Goede avond allemaal,
Ik schrijf nog niet zo heel veel op dit forum maar ben een trouwe bezoeker. Ik denk dat ik de discussie wat kan aanvullen. Zelf vaar ik een Dehler 34 welke nogal is aangepast .... zie editie van "Zeilen" uit november 2006. Veel vraagstukken zijn er bij ons op tafel geweest en zodoende is er over een en ander wat aan extra kennis opgebouwd. Wellicht dat het waarde heeft.
Mijn visie:
Buiskap: Als de beslissing is genomen om er een te plaatsen dan ... akkoord. De voor en nadelen zijn algemeen bekend, als die er dan komt dan mag die ook praktisch zijn zonder naar binnen te hoeven kruipen. Nu heb ik geen ervaring met het soort schip van de topic starter maar bij onze Dehler kan het nogal wat schelen onder wat voor een omstandigheden je vaart welke hoek de giek maakt. Die stand is echt verschillend in een 2e rif welke iets stijgend is gesneden waardoor de giek richting de mast naar beneden (tranend) gaat staan of een zeer bol licht weer standje hoog aan de wind wind waarbij de giek vanaf de mast soms bij ons wat naar achteren gaat zakken. Ik zou dit zelf goed in de gaten houden en hier dus rekening mee houden met de maat van de kap.
Als er aanpassingen noodzakelijk zijn dan zeg ik persoonlijk de giek in de stand houden zoals die is. En wel om meerdere redenen, 2 belangrijke:
1) Als de giek te ver tranend gaat staan wordt de hoek die de neerhouder gaat maken (als die er op zit) ook steeds kleiner om de krachten op te vangen. Als die te klein wordt springen straks de popnagels eruit bij een onbedoelde klapgijp (alsof die al bedoeld kan zijn hihi) en tevens is het effect van de neerhouder steeds minder naarmate de giek hoger komt.
2) Estetisch denk ik dat een fors tranende giek niet mooier is;
Waar het zeiloppervlak aanpassen;
Wellicht is de schrijver binnen een beperkt aantal jaren al aan een nieuw zeil toe en is het een tijdelijk probleem. Een nieuw zeil kan geheel op de nieuwe maten gesneden worden. Wellicht dat het nu dan een combinatie wordt van meerdere mogelijkheden afhankelijk van hoeveel ruimte er gewonnen moet worden. Zo te horen gaat het wel om 300 mm:
Aanreikingen: (I.o.m uiteraard de zeilmaker)
Wellicht niets versnijden:
- Wellicht heb je bij de zwarte band bovenin om de mast nog wat hijsruimte. Of een ander merkteken waaruit de tuiger heeft willen opmerken dat bovenkant topplank niet verder dan daar gehesen zou mogen worden. Dit om de hoek die de val maakt ten opzichte van het blok bovenin niet teveel te vergroten.
- Wellicht is een ander deel praktisch weg te halen door een combinatie van een cunningham al dan niet i.c.m. een eerste laag bindrif. Je zeilt dan eigenlijk met een klein rif behalve als de bolling niet te veel is met de ruimere licht weer koersen. Er mag natuurlijk geen hangende zak onder de giek ontstaan. Zo'n eerste kleine rif vergt echter ook al een kleine investering maar ik geef hem puur als overdenking;
Zeil aanpassen:
- Het aan de onderkant weghalen van het zeil vraag aanpassingen aan de hoeken. (sterkte). De eerste indruk is dan ook bovenin. Als vervanging echt echt echt geen optie is zou ik ook gaan voor een zo'n breed mogelijke topplank die gemaakt kan worden zonder extra latten die de "roach" moeten ondersteunen. Als je daar aan begint (toplatten) kan je net zo goed nieuwe kopen schat ik in.
Vervanging:
Stel dat je zeil nog 150 Euro opbrengt en de aanpassingen 350 Euro kosten. Samen is dat 500 Euro. Wellicht is je zeil over 4 jaar geheel op en ga je hem dan vervangen. Dat is 125 Euro per jaar. Stel dat een nieuw zeil 1500 Euro kost en dat je daar 10 jaar mee gaat zeilen. Dat is iets meer namelijk 150 Euro per jaar. Het is even een invalshoek waarom ik zou vervangen. Of hij moet gloedje nieuw zijn, dan gaat het niet op.
Reactie op Jouzers:
Het verhogen van de giek i.c.m. het weghalen van een stukje in de top behoeft niet het zeildrukkinspunt "merkbaar" te laten stijgen. Bedenk dat het gehele drukkingspunt van het schip bezien met worden vanuit het gehele tuig en hoe het grootzeil reageerd op het voorzeil (en andersom). Mijn grootzeil ging van 29 naar 41 meter met een fathead main zoals de eerste VOR modellen. De eerste reactie moet zijn ....... helling. Niet dus. Ze loopt hoger en onder minder helling dan ooit tevoren. De uitleg gaat nu even te ver. Rekenkundig ga ik met je mee maar ik denk niet dat het merkbaar zal zijn. Er wordt daar namelijk doek weg gehaald waar de bijdrage op de lift van het zeil toch al minimaal is. Rond de giek is zonder eindplaat de lucht zodanig verstoort dat het effect van de eerste 50 cm vanaf de giek geen forse bijdrage geeft aan lift en dus ook nauwelijks aan het zeildrukkingspunt....... (aan de wind varend)!
Reactie op Wallaby...
Eens. Onderschat de werking van de top niet. Juist daarom zou deze meneer nu juist moeten gaan voor het verwisselen van het kleine zeildriehoekje wat er nu zit en deze veranderen in een langere topplaat. Hoe meer je zeil het profiel aanneemt van een spitfire vleugel deze te minder luchtwervelingen ontstaan er en des te minder weerstand (Induced Drag) creeert het zeil. Die minitues uitgebouwde top
weet niet dat onderaan de zaak wat hoger hangt. Nadelig is deze wijziging dus niet echter in positieve zin evenmin merkbaar/meetbaar op dit schip... is mijn verwachting. Zie reactie Raptor.
Wat is het beste in mijn visie? ....... Vervangen
Is dat niet mogelijk? ............... eerste bindrif / cunningham met hoger hijsen
Moet er versneden worden? ..... dan bovenin!
MvG Michel