Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootzeil aanpassen??

Grootzeil aanpassen?? 05 mei 2010 21:18 #126786

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
De eerste voorzichtige rondjes gezeild. Wat opvalt aan het grootzeil is dat de giek behoorlijk doorhangt naar beneden.
Het zeil is niet uitgezeild, maar toch al behoorlijk oud. De giek maakt bepaald geen hoek van 90 graden ten opzichte van de mast, de giek hang naar beneden door. Groot nadeel hiervan is dat de giek de buiskap raakt.

Zou het een idee zijn om het onderlijk opnieuw te laten maken/stikken, maar dan onder een hoek van 90graden?

Er is momenteel geen geld voor een nieuw zeil, dus zoek een alternatief. (Er is me ook een ander grootzeil aangeboden maar weet nog niet of dit een op een over te zetten is).

Ben benieuw naar jullie ideeen hierover (of andere suggesties.
Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 05 mei 2010 21:25 #126788

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Een giek hoeft niet altijd 90 graden op de mast te staan... Mijn giek hang ook naar beneden, zo is het zeil nu eenmaal gesneden (ook te zien op tekeningen van het tuigplan). Aangezien jouw giek de buiskap raakt lijkt er echter toch iets niet goed te zijn (of de buiskap is te hoog...)
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 05 mei 2010 21:37 #126790

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Hoi Koko

Het bijsnijden van het grootzeil is een optie, ik zou je aanraden een foto(,s) te maken van de situatie en er mee naar een goede zeilmaker te stappen. Wil je weten of het andere zeil 1 op 1 past is het een zaak van meten en dan weten.

Het is niet perse noodzakelijk indien er bijgesneden wordt dat dat in het onderlijk gebeurt ( beter van niet zelfs want je laat zo de hoeken / versterkingen in tact.

Een aantal naden innemen is dan beter wat ook wel gedaan wordt is dat het achterlijk van boven de bovenste zeillat opnieuw gestrookt wordt naar de tophoek.

Wat Hen3 schrijft klopt 90 graden is geen wetmatigheid maar te veel doorhang kan erg hinderlijk zijn zeker als het je kap beschadigd.

Ik weet niet waar je ligt, is dat in het zuiden van het land neem dan eens contact op met Simon de Boer van DenBoersails, een rasvakman en kan toveren met zeildoek.

Succes WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 05 mei 2010 21:50 #126794

  • lios
  • lios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
Ben het met WittedeWit eens.

Het onderlijk bijsnijden is waarschijnlijk de goedkoopste optie, maar het is wel belangrijk dat de schoothoek-verdubbeling zoveel mogelijk intact blijft.

Ik kan alleen de manier van het opnieuw stroken van het achterlijk niet volgen? WittedeWit kan je dit misschien verder uitleggen? Ik kan me alleen voorstellen dat de hoek van de giek verandert wanneer je het achterlijk inkort, maar de lengte van het voorlijk intact laat en dan de val op de achterkant van de topplaat plaatst. Maar misschien schiet mijn inzicht hier even te kort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 05 mei 2010 22:04 #126797

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Ik zal een poging doen. Neem een driehoek in je gedachte, nu verkort je de lange zijde door die naar binnen te leggen das het idee van bijstroken vanaf de bovenste zeillat, ik schreef alleen vanaf de bovenste zeillat naar je tophoek bijstroken, het achterlijk naar binnen dus innemen veranderd ook de hijs in het achterlijk.

Deze operatie is alleen omvangrijker omdat de topplank ( ga er even vanuit dat er een op het zeil zit ) eraf gesloopt moet worden, er een nieuwe verstreking gemaakt moet worden en de topplank er opnieuw op gepopnageld moet worden. Bovendien verdragen oud en nieuw zeildoek elkaar niet altijd even goed ( door verschil in rek en krimp ).

Snelst ( goedkoopst ) is een aantal naden ( laten ) innemen tussen de zeillatten als dat kan, hangtvan de snit van het zeil af.

WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 06 mei 2010 06:40 #126818

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Dank voor jullie reacties.

Ik begrijp dat bijsnijden van het grootzeil op verschillende manieren mogelijk is, met verschillende consequenties. De zeilmaker zal een en ander moeten bepalen als hij het zeil ziet + foto. (goeie tip).
Zal ook eens kijken naar foto's/tekeningen van het oorspronkelijke zeilplan. Ook een goeie tip!

De buiskap is vernieuwd (DIY), maar qua maatvoering is het frame niet aangepast en staan de twee buizen zodanig dat het dak een horizontale lijn maakt van voor naar achter. Lager kan het dus niet. Wel is me opgevallen dat het grootzeil net niet helemaal in de top van de mast gehesen kan worden. Ik heb het idee dat daar ook nog wat te winnen valt. De slede van het lummelbeslag (cunningham??) loopt vast op de laatse centimeters. Valt ook nog wat te winnen denk ik.
De mast zelf staat rechtop en qua verstaging zit het wel aardig goed. (Gechekt met windkracht 4 Beaufort, 1e rif).

Is het gebruikelijk om de rail waarin die blokjes van het grootzeil lopen te smeren met vet of siliconen?

Bedankt alvst voor het meedenken/antwoorden.
Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 06 mei 2010 07:19 #126828

  • lios
  • lios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
@WittedeWit

bedankt voor je antwoord, ik snap wat je bedoelt.

Koko,

Er valt zeker wat te winnen als het grootzeil niet helemaal naar boven gehesen kan worden. Je schrijft dat de laatste sledes, leuvers?, vast lopen. Dit gebeurt soms als het onderlijk van het grootzeil heel hard aangetrokken is. Is dit misschien het probleem?

Met een cunningham wordt een oog of lus bedoelt op het zeil waarmee je het voorlijk van het grootzeil op spanning kunt trekken. Hiermee verander je de plaats van de bolling van je zeil. Mocht die op je zeil zitten, moet je die los gooien tijdens het hijsen, anders kun je je zeil ook niet tot de top hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 06 mei 2010 08:17 #126841

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Hoi Koko

Er zijn inderdaad meerdere mogelijkheden, het makkelijkst en dus goedkoopst is het innemen van wat naden, indien de banen van het doek horizontaal lopen. Bedenk je wel dat met het innemen van wat naden de diepte ( bolling ) van je zeil ook zal toenemen.

Bovendien ga je werken met al wat ouder doek wat op zich géén probleem hoeft te zijn maar echt beter wordt het geheel er ook niet van. Het kan je helpen je seizoen door te komen zonder eem nieuw zeil te hoeven aanschaffen.

Als je echt krap bij kas zit heb je mazzel als je een zeilmaker vindt die fideel is, begrip voor jouw situatie heeft dus en je de mogelijkheid biedt zelf e.e.a. te doen. Dat scheelt in de arbeidsuren en dus in de rekening.

Bepalend voor een eventueele aanpassing van je zeil is hoe je zeil gesneden is, lopen de banen verticaal of horizontaal ? Is het met zigzag gestikt of met een trippelsteek etc.

Elders op het forum staan tips om je mastslede,s te smeren, altijd handig om ook even te doen.

Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 06 mei 2010 15:02 #126892

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bedenk wel of het zeil nog zo'n ingrijpende verbouwing waard is, zelf zou ik niet snel meer investeren in een oud zeil. Gewoon met de kap plat varen, als het beestenweer is heb je er toch een rif in of vaart met veel twist, dus dan kan de kap omhoog..

En inderdaad zorgen dat je kan hijsen tot de top, de rail vh lummelbeslag even goed schoonmaken en de halstalie losgooien met hijsen zodat de giek ook daadwerkelijk omhoog kan. Misschien zelfs permanent bovenaan vastzetten, halstalies worden eigenlijk niet meer gebruikt, de cunninghamhole is daar volledig voor in de plaats gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 06 mei 2010 18:54 #126922

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Iedereen nogmaals bedankt.

Oke, hijsen tot de top wordt het eerste projectje. De leuvers lopen niet vast, maar heel soepel gaan ze niet. Het ligt niet aan het onderlijk, die maak ik in de haven spanningsloos. Smeren dus.
Siliconen? Kogellagervet?

De halstalie zit ook niet vast (is bedienbaar vanuit de kuip en zo los) maar de rails van het lummelbeslag loopt vast op de laatste centimeters. Ik had dat materiaal allemaal wel beoordeeld en beetgepakt wat kon, maar toch loopt ie niet lekker. (Gek genoeg gaat er over die laatste centimeters ook in).

Ik weet niet hoe het zeil gestikt is, zal ik dit weekend naar kijken. Een cunningham oog zit niet in het zeil, ik dacht dat je het verstelbare lummelbeslag cunningham noemde. Weer wat geleerd.
Laatst bewerkt: 06 mei 2010 18:58 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 06 mei 2010 19:04 #126923

koko schrijft:
Iedereen nogmaals bedankt.

Oke, hijsen tot de top wordt het eerste projectje. De leuvers lopen niet vast, maar heel soepel gaan ze niet. Het ligt niet aan het onderlijk, die maak ik in de haven spanningsloos. Smeren dus.
Siliconen? Kogellagervet?
Teflonspray!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 06 mei 2010 19:42 #126928

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 07 mei 2010 05:58 #126956

FMJ schrijft:
.... halstalies worden eigenlijk niet meer gebruikt, de cunninghamhole is daar volledig voor in de plaats gekomen.

Wat is het verschil tussen een halstalie en een cunninghamhole?
Ik ben platbodemvaarder dus wij hebben een halstalie (lekker ouderwets klinkt dat) maar ik dacht altijd dat een cunninghamhole een nieuwere naam voor hetzelfde was.
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 07 mei 2010 06:34 #126957

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Schipper W schrijft:
Wat is het verschil tussen een halstalie en een cunninghamhole?
Een halstalie trekt de voorkant van de giek naar beneden en zet zo het voorlijk op spanning. De voorkant van de giek moet dus op en neer kunnen bewegen.

Een cunninghamhole is een oog in het voorlijk wat je naar beneden kunt trekken om het voorlijk op spanning te zetten.

Het is dus geen nieuwe naam voor hetzelfde, maar een nieuwe oplossing voor hetzelfde ;)
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 07 mei 2010 06:36 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 07 mei 2010 07:26 #126961

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schrijft:
Schipper W schrijft:
Wat is het verschil tussen een halstalie en een cunninghamhole?
Een halstalie trekt de voorkant van de giek naar beneden en zet zo het voorlijk op spanning. De voorkant van de giek moet dus op en neer kunnen bewegen.

Een cunninghamhole is een oog in het voorlijk wat je naar beneden kunt trekken om het voorlijk op spanning te zetten.

Het is dus geen nieuwe naam voor hetzelfde, maar een nieuwe oplossing voor hetzelfde ;)

nou nee, ik vind het niet hetzelfde.
Een halstalie is nodig als de giek (bek, klauw, lange bout)of alleen de halshoek van het grootzeil (losse broek, platbodem) omhoog kan , en hij houdt de giek of halshoek vast zodat die niet steeds omhoog gaat (vlagen, schoot vieren etc). Dat probleem bestaat tegenwoordig haast niet meer, want elk beetje schip heeft aan de giek een verbinding met de mast die omhoog gaan onmogelijk maakt. (lummel, bout/moer).
Een Cunningham hole dient om de bolling in het grootzeil te verminderen en naar voren te halen, niet om de giek naar beneden te houden. Je zou dus beide op een schip kunnen hebben en beide onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken.

groet
t
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 07 mei 2010 10:24 #126986

Uit jullie reactie maak ik op dat een halstalie aan de giek vast zit en een cunningham aan de boot, klopt dat?

Bij mij wordt de giek naar beneden gehouden door het gewicht (dat is een paal van bijna 5 meter met als dunste diameter (aan het begin en einde) van ongeveer 7 cm. De lummel hangt "los" in een gat in de nagelbank aan de mastkoker.
De 4-schijfs-halstalie (zoals ik dus denk dat dat ding heet) is bedoeld om het voorlijk van het grootzeil strak te trekken en die zit vast aan de boot en niet aan de giek.

Heb ik nu een halstalie of een cunningham? :unsure:
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 07 mei 2010 10:37 #126989

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Cunningham zit aan je mast vast vast. Platweg gezegd loopt er van de ene kant van de mast naar de andere kant van de mast door het zeil een lijntje. Een cunningham wordt ook wel het 'eerste rif' genoemd om bovenstaande reden, afvlakking en verplaatsing bolling grootzeil.

www.google.nl/imgres?imgurl=ht...3jS_6lJtGVsgb25snuDw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 07 mei 2010 11:34 #126997

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Halstalie (nr 11) trekt de giek naar beneden.



Cunningham trekt het cunningham hole naar beneden.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 07 mei 2010 11:37 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 08 mei 2010 10:15 #127141

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Capolavoro schrijft:
Hen3 schrijft:
Schipper W schrijft:
Wat is het verschil tussen een halstalie en een cunninghamhole?
Een halstalie trekt de voorkant van de giek naar beneden en zet zo het voorlijk op spanning. De voorkant van de giek moet dus op en neer kunnen bewegen.

Een cunninghamhole is een oog in het voorlijk wat je naar beneden kunt trekken om het voorlijk op spanning te zetten.

Het is dus geen nieuwe naam voor hetzelfde, maar een nieuwe oplossing voor hetzelfde ;)

nou nee, ik vind het niet hetzelfde.
Een halstalie is nodig als de giek (bek, klauw, lange bout)of alleen de halshoek van het grootzeil (losse broek, platbodem) omhoog kan , en hij houdt de giek of halshoek vast zodat die niet steeds omhoog gaat (vlagen, schoot vieren etc). Dat probleem bestaat tegenwoordig haast niet meer, want elk beetje schip heeft aan de giek een verbinding met de mast die omhoog gaan onmogelijk maakt. (lummel, bout/moer).
Een Cunningham hole dient om de bolling in het grootzeil te verminderen en naar voren te halen, niet om de giek naar beneden te houden. Je zou dus beide op een schip kunnen hebben en beide onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken.

groet
t
t

Helemaal mee eens :)

Terug te komen op het grootzeil, het is een betrekkelijk eenvoudig klusje dat je eventueel thuis zelf kan doen als je een beetje stevige naaimachine en dito garen hebt.

Neem liefst 3 of 4 naden vanaf eenderde van onder. Torn de zoom los ( is vaak een dacronbandje dubbelgestreken en gestikt ) en knip die door op het midden van de naden die je iets gaat laten overlappen. Let op een eventueele reguleerlijn niet doorknippen. Vervolgens torn je de naden zeg tot halverwege a driekwart van de lengte los. Leg nu de naden iets over elkaar waarbij je geleidelijk van 0 mm tot zeg 10 a 15 mm gaat overlappen. Makkelijk is even vastzetten met dubbelzijdige tape ( geen gekleurde ). Dan stikken, in je zoom heb je nu zeg 3x 10 mm over prima om ook daar een overlap te maken, randjes iets naar binnen omvouwen en ook vaststikken. Voor het mooie afwaterend dus boven over onder zetten.

Voor een ervaren zeilmaker een klusje van max 30 min, het zal je je kop niet kosten. Het blijft wel een tijdelijke oplossing natuurlijk maar je wint zo aardig hoogte en krijgt wat meer gezonde spanning op je achterlijk dat wss ook wat slapjes zal zijn.

Ben benieuwd, WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 12 mei 2010 09:17 #127333

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@CApo: Boten met aluminium mast uit de jaren 70 en 80 hebben vaak geen vaste lummel maar een lummel die op en neer kan in de mastgroef, soms verstelbaar met een stopper en soms naar beneden gehouden met een halstalie. Diende puur om te trimmen, niet omdat ze de lummel niet vast konden zetten. Nadeel is de hoge frictie doordat de giek een hoop compressiekracht op de mast uitoefent en voor wedstrijdzeilers is het ongunstig doordat het voorlijk langer inmeet. Met een cunninghamhole meet je voorlijk even lang in in zwaar en in licht weer. In licht weer hijs je tot de streep in je masttop, als het gaat waaien trek je 'm vlak met de cunningham, de hijshoogte is dan nog steeds gelijk, je hebt in licht weer dus ook de maximale hijshoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 12 mei 2010 09:38 #127335

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8277
FMJ,

Ik heb zelf een boot met "losse" giek.
en ik hou met weinig of veel wind ook dezelfde hijshoogte. Alleen met veel wind trek ik de giek verder terug naar beneden om mijn voorlijk strakker te zetten.
In dat opzicht is er dus niets anders dan een "moderne" cunnimghamhole.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 13 mei 2010 11:14 #127387

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Na de omzwervingen van het forum in de gelegenheid de draad weer op te pakken.

Afgelopen week alles wat hier geschreven is na gelopen en het weekeinde gezeild.

Als eerste de leuvers gesmeerd, met een hechtende teflon spray. Dat scheelde flink in het soepeltjes hijsen van het grootzeil.

Vervolgens de rail waarin de giek omhoog en omlaag geschoven wordt omhoog verplaats. (Leuvers kunnen er nog wel uit)Voordeel: het zeil kan nu maximaal gehesen worden. Nadeel: bij het laten zakken het grootzeil "valt" de giek uit de rail/mast. Stopper gemaakt en als extra een touwtje op het op te vangen. De giek moet nu dus aan de onderkant uit de rails gehaald worden. Maar ja, hoe vaak komt dat voor?
Gelukkig raakt het zeil de achterstag niet.

Het voorlijk kan aangetrokken met de halstalie. Die is vanuit de kuip bedienbaar, dus dat gaat prima.

Verder bleek er wel een cunninghamhole in het zeil te zitten. (Oog zo'n 15 a 20 cm boven de giek) en snapte ik eindelijk waar dat touwtje eigenlijk voor bedoelt was :blush: Ook vanuit de kuip bedienbaar.

Alle moeite ten spijt raakt de giek nog steeds de buiskap. Plaatjes googlen leverde op dat de Neptun 22 eigenlijk nooit een buiskap heeft. Kon geen foto vinden met buiskap. Dat brengt acceptatie van dit feit wel wat dichterbij.

Ondanks de aanmoedigingen ga ik niet zelf knutselen aan het zeil. Het is wel horizintaal gestikt dus er zijn mogelijkheden. Heb wel door dat als je aan het een knutselt er met nog tien dingen rekening gehouden moet worden. De zeilmaker kan me daarin begeleiden en heeft alle apparatuur/ervaring. Hij/zij ziet wellicht ook nog andere zaken aan het zeil. Zal ook eerst eens rustig bekijken hoeveel het zeil moet worden ingenomen. Met de buiskap naar beneden zeilt het voorlopig ook prima.

Ik heb veel geleerd van dit topic, waarvoor dank aan een ieder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil aanpassen?? 14 mei 2010 17:26 #127522

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
trotti schrijft:
FMJ,

Ik heb zelf een boot met "losse" giek.
en ik hou met weinig of veel wind ook dezelfde hijshoogte. Alleen met veel wind trek ik de giek verder terug naar beneden om mijn voorlijk strakker te zetten.
In dat opzicht is er dus niets anders dan een "moderne" cunnimghamhole.

Groeten,
Globe_Trotti

Met hijshoogte bedoelde ik de lengte van de laagste positie van de halshoek (vaste lummel of bij 'losse giek' band thv meest benedenwaards toegestane positie). Je onderste meetpunt ligt bij een 'losse giek' dus lager dan bij een vaste lummel icm cunninghamhole. De hijshoogte op de meetbrief annex de maximale mogelijke voorlijklengte is bij een losse giek dus ongunstiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl