Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: spanning railing + hoogte

spanning railing + hoogte 05 apr 2010 15:03 #122137

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8346
Ik merk dat de spanning op de railing bij veel boten erg laag staat (draden hangen door of bewegen veel als je er aan komt).

Is daar een reden voor of is het nonchalant van de eigenaar?
Hoe strak mag je die dingen trekken?

Verder is mijn railingske 60 cm hoog. Dat is ongeveer net zo hoog als m'n knie. Voelt aan als een struikeldraad ipv hou-hem-binnen-draad.
Is het zinvol naar 70 cm tegaan of brengt dit niet veel zoden aan de dijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spanning railing + hoogte 05 apr 2010 15:11 #122139

Mijn relingdraden staan zo los als mogelijk.
Op het moment dat je personen aan de hoge kant in de reling hebt zitten, zijn ze zeer blij met een slappe draad B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 05 apr 2010 15:25 #122141

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
60 of 70 cm zal het verschil niet maken. Voor mij is een reling enkel nuttig wanneer je laag bij het dek (kruipend of zittend) beweegt. B.v bij hevige zeegang of werk op het voordek. Het is slechts dan dat de reling, eventueel, redding kan brengen. Zelf loop ik meestal (altijd) rechtop en ga gegarandeerd eens het sop in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 05 apr 2010 16:56 #122171

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Grote voordeel van 'm losjes zetten is dat je bemanning afleert de boot eraan af te duwen en mensen van schepen die naast je liggen ook sneller geneigd zijn iets anders te zoeken om tegen af te duwen. Een zeerailing is namelijk helemaal niet ontworpen om die grote krachten naar binnen toe op te vangen.

Daarnaast sluit ik me inderdaad aan bij Mojito, maar dat zal in jouw situatie wat minder van toepassing zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 05 apr 2010 17:05 #122176

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Op een houten boot is er nog een reden om geen al te hoge spanning aan te houden: Te strak geeft voorspanning naar binnen toe die maakt dat even aaien tegen een scepter de boel al uit het dek kan trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 05 apr 2010 17:18 #122183

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik heb ze altijd zo strak mogelijk staan, ik zit vaak met de helmstokverlenger in de hand tegen de reling aan de lage kant te hangen, heb aan beide boorden ook zo'n kussentje erin bevestigd, aan de lage kant kan ik lekker langs het zeil kijken en heb ik geen dode hoek. Tevens hangen de fenders dan beter en vind ik het veiliger dat als ik naar voren loop of kruip, ik bij een onverwachte golf of beweging iets stevigs en zekers pak.
Nu heb ik wel hele stevige scepters en een dikke rvs reling draad.
Laatst bewerkt: 05 apr 2010 17:19 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 05 apr 2010 20:28 #122221

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De hoogte is afhankelijk van de afmetingen van je schip, bij een kleiner schip kan de hoogte kleiner zijn dan bij een groot schip. De draad is bij voorkeur van blank RVS, geplastificeerd RVS wil nog wel eens gaan rotten onder het plastic.

De spanning op de railingdraden zou ik ook niet te groot maken, als je er dan aan gaat hangen zal bij strak gespannen draden al snel iets beschadigen (ontbinding van krachten is ongunstig).

Ook is het verstandig de railingdraden met een takeling aan de hekstoel te bevestigen, dan kun je ze met één haal met een mes loshalen om het binnenhalen van een drenkeling te vergemakkelijken.
Laatst bewerkt: 05 apr 2010 20:31 door marfamke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 06 apr 2010 11:20 #122292

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Een in een boog strak opgespannen draad brengt nogal wat kracht over naar zijn steunpunten. De rechte lijn wil gevonden worden en er wordt flinke spanning overgebracht naar de scepters. Ga je daar ook nog eens aan hangen, voorspel ik dat deze dat niet fijn vinden. Dan maar iets slapper zodat alles goed blijft.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 06 apr 2010 11:42 #122294

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Probleem bij een strakke zeereling is dat hoe meer je de draad spant, hoe liever hij recht wil worden. Aangezien je schip niet recht is veroorzaakt dit enorme krachten op de septers.
Het is beter zo af en toe je septers weer iets naar buiten buigen dan om je draad steeds te spannen. Op den duur liggen dan alle septers plat op het dek.
Heb weleens iemand gezein die zijn verstaging had vervangen. Van de oude verstaging is de zeereling gemaakt: kijk dat zag er mooi degelijk uit.
Zelf zou ik best wel een RVS reling willen, zonder draad. Dus ook daar een rvs buis.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 06 apr 2010 13:14 #122310

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 833
Een RVS buis als reling is prachtig, totdat je een keer schade vaart aan die buis...
Daarnaast is ook het gewicht niet echt handig, beetje afhankelijk van de grootte van het jacht uiteraard.

Mooie minimale hoogte is 60 cm, hoger levert ook weer grotere krachten op de scepterpotten op. Strak gespannen heeft weinig zin, je trekt inderdaad de scepters uiteindelijk gewoon uit het dek. Erg los is ook niet echt practisch, iemand die met buiging in de knieen naar het voordek loopt heeft dan te weinig steun aan de relingdraad indien nodig. En natuurlijk is die reling eigenlijk niet echt bedoeld om je aan vast te houden (daarvoor heb je de reling op het kajuitdak) maar wie zich vastpakt wil wel iets vasthebben, en geen slap koord in de handen krijgen. Handvast dus, letterlijk in dit geval.

Probleem met afhouden van boten op de reling of puntje van de scepter is van alle tijden, en heeft ook op mijn vorige houten bootje de nodige schade veroorzaakt (dan ging het niet zozeer om afhouden omdat ik te hard aankwam met mijn lichte houten bootje maar omdat zijn de hard aankwamen met hun zware schuit). Doe je weinig aan, behalve dan zeer alert zijn.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 08 apr 2010 19:12 #122835

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8346
Ok, dan laat ik de boel staan zoals het is. Naar mijn gevoel handvast. Van een iets sterkere hand wellicht :-)

Als ik dit lees verbaas ik me erover hoeveel mensen hun fenders nog aan de reling hangen...
Of het moet zijn dat ze beter hun havenmanoeuvres kunnen dan ik natuurlijk.
Veiligheidshalve hangen ze bij mij dan ook aan de typische Etap buis.
Laatst bewerkt: 08 apr 2010 19:12 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 08 apr 2010 20:18 #122885

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die dingen gooi je pas overboord als je voorbij de palen bent, dus komt geen kracht op. Alleen als je er mee langs een kade ligt te raggen komt er kracht op, dat is ergens anders aan bevestigen beter, maar niet alle boten hebben dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 08 apr 2010 21:31 #122912

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Een tijd geleden zag je veel boten met een gevlochten lijn van voor tot achter langs de boot gespannen. Was in ene in de mode. Nu zie je dat niet meer. Iemand een verklaring over het hoe en wat. Ik heb dat gemist.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning railing + hoogte 09 apr 2010 07:00 #122923

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ehm, ik weet wel waar het vandaan kwam (vroeguh)

In de IOR tijd hadden de zeilboten allemaal en lekkere dikke buik. Doordat het breedste punt dus midden op de romp zat had je snel schade. Als je dan een dikke lijn van voor naar achteren ophangt maak je een soort schuurlijst om schade te voorkomen/verminderen.

Bij de huidige generatie boten heeft dit geen zin meer aangezien je op de dek/romp verbinding (nu vaak het breedste punt) eenvoudig een schuurlijst kunt monteren.... En een dikke lijn heeft dan geen zin omdat deze niet op het breedste punt zit...
Misschien dat het daarom maar heel kort in de mode is geweest...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl