Na de omzwervingen van het forum in de gelegenheid de draad weer op te pakken.
Afgelopen week alles wat hier geschreven is na gelopen en het weekeinde gezeild.
Als eerste de leuvers gesmeerd, met een hechtende teflon spray. Dat scheelde flink in het soepeltjes hijsen van het grootzeil.
Vervolgens de rail waarin de giek omhoog en omlaag geschoven wordt omhoog verplaats. (Leuvers kunnen er nog wel uit)Voordeel: het zeil kan nu maximaal gehesen worden. Nadeel: bij het laten zakken het grootzeil "valt" de giek uit de rail/mast. Stopper gemaakt en als extra een touwtje op het op te vangen. De giek moet nu dus aan de onderkant uit de rails gehaald worden. Maar ja, hoe vaak komt dat voor?
Gelukkig raakt het zeil de achterstag niet.
Het voorlijk kan aangetrokken met de halstalie. Die is vanuit de kuip bedienbaar, dus dat gaat prima.
Verder bleek er wel een cunninghamhole in het zeil te zitten. (Oog zo'n 15 a 20 cm boven de giek) en snapte ik eindelijk waar dat touwtje eigenlijk voor bedoelt was

Ook vanuit de kuip bedienbaar.
Alle moeite ten spijt raakt de giek nog steeds de buiskap. Plaatjes googlen leverde op dat de Neptun 22 eigenlijk nooit een buiskap heeft. Kon geen foto vinden met buiskap. Dat brengt acceptatie van dit feit wel wat dichterbij.
Ondanks de aanmoedigingen ga ik niet zelf knutselen aan het zeil. Het is wel horizintaal gestikt dus er zijn mogelijkheden. Heb wel door dat als je aan het een knutselt er met nog tien dingen rekening gehouden moet worden. De zeilmaker kan me daarin begeleiden en heeft alle apparatuur/ervaring. Hij/zij ziet wellicht ook nog andere zaken aan het zeil. Zal ook eerst eens rustig bekijken hoeveel het zeil moet worden ingenomen. Met de buiskap naar beneden zeilt het voorlopig ook prima.
Ik heb veel geleerd van dit topic, waarvoor dank aan een ieder!