Ja, en beviel niet heel goed kan ik je zeggen.
Vandaar mijn voorbehoud met 1 en 2 Bft, die was bedoeld voor een aan de winds rak. Als hier weinig winst te halen is zou ik gaan voor ook 2 zeilen maar dan mijn combi.
De vraag is aan de TS:
Hoeveel mijlen vaar je bij licht weer, matige wind en veel wind en hoeveel mijlen zeil je zelf voor, ruim, met halve of aan de wind. Persoonlijk heb ik een grafiek gemaakt welke schijbare winden ik het meeste tegenkom en toen bleek een high aspect en een vlakke rolbare genaker (code zero) mijn optimum te zijn als ik 2 zeilen moest kiezen. Dat er later toch 2 spietjes kwamen kwam door het wedstrijdzeilen. Het bloed bleef toch kruipen zeg maar.
Voorbeeld
Bij ware wind 2-10 knopen een AWA van 90-150 graden de combi code zero en grootzeil voor de ruime rakken (afkruizen). Bij mij dan zelfs ook nog de high aspect erop op de reach koersen als de boom helemaal naar voren uitstaat. Aan de wind heb ik dan alleen een HA. Ik mis daar aan de wind iets tot 6 knopen ware wind maar dat accepteer ik. De omstandigheden dat ik EN aan de wind moet zeilen EN dat de wind niet hoger is dan 6 knopen kom ik nauwelijks tegen.
Boven de 10 knopen ware wind blijft mijn AWA range beperkt met de code zero tot 150 graden waardoor ik geen maximale VMG kan zeilen maar ook dat accepteer ik. Moet ik een keer pal voor het lapje zonder spi dan boom ik de HA uit of op vlak water de code zero aan de andere kant. Zou zelfs ook een spiboom in kunnen. Is niet geheel de bedoeling maar kan wel. Aan de wind bij 10 knopen ware wind zet ik toerend al een rif dus dan power genoeg.
Boven de 10 knopen ware wind is de winst met zeilwissels zeer beperkt op mijn boot. Met deze 2 zeilen heb ik dus 2 blinde vlekken tot die 10 knopen. Uitgaande dat ik nooit pal voor de wind zeil dus geen AWA 180.
1 Aan de wind tot 6 knopen ware wind
2 Voor de wind met AWA tussen 150-170 graden
Laat helder zijn, op de grens varen met een AWA van 140-150 graden is al bijna een voor de windse koers ten opzichte van de ware wind. De ware wind zal dan zeker bij licht weer uit 160-170 komen. Die blinde vlek is dus zeer gering.
Nu terug naar de TS zou ik zeggen. Stel je hebt 2 zeilen, spelen er kinderen binnen die hun barbies op moeten ruimen omdat papa zo nodig een ander zeil nodig heeft? Is het geen probleem om een nat geregend zeil binnen langere tijd op te bergen? vertrek je soms vroeg in de ochtend waarbij je eigenlijk toch het kleinere zeil wil hebben maar er slaapt iemand bovenop?
Hoe vaak ga je echt die beide zeilen gebruiken?
Gr Michel