Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Testen vd Verstaging

Testen vd Verstaging 02 mrt 2010 19:38 #117055

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Hoi allemaal,

wellicht een domme vraag :)
Mijn boot krijgt dit weekend zijn mast op het dak.
Aangezien het voor mij de eerste keer is dat ik een mast opzet heb ik natuurlijk de handleiding van Selden gelezen waar e.e.a. in staat.

Zoals ik nu begrijp moet ik :
- Stagen die tot in de top lopen op 15% instellen middels de meetlat methode
- Voor en achterstag op 15% zetten (in mijn geval alleen de achterstag, de voorstag is niet verstelbaar)
- de 2 stagen die aan beide zijde aan de mast zitten (4 in totaal dus) op 15% en zover dat ik een positieve bend krijg (de top buigt naar achteren)

Nu hebben ze het in de handleiding ook over een 30 graden test. echter zonder aan te geven wanneer en waarom je die uitvoert...

De kabels zien er allemaal netjes uit evenals de spanners en puttings, toch zou ik heel graag proberen of alles ook daadwerkelijk blijft zitten als ik alle zeilen erop heb staan en helling in het water maak.
Dat de mast dan in het water kan belanden zou erg jammer zijn, vandaar dat ik e.e.a. middels die 30 graden test zou willen testen. (kans dat de mast naar beneden komt bestaat dan ook, alleen hoef ik dan niet een anker uit te gooien om de rommel op te ruimen en te zien hoe ik weer in de haven kom)

Is het een idee om, zoals de tekening doet vermoeden, een lijn aan de top vd mast te gebruiken om het schip schuin te trekken? Kun je dan ook zien of de stagen goed staan (bij 20 graden geen slack) en een helling van 30 graden overleven?

Reden van deze test (indien natuurlijk representatief) het gecontroleerd testen vd verstaging, dak en mast. Komt hij naar beneden dan is dat op een 'gecontroleerde' manier.

Graag jullie immer scherpe visie!

Marcel
-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Testen vd Verstaging 02 mrt 2010 19:53 #117058

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik hou altijd aan: Bij BFT 4 scherp aan de wind moet het stag aan lei " net aan " staan.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Testen vd Verstaging 02 mrt 2010 20:44 #117069

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als de verstaging en de bevestigingen en spanners ontworpen zijn voor deze boot en mast zie ik geen enkele noodzaak voor een test met 30 graden helling. Als er iets echt niet goed is merk je dat met op spanning brengen waarschijnlijk al.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Testen vd Verstaging 02 mrt 2010 21:50 #117090

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1750
allereerst moet je je ervan overtuigen dat SB en BB topwant even lang zijn. Dan zal namelijk als je de spanners aan beide zijden even ver indraait de mast recht op staan.
Dan zet je er zoiets als 15% op. Voor de eerste keer zou ik eerder minder dan meer nemen, want dan zal je tijdens het zeilen eerder iets slack aan lijzijde zien, dan weet je tenminste wat. Als je de wanten gelijk snoeistrak zet, zie je nooit slack en weet je dus niet hoever je gegaan bent. Dat er slack aan lijzijde optreedt betekent niet dat je mast overboord gaat. Zorg voor glad water tijdens testen, niet te veel golfslag bedoel ik, dus beschut water.
Als je op de achterstag 15% zet, dan heb je op de voorstag al zo ongeveer 25% staan, de voorstag loopt meer vertikaal dan de achterstag. Dus de achterstag eerst op 10% of zo. Kijk bij zeilen dan of de voorstag erg doorhangt door de genua. Als de voorstag er te krom bij staat moet je de achterstag verder doorzetten. De voorstag zal altijd een beetje doorhangen, als het goed is heeft de zeilmaker daar rekening mee gehouden.
Denk aan de onderwanten, als je de achterstag doorzet en je veranderd de onderwanten niet, dan buig je alleen het topje van de mast. Dan wordt vervolgens het grootzeil te bol, en dat geeft meer "drag" dus scheefgaan. Als je pre-bend in de mast toepast, wees dan zeker dat de zeilmaker van het grootzeil dat ook wist of weet.
Die 30 graden test ken ik niet, ik kan het ook niet vinden in een manual wat ik op internet vond. Wat beschrijven ze precies?
Normaliter wordt een tuigage berekend op het oprichtend moment bij 30 graden omdat bij grotere hellingshoeken het oprichtend moment dus ook de belasting op mast en want weer kleiner wordt.
Overigens uit mijn ervaring met Waarschip 1/4-ton, qua grootte vergelijkbaar met hurley700, herinner ik mij dat we altijd de top- en onderwanten zo aandraaiden dat de schroevendraaier die je door de bus van de wantspanner steekt net niet buigt. Tegen die tijd kreeg je ook zere handen van het aandraaien, dus was je blij zat. Nooit verdere metingen of controles gedaan, behalve kijken naar de slack aan lijzijde. En ter geruststelling: zo 20 jaar gevaren oa op noordzee en oostzee.
Testen ook op 30 graden levert niet veel op. Ook dan zijn de berekende veiligheidsfactoren nog zo hoog dat er niks echt onder gevaarlijke spanning komt te staan. Het is nieuwstaat immers. Een ander verhaal is het als de verstaging x jaren oud is en aan vermoeiing onderhevig is. Maar dat is nu niet het topic.
Hard doorzetten van de giekneerhouder is trouwens ook belastend voor de mast. Het onderste stuk van de mast wordt naar voren geduwd doordat de giek naar voren wordt getrokken. Check dat maar eens door langs de mast omhoog te kijken, hoe ie er dan bijstaat.
Denk aan de zalingen, die moeten een tikkie naar boven wijzen. Wij duwden die iedere keer na mast strijken en opzetten met de pikhaak even naar boven.

domme vraag? dom antwoord :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Testen vd Verstaging 02 mrt 2010 22:44 #117102

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wat ik nog een beetje mis is dat je eerst de mast met de topwanten goed recht moet zetten en dan pas die topwanten op spanning gaat brengen. Als ze even lang zijn en je puttingen zitten exact symmetrisch dan is dat makkelijk, anders wordt dat wat lastiger. Dan moet je met een waterpas aan de gang oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Testen vd Verstaging 03 mrt 2010 07:49 #117110

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
Hoe stel je je trouwens voor dat de mast gecontroleerd naar beneden komt? ALs het kapot gaat, gaat het kapot en dan (sorry voor de taal) pleurt je mast gewoon naar beneden!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Testen vd Verstaging 03 mrt 2010 08:31 #117120

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Gecontroleerd in dit geval:
De mast komt met een rotgang naar beneden maar ik ben al in de haven en hoef geen sleep oid te regelen (of het water in)

In iedergeval bedankt voor alle tips! Ik ga e.e.a. gewoon op spanning brengen en met rustig weer alles uitproberen (hier in de havenkom is het lekker beschut en zeker een km of 2 om op zeil heen en weer te varen)

reden van mijn bezorgdheid:
De mast ligt er al 4 jaar naast, de verstaging ziet er goed uit (voorstag is vernieuwd, die was niet mooi meer zoals ik in het hurley topic schreef) geen rare knikken, donkere kleuren bij de ogen enz.
Er zijn geen terminals toegepast, er zitten ogen aan het einde vd kabels door deze dubbel te nemen en hierin een druppel? te klemmen.

Hoofdreden, het is een flinke lengte die je overeind moet zetten, kan me voorstellen dat als het mis gaat het ook goed mis gaat. Aangezien het mijn eerste zeilboot is wil ik zeker weten (zover als mogelijk natuurlijk) dat het ding ook overeind blijft staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Testen vd Verstaging 03 mrt 2010 09:01 #117123

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
De verstaging op 15 % voorspanning zetten is niet nodig en natte vingerwerk bij een mast die er al jaren naast ligt. Zelfs wanneer de boot met staande mast in de overwintering heeft gestaan moet je de mast controleren en zonodig trimmen wanneer je weer een tijdje gezeild hebt. Het komt niet zo nauwkeurig wanneer je de eerste keren gaat zeilen want de hele boot moet zich nog zetten. Daarnaast is het criterium van 15% nogal dubieus. Het komt regelmatig voor dat men uit Hollandse overweging een zwaardere verstaging toepast dan de originele. Trek dan maar niet tot de gewenste voorspanning want dan heb je mogelijk een scheef bootje. Beter na trimmen dan zo nauwkeurig mogelijk trimmen na het zetten van de mast.
Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Testen vd Verstaging 03 mrt 2010 10:24 #117141

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
Hmmm, er zitten dus touwkousjes aan de verstaging. Dat is niet een heel elegante oplossing, en daarmee zou ik zeker niet proberen om de verstaging snaarstrak te zetten.
Dan ga je eerder de kousen om je borstbout buigen dan dat je rek uit je stagen haalt.

Wat ik zou adviseren is om rustig de stagen op "wat" spanning te zetten. Dat betekent dus dat je ze aandraait totdat je het gevoel hebt dat ze niet zullen doorhangen aan lij bij 4 bft.
Dat laat je een tijdje staan zodat de boel zich kan zetten, dan span je nog eens na en ga je proefzeilen zodat je het kunt testen en eventueel na kunt spannen!

Succes en groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl