Saeftinghe schreef :
Wat doe ik anders dan de degenen die hier problemen hebben?
(...) Het loont kennelijk toch wel om bij grote snelweg pompen brandstof te halen,
Geen idee wat voor soort diesel het is.
Tel je zegeningen. Je hebt kennelijk een goed ontworpen en aangelegde installatie, en je hebt geen last gehad van slecht opgeslagen of bij levering al besmette brandstof.
In mijn geval had ik aan boord te maken met een minder goed ontworpen systeem. Zoals een (metalen) vulset in een kunststof dek, via een slang onderdeks aangesloten op de tank. Bij lage buitentemperaturen vindt in de vulset condensatie plaats (water), wat op den duur leidt tot zichtbare ontwikkeling van allerlei micro-organismen, die bij een tankbeurt mee de tank in kunnen gaan.
Volgens CE norm wordt meestal de aanzuig uit de brandstoftank uitgevoerd met een verticale stijgbuis vanaf bijna de bodem van de tank. In die setup zal vervuiling en/of besmetting zich onderin de tank kunnen verzamelen. Om dat te voorkomen, kan de aanzuiging van brandstof naar de opvoerpomp beter op het laagste punt plaatsvinden, waarna ongerechtigheden vervolgens in het groffilter worden afgevangen.
De grootste bron van besmettingen is helaas gelegen bij gebrekkig onderhouden tankstations, al dan niet aan de waterkant. Ik heb hier al eens gemeld (met foto's) hoeveel troep ik na een slechte tankbeurt terugvond in mijn groffilter.
De houdbaarheid van de standaard diesel (EN590 norm) die tegenwoordig wordt geleverd, wordt gesteld op slechts 6 maanden. De aanbeveling is niet steeds de tank door bijvullen 'vol' te houden, maar de tank zo ver mogelijk leeg te varen en dan pas weer te vullen. In het najaar de tank leegvaren en pas bij het begin van het volgende vaarseizoen weer vullen.
En tank liefst bij tankstations die een hoge omzetsnelheid hebben.
Kijk en huiver :
zeilersforum.nl/index.php/foru...n?start=1200#1401429