dyanemaniac schreef :
Ilex schreef :
Als opfrisser heb ik wat aan een Reeds almanac of Bloc Marine, maar ik begrijp dat je (alleen?) in Nederland zeilt.
Voorlopig nog wel. Met mijn iets grotere boot (FS26) voelen de kust en de waddenzee aan als goed te doen en staan beide op de planning. Als gezegd, theorie is aanwezig en anders weet ik dat wel te vinden.
Zeilen op getijdenwater is een andere tak van sport dan zeilen op het Marker- en IJsselmeer. Iets als het effect van wind tegen stroom bijvoorbeeld. Een normale 4 bft kan bij wind tegen stroom al een oncomfortabele situatie opleveren. Met name de zeegaten tussen de eilanden zijn in dit opzicht berucht.
Maar in het algemeen is de navigatie op de wadden niet ingewikkelder dan elders, zolang je binnen de tonnen blijft.
Maar, als voorbeeld het marifoonbewijs; ik heb het gehaald, weet de theorie, maar bijvoorbeeld de praktijk is heel anders. Niemand gebruikt de marifoon zoals ik het geleerd heb. Een praktijk gedeelte had ik erg fijn gevonden want ik was (ben) heel erg terughoudend in het gebruik omdat ik het gevoel heb niet 'weet' hoe de marifoon te gebruiken (nu is dit natuurlijk een heel klein voorbeeldje).
Een bekend probleem. Ik weet uit ervaring dat er hier en daar een verschijnsel als 'marifoonangst' bestaat. En dan gaat het niet zozeer om uitluisteren, maar iets in het spreekijzer zeggen. Ik denk ook dat marifoongebruik zoals het in de boekjes staat daar iets mee te maken heeft. Het wordt wat te ingewikkeld gemaakt.
In de praktijk is de voornaamste regel: hou het kort. Dus niet alles 3x herhalen, maar met enkele woorden eerst contact leggen: "Brandaris, de Wadloper" en dan even wachten tot Brandaris antwoordt om te vragen wat je op je lever hebt. Je vraag of melding hou je vervolgens zo kort mogelijk. Je houdt niet meer dan een paar seconden 'de lijn bezet'.
Maak er een gewoonte van om je te melden bij een verkeerspost, zodra je een blokkanaal-gebied binnenvaart. Dat zorgt, als je het regelmatig doet, al voor een zekere routine.