Ik ga mee met Capolavoro. Zo lang je de boot zeilt als altijd blijft het krachtenspel grotendeels gelijk.
Wel is het zo dat een top tuig als voorspanning rond de 20% vraagt van de standaard breeksterkte van de stagen en een fractioneel tuig eerder 25%.
Dit mede omdat de voorspanning op het want via de zalingen de voorstagspanning grotendeels moet opbouwen. De vraag is of alle puttingen op de juiste plek zitten om die druk op te kunnen bouwen.
Ga jij varen met achterstag (wipper), toprunners of helemaal zonder?
Mijn grootzeil ging van krap 30 meter naar dik 40 meter met een fat head bovenin. Ook wij hebben een waterverplaatsende dobber waarbij ook beperkt de druk wordt omgezet in snelheid in plaats van helling. De druk in vlagen met zo'n zeilt neemt af in plaats van toe hoe raar het ook klinkt. Wordt een lang verhaal om hier te plaatsen maar de top waait uit en loost bovenin. Is de vlaag weg komt de top weer bij. Bij 3 Bft aan de wind kan ik al een rif zetten zonder noemenswaardig snelheidsverlies. Dat heb ik liever dan bij Bft 1-3 te weinig zeil maar dat is heel persoonlijk. Onze genua 1,2 en 3 zijn eraf en we hebben dus geen fors overlappende voorzeilen meer (max 107%). Ons zeildrukkingspunt ligt dus met dit tuig met hetzelfde aantal maximale meters als voorheen aan zeiloppervlak lager en verder naar voren. We hebben dus minder helling en zijn minder loefgierig. Dat laatste alleen als we op tijd reven of heel actief zeilen met de overloop en neerhouder bij meer wind anders zoek je zo de dijk op.
Ik ben altijd in voor dit soort projecten maar ik ben niet de ontwerper voorbij gegaan. Voor onze Dehler was het nogal "extreem" wat we gedaan hebben dus ik wilde het zekere voor het onzekere weten en heb mijn ontwerp laten doorrekenen en laten tekenen. Kan me voorstellen dat je zelf niet zover wilt gaan.
Try before you .... zou ik zeggen.
De standpunten dat zeilplan en tuig worden ontworpen bij de boot is ten dele waar. De markt krijgt wat het vraagt. De standaard tuigages die nu (en vroeger) gemaakt worden (nauwelijks uitgebouwde grootzeilen) zijn absoluut een van de minst effectieve vormen om een zeil te maken. Toch varen we er bijna allemaal mee en waarom? ....... Grotendeels omdat het gemakkelijker is (of omdat het binnen een rating gunstig is), dit in de praktijk of voor ons gevoel. Het is ook vertrouwd en het voldoet aan ons verwachtingspatroon. Effectief qua lift en weerstand (Induced Drag)? .... Absoluut niet.
Wel is het zo dat elke boot een maximale belasting heeft wat het aan kan. Ik maak me echter eerder zorgen om de mast dan de boot. Je moet niet raar opkijken als de mast niet stijf genoeg is bij meer wind. Heb je stijfheidsgetallen van de mast (X & Y? = dwarsscheepse en langsscheepse stijfheid). Onze mast is voor onze manier van zeilen net aan stijf genoeg maar een zwaarder profiel was gelijk bijna 1kg per meter meer en dat wilde ik niet. Besef overigens dat tuigplan ontwerpers zelf ontwerpen op de krachten die ze weten maar dat mastenmakers ze bouwen op de krachten die je niet weet. Anders gezegd, er is nog heel wat onduidelijk als het gaat om het complete krachtenspel dat het niet voor niets zo is dat Loyds naar mijn weten bij een type goedkeuring de mast altijd uitsluit. Dat risico nemen ze niet omdat de belasting tussen statisch en dynamisch te ver uit elkaar ligt.
Je kunt dus voor negatieve en positieve verassingen komen te staan. Laat je niet tegenhouden, wees voorzichtig en begin er niet aan als je niet de aankoop kan missen. Anders gezegd, het kan geld gaan kosten. Sterker nog .....
1 ding is zeker .... je zal een hoop leren.
Gr Michel