hscharft schreef :
maar het is wel een 150%.. met leuvers.
Wat wil je daar precies mee zeggen dan?
Dat weet je vast wel.
Doelde je nou echt alleen op het opbergen?
Alleen al het netjes opbergen met leuvers dient goed en adequaat te gebeuren (ik weet het, jij doet dit, net als alle anderen dit altijd zeggen te doen.. toch is mijn dagelijkse praktijk iets weerbarstiger..).
Zo'n zeiltje kost een lieve stuiver en heb dan ook graag dat ze een poosje mee gaan. Bestel ze dan ook met een lange zak en ze worden opgerold opgeborgen.
Blijf je nog wel zitten met die vorm: van 3 t/m 10kn wil je toch een powerfull zeil.. en die wil je niet bij 18kn denk ik. Leuke uitdaging
Dit is (denk ik) goed te bereiken door het voorlijk op een goede manier vorm te geven. van 3-10kn vaar ik met bakstagen die practisch los staan. De doorhang in de voorstag is dan behoorlijk. ergens bij 6-8 knopen gaat er een beetje spanning op en naarmate de wind doorzet steeds meer.
Mijn idee was om het voorlijk dusdanig vorm te geven dat je de power weg kunt nemen door de voorstag steeds wat rechter te trimmen. Daarbij scheelt het al een heel stuk om ipv uit de genoa juist de power uit het grootzeil te halen als het door gaat waaien.
Op die manier kon ik de boot afgelopen zondag ook perfect in bedwang houden in mijn eentje (dus zonder volk in de rail) bij flink wat wind en een knik in de schoot.
Denk dat de mensen het er hier wel mee eens zijn dat als je een boot kunt houden bij een halve wind/knik in de schoot dat je hem op alle koersen goed in bedwang kunt houden.