Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Splitsen achterstag

Splitsen achterstag 22 jan 2007 14:59 #12430

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Als ik het goed begrijp wil je de achterstag handmatig kunnen spannen door hem b.v. 1.5 meter hoog door te knippen en daar een katrol aan en dan een V kabel naar beide kanten waarvan een kant met katrolllen en lijn vertraagd word ....

Ten eerste moet je de sterkte van de stag weten, deze deel je door 2 omdat de V hem al halveert, dan de sterkte van de lijn.

Stel de stag heeft 2000 newton en de lijn 200 newton.
2000 gedeeld door 2 = 1000 dus 5 keer vertragen.

Maar ik zou me niet teveel drukmaken dat de lijn gaat breken, om hem normaal te kunnen spannen zal je zo'n 5 vertragingen nodig hebben, dit is ook wat ik heb en dat gaat prima, en met de treksterkte van de moderne (dyneema) lijnen, kom je dan ver boven de treksterkte van staalkabel uit, dyneema word tegenwoordig zelfs al als stag gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Splitsen achterstag 22 jan 2007 19:25 #12442

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Als je de achterstag splits, zorg dan wel voor een goede wantputting voor je nieuwe aangrijpingspunten. Meestal betekent dat op een polyester schip dat je de puttings moet inlamineren.

Succes.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Splitsen achterstag 25 jan 2007 21:30 #12606

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik denk dat je de trekkracht die je met de hand met goed fatsoen kan uitoefenen ook in beschouwing moet nemen. Die kracht vermenigvuldigd met de vertraging van de blokken, de gesplitste achterstag (x2) en de veiligheid moet kleiner zijn dan de breeksterkte van de achterstag.
Ik meen dat de verstaging voor zo'n 20% tot 25% van de breeksterkte mag worden belast, de veiligheid wordt dan 4 of 5.
De kans is dan klein dat je de achterstag kapot trekt.

Je zou de verliezen in de blokken nog in beschouwing kunnen nemen, kogelgelagerde blokken lopen lichter, dus hebben minder verliezen dan busgelagerde blokken. Maar deze laatsten zijn doorgaans veel zwaarder belastbaar.

Over de sterkte van de lijn door de blokken hoef je jezelf waarschijnlijk geen zorgen te maken, lijn die lekker in de hand ligt is ruimschoots voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Splitsen achterstag 25 jan 2007 22:05 #12609

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Het hangt er ook nog van af hoe of dat je boot gestaagd is,
zelf heb ik mijn achterstag ook zo uit gevoerd zoals jij het in gedachten hebt simpele 6 loper met een klemmetje op een van de blokken
meen een 7 mm lijntje er in.
Alleen is mijn achterstag puur voor trim doeleinden ja en nog om een beetje steun te geven met harde wind
maar grootste gedeelte van de krachten wordt bij mij opgevangen door de extreem naar achter gepeilde hoofdwanten.

maar als je een 8 mm kevlar lijn neemt (zou je zelfs nog wel 6 mm voor kunnen nemen) dan is dat sterk zat en betaal je ook geen kapitaal aan dure grote drievoudige blokken.

verkijk je niet op de sterkte van deze lijntjes ik gebruik een 6 mm lijn om mijn rif er in te trekken en na 4 jaar nog nooit problemen gehad.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Splitsen achterstag 25 jan 2007 22:27 #12610

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
:? Hmmm .... E-boot .... ken ik niet dus dan maar even iets algemeens.

Met alle respect, over breeksterkte zou ik me geen zorgen maken. Alle worry's kan je simpel voorkomen door een exotisch mega sterk dun lijntje te kopen waar je een mamoet mee kan trekken. Je wil niet weten hoeveel ton een goede lijn kan hebben. Geef de tuiger aan voor welk doel je het wilt gebruiken en alles komt goed. Wil je het helemaal kinky doen dan pak je alleen de kern (loopt soepel door de blokjes) en laat je de mantel zitten daar waar je de lijn met de hand aantrekt, dat terzijde.

Tip: Elke tuiger heeft wel eens een te korte dyneema/kevlar bak/achter stag per ongeluk tekort gemaakt en heeft hem in de rommelbak liggen .... geinig voor weinig. Krijg je een lijn qua kracht voor een 40 voeter van het meest exotische materiaal.

Heb je nu een vaste achterstag?
Als deze nu verstelbaar is, hoe dan?
Heb je een top tuigage of fractioneel?
Als die fractioneel is, is dat dan 7/8 9/10 ....?

Je wilt je achterstag verstelbaar hebben/houden/maken om je mast te trimmen, neem ik aan. Hoeveel kracht heb je nodig om je maximale trim te bereiken? Het is leuk als je met een vertraging (spruit) van 1:30 met 15 kg trekkracht de mast aan dek kan trekken maar als je dat niet nodig hebt is de reken exercitie leuk maar nu nog te vroeg wat mij betreft. Mijn zoektocht zou dus beginnen met de vraag:

- Hoe ver kan ik/mag ik mijn mast buigen zonder in de gevaren zone te komen? (Wat kan je profiel eigenlijk hebben?);
- Hoeveel kracht heb ik dan nodig om dat te bereiken?

Dat eerste kun je met globale formules berekenen alleen de beste bron blijft de masten maker zelf. Dat tweede kan je al met een test opzet bepalen met je huidige putting. Gewoon wat expirimenteren met blokjes en een goede lijn en trekken maar.

Gaat je mast met 2 vingers in de neus naar het gewenste punt zijn minder blokken nodig ..... heb je een electrische lier van je buurman nodig om je mast in beweging te krijgen, dan is er stof tot nadenken.

Algemene tips:
- Neem liever een wat grotere maat (gelagerd) blok;
- Neem een zo'n dun mogelijke lijn (dun is niet altijd zwakker);
- Splits de achterstag nog een keer, maak een spruit in het onderste deel. Zo voorkom je kinken en draaien van het halende part;

Succes met zeilersgroet

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Splitsen achterstag 26 jan 2007 08:33 #12611

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik zou het gewoon simpel houden:

- Stag van 5 of 6 mm V12 van marlow (of iets vergelikbaars). Isd makelijk te splitsen en mega sterk.

- Een vijf loper tussen de stag en de putting (BV big bullit blocks van Harken)

- Borg lijntje van de putting naar de stag van hetzelfde materiaal als de stag

Kijk ook eens naar andere boten van en vergelijkbare schepen dit opgelost hebben

Op mijn vorige boot (FF95) had ik een 5mm kevlar achterstag, een splitsing van 6mm dynema met daaraan een vijfloper (big bullit Harken) van 5 mm dynema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl