burnit77 schrijft:Bedankt voor jullie snelle reakties.
De tufnol rollen hebben inderdaad erg veel wrijving. (ik hoor ze piepen als ik de mast omhoog trek)
Goed idee om permaglide te gebruiken, dat zal ik eens uitzoeken. Ik weet overigens dat er leveranciers zijn die gelagerde schijven verkopen. Mensen in de haven hebben ze namelijk ook. Het nadeel is dat ze geen adres meer hebben van de leverancier.
Op zich is tufnol helemaal niet slecht om te gebruiken, het hangt volledi af van het gewicht van de mast die gestreken moet worden. De strijkinstallatie is door een vriend vn mij die veel ervaring heeft in het maken van stijkinstallaties geplaatst. Mijn Dufour 29 had bij aanschaf geen strijkinstllatie. Tijdens de installatie van het geheel waren we al aan het twijfelen of we tufnol moesten gebruiken voor mijn mast. Omdat op dat moment geen andere rollen te vinden waren heb ik tufnol rollen gekocht.
Als strijklijn gebruik ik normale 10mm doublebraid lijn.
Jaren geleden heb ik bij Eriks
tinyurl.com/ydalm8r twee delrin lagerbussen laten draaien voor een roerkoning. Toen deden ze dit ook nog voor particulieren. Ze hebben de materialen en de bewerkingsfaciliteiten en kunnen je ook adviseren voor wat betreft de materiaalkeuze, zolang het om kunststoffen gaat.
Maar als je het materiaal op de kop weet te tikken kan iedere draaierij ze voor maken, zoals gezegd.
Heb je al een geprobeerd de zaak een beetje te smeren met wat olie?
Ik heb geen idee of normale tufnol-blokken (van HYE bijvoorbeeld) schijven hebben met lagerbussen. Lijkt me niet overbodig, omdat tufnol een materiaalstructuur heeft met weefsel erin. Bij het boren van een gat snijdt je daardoorheen en ik kan me voorstellen dat de uiteinden van de weefseldraden voor gepiep zorgen. Normaal nylon (Delrin, bijvoorbeeld) heeft dat nadeel niet.
Ga je lagerbussen inbrengen, dan is het van belang dat het lagermateriaal zachter is dan dat van de assen. Zijn die laatste van rvs en je gebruikt ook rvs rollen of lagerbussen, dan gaan die op elkaar invreten en krijg je verhoogde slijtage.
Zit er tzt nog een fotootje in van je strijk-installatie in?
Ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet. Bijvoorbeeld of je na het zetten van de mast ook een vaste verbinding tussen voorstag en boegbeslag maakt. Die zou in de blokken geintegreerd kunnen worden. Ik ben erg benieuwd hoe jij dit geregeld hebt.
Heb je ook een strijkwant, m.a.w. kun strijken tijdens het varen?
--
stegman