allereerst moet je je ervan overtuigen dat SB en BB topwant even lang zijn. Dan zal namelijk als je de spanners aan beide zijden even ver indraait de mast recht op staan.
Dan zet je er zoiets als 15% op. Voor de eerste keer zou ik eerder minder dan meer nemen, want dan zal je tijdens het zeilen eerder iets slack aan lijzijde zien, dan weet je tenminste wat. Als je de wanten gelijk snoeistrak zet, zie je nooit slack en weet je dus niet hoever je gegaan bent. Dat er slack aan lijzijde optreedt betekent niet dat je mast overboord gaat. Zorg voor glad water tijdens testen, niet te veel golfslag bedoel ik, dus beschut water.
Als je op de achterstag 15% zet, dan heb je op de voorstag al zo ongeveer 25% staan, de voorstag loopt meer vertikaal dan de achterstag. Dus de achterstag eerst op 10% of zo. Kijk bij zeilen dan of de voorstag erg doorhangt door de genua. Als de voorstag er te krom bij staat moet je de achterstag verder doorzetten. De voorstag zal altijd een beetje doorhangen, als het goed is heeft de zeilmaker daar rekening mee gehouden.
Denk aan de onderwanten, als je de achterstag doorzet en je veranderd de onderwanten niet, dan buig je alleen het topje van de mast. Dan wordt vervolgens het grootzeil te bol, en dat geeft meer "drag" dus scheefgaan. Als je pre-bend in de mast toepast, wees dan zeker dat de zeilmaker van het grootzeil dat ook wist of weet.
Die 30 graden test ken ik niet, ik kan het ook niet vinden in een manual wat ik op internet vond. Wat beschrijven ze precies?
Normaliter wordt een tuigage berekend op het oprichtend moment bij 30 graden omdat bij grotere hellingshoeken het oprichtend moment dus ook de belasting op mast en want weer kleiner wordt.
Overigens uit mijn ervaring met Waarschip 1/4-ton, qua grootte vergelijkbaar met hurley700, herinner ik mij dat we altijd de top- en onderwanten zo aandraaiden dat de schroevendraaier die je door de bus van de wantspanner steekt net niet buigt. Tegen die tijd kreeg je ook zere handen van het aandraaien, dus was je blij zat. Nooit verdere metingen of controles gedaan, behalve kijken naar de slack aan lijzijde. En ter geruststelling: zo 20 jaar gevaren oa op noordzee en oostzee.
Testen ook op 30 graden levert niet veel op. Ook dan zijn de berekende veiligheidsfactoren nog zo hoog dat er niks echt onder gevaarlijke spanning komt te staan. Het is nieuwstaat immers. Een ander verhaal is het als de verstaging x jaren oud is en aan vermoeiing onderhevig is. Maar dat is nu niet het topic.
Hard doorzetten van de giekneerhouder is trouwens ook belastend voor de mast. Het onderste stuk van de mast wordt naar voren geduwd doordat de giek naar voren wordt getrokken. Check dat maar eens door langs de mast omhoog te kijken, hoe ie er dan bijstaat.
Denk aan de zalingen, die moeten een tikkie naar boven wijzen. Wij duwden die iedere keer na mast strijken en opzetten met de pikhaak even naar boven.
domme vraag? dom antwoord