Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: WInter seizoen en diesel

WInter seizoen en diesel 30 okt 2024 18:46 #1594270

er zit toch ook gewoon een waterscheidingsfilter op, dus waarom al die moeite?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 30 okt 2024 18:46 #1594272

Ik doe niets en mijn tank is net zo schoon.

Hoewel “niets…” Ik heb een groent-netje opgehangen aan SB. Mss ligt het dááraan!

Zorg gewion dat je tankdop goed afsluit en, als je echt gelooft in bederf door vrij water dat door condens in je tank komt, haal erceenscpet seizoen een tampon doorheen en zorg voor een echte waterzak.
Laatst bewerkt: 30 okt 2024 18:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 30 okt 2024 19:00 #1594274

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Ja, precies.
We hebben 9 jaar geleden snotslakken uit de tank gezogen en een goed (Separ) filter geplaatst.
Sindsdien nog twee keer de diesel gepolijst in een bui van dadendrang en voor de rest nooit meer iets aan gedaan. Geen gif, geen tampons, alleen maar getankt en gevaren.
Vorige maand nog in de tank gekeken en raad eens, brandschoon die tank!
Laatst bewerkt: 30 okt 2024 19:03 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 30 okt 2024 21:10 #1594293

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
AndreAzuree schreef :
er zit toch ook gewoon een waterscheidingsfilter op, dus waarom al die moeite?

Een Racor 500 filter is ook een prima waterafscheider.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 30 okt 2024 21:34 #1594297

  • robinC30
  • robinC30's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Mijn tank was ook zwaar vervuild met bacterie, na schoonmaken en nu bdc gebruik is het al 4 jaar brandschoon. Het is lastig te zeggen of het echt aan BDC toevoeging ligt, maar voor mijn gemoedsrust werkt het sowieso :P

Ik check wel elk voorjaar de tank van binnen. Ik tank eigenlijk nooit vol, doe er wel een deken om heen, voor mij helpt dat ook.
Laatst bewerkt: 30 okt 2024 21:38 door robinC30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 10:10 #1594344

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
er zit toch ook gewoon een waterscheidingsfilter op, dus waarom al die moeite?

Een Racor 500 filter is ook een prima waterafscheider.
Maar volgens mij gaat het om water IN de tank. De waterafscheider zorgt er alleen maar voor dat er geen water naar de motor gaat.
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar bij mij zit de brandstofleiding niet helemaal op het laagste punt van de tank. Er is zelfs een bezinkputje met een plug onder de tankbodem. Die plug wil ik komende winter maar eens verwijderen en ik ben benieuwd wat er dan naar buiten komt.
En dan heb ik uit de horrorverhalen (zelf nog niet meegemaakt) altijd begrepen dat de smurrie op de grens van diesel en water op een slecht moment (moeilijke omstandigheden) loskomt en binnen no-time je filter verstopt. Ik heb de neiging dat te betwijfelen, maar hoor graag van iemand of het al dan niet klopt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 10:20 #1594348

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Bij ons zit de aansluiting onder aan de tank.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 10:26 #1594350

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ja, dan is het inderdaad een non-item als je een waterafscheider hebt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 11:14 #1594359

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Eclips schreef :
Ja, dan is het inderdaad een non-item als je een waterafscheider hebt.
Dat lees ik nu al een paar keer.
Maar ik snap dat niet.

Want de bacterie ontwikkelt zich toch in de tank als daar wat water bij zit.
Dan kan zo'n waterafscheider wel het water afscheiden maar er blijft onderin de tank toch altijd wat water zitten toch?
De brandstofleiding zit dan wel onderin de tank maar (bij mij) niet écht helemaal op de bodem (dat vind ik ook wel zo prettig voor het geval er troep onderin komt).

En als je niet vaart kan er door condens water in de tank komen en wordt er geen water afgescheiden....

Of is het probleem dan te verwaarlozen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 11:19 #1594366

Een waterzak ONDER de tank is de beste oplossing. Onderaan die waterzak dan een aftapkraantje voor een eventuele waterbel die zich daar zal verzamelen. Halverwege de waterzak de leiding die naar je filtersysteem gaat; eventueel met extra waterafscheider (eigenlijk is de waterzak in de tank al waterafscheider).

Een platte tankbodem zonder waterzak met hoe goede waterafschieder ook is mosterd na de maaltijd. Zodra deze water ziet, heeft zich al veel meer vrij water in de tank kunnen verzamelen en (mogelijk) bacteriegroei veroorzaakt.
Laatst bewerkt: 31 okt 2024 11:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 11:58 #1594372

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
lschip schreef :
Eclips schreef :
Ja, dan is het inderdaad een non-item als je een waterafscheider hebt.
Dat lees ik nu al een paar keer.
Maar ik snap dat niet.

Want de bacterie ontwikkelt zich toch in de tank als daar wat water bij zit.
Dan kan zo'n waterafscheider wel het water afscheiden maar er blijft onderin de tank toch altijd wat water zitten toch?
De brandstofleiding zit dan wel onderin de tank maar (bij mij) niet écht helemaal op de bodem (dat vind ik ook wel zo prettig voor het geval er troep onderin komt).

En als je niet vaart kan er door condens water in de tank komen en wordt er geen water afgescheiden....

Of is het probleem dan te verwaarlozen?

Mijn opmerking was naar aanleiding van het bericht van Calidris. Als de aansluiting écht onderaan zit, kan zich geen (niet veel) water ophopen in de tank en speelt het probleem dus niet, tenzij je inderdaad heel lang niet zou varen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 16:06 #1594401

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Daarbij helt de onderkant licht naar het aftap punt toe (mazzel).

Op binnenvaartschepen zit vaak een waterzak van b.v. rond 15cm en 20cm hoog. Na het tanken wacht je dan een 1/2 uur en tapt een litertje af en voer je af. Het meeste vuil en water heeft zich dan wel verzameld in de waterzak. Die liter aftap is vaak ook smerig.
Bij de beschreven waterzak zit de brandstof aansluiting voor de motor bovenin die cilinder.

Bij ons gaat al het vuil en water door de brandstof aansluiting en komt in de kelk terecht van de Racor 500.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 16:12 #1594402

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
doen jullie dat bij je auto ook allemnaal?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 16:15 #1594405

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
TuuLeVi schreef :
doen jullie dat bij je auto ook allemnaal?

Ik neem aan dat een auto een veel schonere tank heeft als een 50-100 jaar oud binnenschip. Daarbij weet je ook niet altijd welke kwaliteit er geleverd is en wordt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 16:36 #1594407

Calidris schreef :
Daarbij helt de onderkant licht naar het aftap punt toe (mazzel).

Op binnenvaartschepen zit vaak een waterzak van b.v. rond 15cm en 20cm hoog. Na het tanken wacht je dan een 1/2 uur en tapt een litertje af en voer je af. Het meeste vuil en water heeft zich dan wel verzameld in de waterzak. Die liter aftap is vaak ook smerig.
Bij de beschreven waterzak zit de brandstof aansluiting voor de motor bovenin die cilinder.
.

Precies zo had ik het ook op mijn vorige boot. Veel plezier van gehad.

Op mijn huidige boot heb ik het dus ook zo gemaakt. Met dat verschil dat ipv een cilinder 15x20 ik nu een trechtervormig tankje van een liter of 7 heb laten maken. Aansluitingen naar motor en kachel aan de bovenkant in dat tankje, aftap aan de onderzijde. Aftap tanks ook aan de onderzijde, inwendig 38mm en tanks enigszins op afschot ingebouwd. Voorwaarde voor deze installatie is wel dat er nog voldoende ruimte onder de tank aanwezig is. Dag is bij mij geen probleem.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 17:01 #1594415

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13711
Calidris schreef :
TuuLeVi schreef :
doen jullie dat bij je auto ook allemnaal?

Ik neem aan dat een auto een veel schonere tank heeft als een 50-100 jaar oud binnenschip. Daarbij weet je ook niet altijd welke kwaliteit er geleverd is en wordt.
ik denk dat hij helemaal geen auto heeft...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 17:01 #1594416

TuuLeVi schreef :
doen jullie dat bij je auto ook allemnaal?

Nee,

Alleen brandstof filter vervangen eens per 60.000km

Maar, een auto heeft een brandstoftank die goed afsluit, dus weinig vocht in komt.
Met een auto tank je iedere maand wel een keer.
Meer beweging in de tank.. etc
Niet te vergelijken dus.

Campers daarentegen kennen wel problemen met de dieselbacterie,
Staan namelijk vaak een winter in de stalling.
de Ford motoren liepen zelfs in elkaar, heb er de laatste jaren 3 vervangen hier in de werkplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 17:17 #1594420

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
sy helios schreef :
ik denk dat hij helemaal geen auto heeft...
ik niet, ik woon in een stad, maar dat wist je wel ;)
Het was gewoon een vraag want dit voelt een beetje als een flauwekultopic; wie van ons vaart er in een binnenvaarder van 50-100 jaar oud? :whistle:
Ik heb echt nooit problemen met diesel en doe nix met gif. Ik heb in m'n bootje een (klein) tankje wat ik elk seizoen 1 1/2 keer leeg vaar, en ik kan de bodem zien...
Maar goed ieder z'n ding :kiss:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 31 okt 2024 17:19 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 18:00 #1594432

Motorstoring is met stip de grootste reden voor de KNRM om uit te rukken. Begrijpelijk, want met een kajuitboot ben je zonder een werkende motor overgeleverd aan weer, wind en stroom. Het kan in sommige gevallen tot gevaarlijke situaties leiden, vooral als er grote beroepsvaart in de buurt is.

De meeste motorstoringen komen in het begin van het seizoen voor. De motorproblemen worden dan voornamelijk veroorzaakt door vuile brandstof. Als een jacht na de winterstalling weer het water opgaat, kan het zo zijn dat vuil de motor verstopt. In sommige gevallen is er een diesel bacterie in de brandstoftank aanwezig, die je brandstof verandert in smurrie. (Als je de motor een tijdje laat lopen in de haven ben je nog niet zeker of je hiervan verlost bent. De smurrie kan ook pas tijdens het varen, door golfslag, loskomen van de tank-wand en alsnog je leidingen verstoppen. De kans op deze bacterie vermindert als je de tank helemaal voltankt tijdens de winterstalling).


bron: KNRM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 19:37 #1594453

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Motorstoring is met stip de grootste reden voor de KNRM om uit te rukken. Begrijpelijk, want met een kajuitboot ben je zonder een werkende motor overgeleverd aan weer, wind en stroom. Het kan in sommige gevallen tot gevaarlijke situaties leiden, vooral als er grote beroepsvaart in de buurt is.

De meeste motorstoringen komen in het begin van het seizoen voor. De motorproblemen worden dan voornamelijk veroorzaakt door vuile brandstof. Als een jacht na de winterstalling weer het water opgaat, kan het zo zijn dat vuil de motor verstopt. In sommige gevallen is er een diesel bacterie in de brandstoftank aanwezig, die je brandstof verandert in smurrie. (Als je de motor een tijdje laat lopen in de haven ben je nog niet zeker of je hiervan verlost bent. De smurrie kan ook pas tijdens het varen, door golfslag, loskomen van de tank-wand en alsnog je leidingen verstoppen. De kans op deze bacterie vermindert als je de tank helemaal voltankt tijdens de winterstalling).


bron: KNRM

Als je de KBRM citeert, moet je wel de laatste stand meedelen. Voltanken met huidige EN590 standaard diesel is al lang achterhaald, en onjuist. De gegarandeerde houdbaarheid van diesel is 6 maanden, inclusief de verblijftijd in logistieke keten.

Zie hier de huidige KNRM tekst :

Vele honderden keren per jaar komt de KNRM in actie voor noodgevallen door een motorstoring. Met een aanvaring of stranding tot gevolg of het vaartuig komt stil te liggen en moet naar de haven worden gesleept. In de meeste gevallen wordt de motorstoring veroorzaakt door slecht of achterstallig onderhoud. Of oude brandstof.

(...) neem aan het begin van het watersportseizoen de tijd voor een goede inspectie en onderhoud.

(...) Tank schone brandstof. Oude brandstof verandert onder in de tank in de loop van de tijd door bacteriën tot een slijmerige substantie waardoor leidingen en brandstoffilters verstoppen. Het is dus belangrijk om regelmatig de brandstoftank schoon te maken en antibacteriële middelen te gebruiken. Zorg er ook voor dat er zo min mogelijk water in de tank komt.


Het enige dat Bardahl claimt qua werking is het dispergeren van water, Bardahl verwijdert geen water. Zolang een waterdruppel groter is dan een bacterie, kan er besmetting in de waterfase (blijven) optreden.

Wat ook onjuist is, dat Bardahl nodig zou zijn om de door verlaging van het zwavelgehalte 'schraler' geworden diesel door toevoeging van Bardahl qua smering te 'verbeteren'. Tegenwoordige EN590 diesel is al jaren zo goed als zwavelvrij. In de EN590 specificatie zijn minimum eisen voor de smerende eigenschappen opgenomen, die voldoen aan de eisen van de motorfabrikanten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 31 okt 2024 20:02 #1594460

Wat doe ik anders dan de degenen die hier problemen hebben?

Ik tank zeer zelden aan de waterkant, altijd een paar kannen van 20 a 25 liter in de auto staan. is er brandstof nodi voor de boot dan worden die bij een snelweg pomp die grote omzet heeft gevuld.
De kan gaat in de bakskist een aangepaste dop er op en aangesloten aan de beluchting van de tank.
door verbruik wordt op die manier de tank (via een flitertje) vol gehouden.

Is er veel verbruik geweest dan worden een aantal lannen, vis een filtertje door de vuldop geheveld tot uitgedreven lucht niet meer borrelt in de kan die aan de beluchting zit. Tank 100% vol en kan hoeft de vuldop lange tijd niet meer los.
Zo komt er weinig vuil/water in de tank.

Er zijn maar drie aansluitingen aan de tank, naar de motor de vuldop en de beluchtings slang.

Al meer dan 50 jaargaat het op deze manier, nog nooit een probleem gehad.

Na de verhalen hier niveau meter er een keer uitgehaald, die boven het diepste punt zit en gekeken hoe het er uit zag.

Een flinke vingerhoed aan vuil volume met de lenspomp er uit gezogen.

Filters blijven ook zeer lang schoon, vervang ik zelden.
De filtertjes waar de brandstof uit de kan de tank in gaat gaan ook heel lang mee.

Het loont kennelijk toch wel om bij grote snelweg pompen brandstof te halen,
Geen idee wat voor soort diesel het is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 01 nov 2024 09:35 #1594497

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Saeftinghe schreef :
Wat doe ik anders dan de degenen die hier problemen hebben?

(...) Het loont kennelijk toch wel om bij grote snelweg pompen brandstof te halen,
Geen idee wat voor soort diesel het is.

Tel je zegeningen. Je hebt kennelijk een goed ontworpen en aangelegde installatie, en je hebt geen last gehad van slecht opgeslagen of bij levering al besmette brandstof.

In mijn geval had ik aan boord te maken met een minder goed ontworpen systeem. Zoals een (metalen) vulset in een kunststof dek, via een slang onderdeks aangesloten op de tank. Bij lage buitentemperaturen vindt in de vulset condensatie plaats (water), wat op den duur leidt tot zichtbare ontwikkeling van allerlei micro-organismen, die bij een tankbeurt mee de tank in kunnen gaan.

Volgens CE norm wordt meestal de aanzuig uit de brandstoftank uitgevoerd met een verticale stijgbuis vanaf bijna de bodem van de tank. In die setup zal vervuiling en/of besmetting zich onderin de tank kunnen verzamelen. Om dat te voorkomen, kan de aanzuiging van brandstof naar de opvoerpomp beter op het laagste punt plaatsvinden, waarna ongerechtigheden vervolgens in het groffilter worden afgevangen.

De grootste bron van besmettingen is helaas gelegen bij gebrekkig onderhouden tankstations, al dan niet aan de waterkant. Ik heb hier al eens gemeld (met foto's) hoeveel troep ik na een slechte tankbeurt terugvond in mijn groffilter.

De houdbaarheid van de standaard diesel (EN590 norm) die tegenwoordig wordt geleverd, wordt gesteld op slechts 6 maanden. De aanbeveling is niet steeds de tank door bijvullen 'vol' te houden, maar de tank zo ver mogelijk leeg te varen en dan pas weer te vullen. In het najaar de tank leegvaren en pas bij het begin van het volgende vaarseizoen weer vullen.
En tank liefst bij tankstations die een hoge omzetsnelheid hebben.

Kijk en huiver : zeilersforum.nl/index.php/foru...n?start=1200#1401429
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 09:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 01 nov 2024 12:01 #1594513

CeesS schreef :
Saeftinghe schreef :
Wat doe ik anders dan de degenen die hier problemen hebben?

(...) Het loont kennelijk toch wel om bij grote snelweg pompen brandstof te halen,
Geen idee wat voor soort diesel het is.



De houdbaarheid van de standaard diesel (EN590 norm) die tegenwoordig wordt geleverd, wordt gesteld op slechts 6 maanden. De aanbeveling is niet steeds de tank door bijvullen 'vol' te houden, maar de tank zo ver mogelijk leeg te varen en dan pas weer te vullen. In het najaar de tank leegvaren en pas bij het begin van het volgende vaarseizoen weer vullen.
En tank liefst bij tankstations die een hoge omzetsnelheid hebben.

Daar heb je helemaal gelijk in Cees.
Ik zorg ook dat ie einde seizoen bijna leeg is, en vul hem in het voorjaar weer ( incl BDC toevoeging ) ;)

Wat ook belangrijk is : een waterdichte tankdop. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WInter seizoen en diesel 01 nov 2024 13:37 #1594531

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Op de Bardahl website lees ik dat BDC kennelijk niet bedoeld is voor de bestrijding van bacteriën, schimmels en ander biologisch ongerief, zie www.bardahl.nl/Diesel-Conditioner-BDC/1201

Daar lees ik bij het productinformatieblad TDS : 'Heeft u schimmels en bacteriën in de (rode)gasolie en wilt u deze verwijderen? Gebruik dan eerst Grotamar 71. Is de brandstof weer schoon en bacterievrij dan kunt u overschakelen op Bardahl BDC.'
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 13:40 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl