgens H700, heeft (als het donker zou zijn) langdurig H700’s heklicht gezien. Potentieel aanvaarpunt kan dan nog steeds de boeg van H700’s boot zijn geweest: als je als oploper op aanvaringskoers langdurig je koers doorzet, kom je als oploper midscheeps op een gegeven moment…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 15:32 #1586074

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Zeilprutser schreef :
Maar het is toch sowieso al loef wijkt voor lij? Hij noemt het oplopen maar ik zie gewoon kruisende koersen.

Het is een oploper. Zie ook de hele discussie in dit topic:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ilen/605123-voorrang
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 19 sept 2024 15:38 #1586075

In het BVA is dat anders: daar moet de oploper wijken.

Zie “verschil 3”:
www.zeilen.nl/aan-boord/starte...or%20een%20zeilschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 21 sept 2024 07:10 #1586252

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Ja jongens, stop effe!
Ga nou niet alles fileren.
Het gaat in mijn tekst om gedrag. Op elk hinderlijk gedrag wetgeving?
Onmogelijk en onwenselijk.
Dat is de insteek.
Het, in mijn ogen asociale, gedrag van Carpe Diem was een voorbeeld.

Maar om dan maar de inhoud te beslechten:
Jullie halen het BPR erbij, dat ken ik, ben in bezit van VBII en genoeg parate kennis.
Maar dan nog, als ik het fout zou hebben dan is dat ook niet erg, als je je gedrag er maar op aanpast. Sorry zeggen bijvoorbeeld.

Voor de fijnproevers dan het verhaal wat uitgebreider.
Ik koers 0grd, hij iets scherper laten we zeggen 10grd, allebei vrij hoog aan de wind.
Ik kon nog een tikkie hoger, maar eigenlijk niet veel meer.
Afvallen kon niet, dan zou ik de aanvaringskoers van Carpe Diem opzoeken.
Het was een oploper, die zonder enige koerscorrectie van zijn kant, aan de lijzijde mij inhaalde.
Logisch, 22ft of 36ft (dacht ik) dus sneller. Ik 5,5 kts hij geschat 7 kts, geen AIS.
Dus die loopt op mij in.
Hij kon daarbij wel afvallen, want aan zijn bakboord zat geen schip, oploeven kon hij echter niet.
Dat zou hem alleen dichterbij mijn koers brengen.

Ik zag dat de twee bemanningsleden met de rug naar mij toe zaten (aan de hoge kant van de boot zaten zij beiden) en mij ws niet zagen; ze waren niet actief bezig. Dacht ik.
Hun genua klapperde aan het achterlijk dat het een aard had (vrij naar Gerard Reve)...
Slechte zeilers denk ik dan.

Ziende dat dit tot een aanvaring zou leiden, of tenminste dat zij van mijn notendop bewust waren, riep ik op kanaal 10: Nada.
Hun koers was en bleef als ware het een door een liniaal getrokken rechte lijn.

Had de stuurautomaat los en het roer in mijn hand, ging wat hoger zeilen.
Liet toen de grootschoot vieren.
Door te hoog zeilen en een losse grootschoot minderde ik wat vaart.
Toen zag ik dat het op enkele meters wel goed zou komen.

Gaf een lange toeter.
Een wegwerpgebaar en mogelijk een middelvinger van een van de opvarende van C.D was mijn deel.

Niet wie goed/fout zit, maar gedrag. Daar gaat het hier om.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 21 sept 2024 07:50 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 21 sept 2024 08:14 #1586261

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
H700, zo had ik het ook van je begrepen.
En met je eens, zo (C.D.) hoor je je niet (op het water) te verhouden.
Maar lijkt vaker voor te komen. Laatst Markermeer, varend langs de groene betonning in ZW richting, zeil over bakboord hoog aan de wind, komt kruisend een jacht aan op aanvaringskoers.
Kijken, zwaaien, 3 kerels op de boot kijken wel maar geen respons. Dan maar uitgeweken door af te vallen. Maak een opmerking tegen de schipper. Krijg een kannonade waar ik me niet druk om maak, ging toch prima..

Mijn bemanning en ik keken elkaar aan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 21 sept 2024 08:40 #1586264

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
H700 schreef :
Ja jongens, stop effe!
Ga nou niet alles fileren.
Het gaat in mijn tekst om gedrag. Op elk hinderlijk gedrag wetgeving?
Onmogelijk en onwenselijk.
Dat is de insteek.

Mijn insteek is dat wetgeving, die er in dit geval wél is, een belangrijkere leidraad zou moeten zijn voor hoe je met een situatie om moet gaan dan hoffelijk zijn. Je zult verbaast zijn op hoeveel situaties er wetgeving van toepassing is. Hoffelijk zijn bestaat voor een heel groot deel in het je aan de wet houden. Als iemand zich niet aan een wet houdt is dat onhoffelijk.

Overigens ik zelf ga als oploper bijna altijd heel anders met een dergelijke situatie om. Zeker als er ruimte genoeg is en het snelheidsverschil zo groot is het een koud kunstje om ruim om een schip met weinig voortgang te omzeilen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 sept 2024 08:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 21 sept 2024 10:06 #1586266

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
3Noreen schreef :
H700 schreef :
Ja jongens, stop effe!
Ga nou niet alles fileren.
Het gaat in mijn tekst om gedrag. Op elk hinderlijk gedrag wetgeving?
Onmogelijk en onwenselijk.
Dat is de insteek.

Mijn insteek is dat wetgeving, die er in dit geval wél is, een belangrijkere leidraad zou moeten zijn voor hoe je met een situatie om moet gaan dan hoffelijk zijn. Je zult verbaast zijn op hoeveel situaties er wetgeving van toepassing is. Hoffelijk zijn bestaat voor een heel groot deel in het je aan de wet houden. Als iemand zich niet aan een wet houdt is dat onhoffelijk.

Overigens ik zelf ga als oploper bijna altijd heel anders met een dergelijke situatie om. Zeker als er ruimte genoeg is en het snelheidsverschil zo groot is het een koud kunstje om ruim om een schip met weinig voortgang te omzeilen.

En dat heet goed zeemanschap. Daarin kan de schipper afwijken van de geldende regels...om schade te voorkomen en anderen niet in gevaar te brengen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 21 sept 2024 10:29 #1586267

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Goed zeemanschap inderdaad.
Ik heb dat gedaan want ik kon, buiten vertragen, nergens heen.
Niet overstag, niet afvallen, beetje oploeven.

Om goed gedrag te bereiken, is kennis wel een must.
Het pleidooi voor een VB voor alles >7mtr en/of >15km/u heb ik al meerdere malen gehouden.
Toename van kennis leidt onomstotelijk tot bewuster gedrag.

Zonder kennis ben je onbewust onbekwaam.
Met kennis kun je bewust onbekwaam zijn en ben je aanspreekbaar op he eventuele fouten.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 21 sept 2024 10:29 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs en registratie foil- surfplank? 21 sept 2024 10:40 #1586268

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
H700 schreef :
Goed zeemanschap inderdaad.
Ik heb dat gedaan want ik kon, buiten vertragen, nergens heen.
Niet overstag, niet afvallen, beetje oploeven.

Om goed gedrag te bereiken, is kennis wel een must.
Het pleidooi voor een VB voor alles >7mtr en/of >15km/u heb ik al meerdere malen gehouden.
Toename van kennis leidt onomstotelijk tot bewuster gedrag.

Zonder kennis ben je onbewust onbekwaam.
Met kennis kun je bewust onbekwaam zijn en ben je aanspreekbaar op he eventuele fouten.

Ben het eens met je dat kennis van de regels normaal behoort te zijn.
Echter, zoals ik veel mensen op het water zie (mijn invulling) beleven velen het als een speeltuin/ pretpark, worden risico's niet (h)erkent. Zie het alcohol gebruik bij diverse "watersporters" incl schipper, niet dragen van vesten ed.

Dat lijkt me niet het publiek dat hier wel op zf rondhangt, maar wel een grootdeel van motorbootvaarders en huurders ( sorry, heb maar 1 kam) van zeilboten ( groot en klein).

Zonder handhaven hebben regels geen nut, ook als je een VB verplicht stelt.
Laatst bewerkt: 21 sept 2024 10:44 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl