Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: rol grootzeil systeem

Re:rol grootzeil systeem 08 juni 2010 09:26 #131708

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Capolavoro schrijft:
... Dat is geen rocket surgery...
groet
t

die kende ik nog niet, rocket surgery ;-)
Dit is er een voor in de quotes topic!

Maar, ook bij conventionele grootzeilen kan er van alles mis gaan. Maar dat het ten alle tijden naar beneden gehaald kan worden levert inderdaad wel een groot veiligheidsaspect van een (zoals de engelsen zo mooi zeggen) "slab reefed mainsail".

Wellicht kan de TS ons nog meer inzicht geven in zijn eisen en wensen om zo een gepast antwoord te kunnen geven.

Groeten,
Globe_Trotti
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 09:28 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:rol grootzeil systeem 08 juni 2010 10:27 #131723

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@Capo: waarom zou je bolling willen als je reeft? Dan kan je toch net zo goed met een vlak niet gereefd zeil gaan varen? Enige reden om te reven is omdat je maximaal uitgevlakt nog te veel roerdruk houdt.

Verder betrouwbaardheid, ja er zitten inderdaad meer componenten in die problemen kunnen geven. Maar ook met leuver zeil of lijketouw-zeilen kan het misgaan, bij beiden wel eens een kwartier bovenin zitten worstelen omdat er iets vastgelopen was. Probleemoplossend vermogen is aan boord altijd nodig.


Verder zijn de meeste rolgrootzeilen inderdaad vlak, zonder achterlijk en niet te trimmen, maar dat is een combinatie van luiheid van de zeilmaker (makkelijk te maken) en de door hem / haar ingeschatte luiheid van de mensen die met het zeil gaan zeilen (willen niet trimmen). Maak je een echt goed zeil met verticale latten of rollatten van een mooi laminaatdoek dan heb je bolling en een stuwend achterlijk. Grootste verschil is dan dat je je mast zonder prebend moet trimmen, maar dat hebben de meeste toerzeilers toch al. Mast staat kaarsrecht in licht weer en ga je pas kromming geven in zwaarder weer als je uit wilt vlakken. Met de combinatie van valspanning onderlijkspanning en mastbuiging kan je de bolling prima regelen. Vervolgens met inrollen de mast weer even nagenoeg recht maken. Na het reven zou ik 'm dan weer krom trekken om uit te vlakken, maar als je wat bolling wilt gewoon de mast na het reven nagenoeg recht laten en het onderlijk niet maximaal doorzetten.
Een tweede verschil is dat je bij de meeste zeilen met een fractie meer twist moet varen als ze bol getrimd zijn dan bij een conventioneel zeil, maar laat dat bij conventionele zeilen nu vaak ook heel goed werken al geven de streamers dan anders aan..


Grootste verschil is en blijft het hogere gewicht, gevolgd door de wat lagere stijfheid. Hoe erg dat is verschilt van schip tot schip, dus nogmaals de oproep aan de TS om te melden aan wat voor schepen hij denkt en op grond waarvan hij een rolmast zou willen.


edit: ter illustratie even wat plaatjes van goed gelukte en minder goed gelukte rolgrootzeilen, de verschillen zijn gigantisch: www.ukhalsey.com/sails/rollerMain/verBattens.asp
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 10:54 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:rol grootzeil systeem 08 juni 2010 10:37 #131726

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schrijft:
@Capo: waarom zou je bolling willen als je reeft? Dan kan je toch net zo goed met een vlak niet gereefd zeil gaan varen? Enige reden om te reven is omdat je maximaal uitgevlakt nog te veel roerdruk houdt.

omdat:
1. die bolling ook bij het rif in het zeil gesneden is: de reefknuttel-gaatjes (die ik niet gebruik) zitten onder de lijn van reefoog naar reefoog: bolling als bij een shelffoot!
2. zelfs ik vaar niet alleen aan de wind maar soms wat ruimer: bolling!
3. maximaal uitgevlakt met mijn toptuig vereist wel heel veel mastbuiging (meer dan 2%). Da's niet goed voor de mast, buiten de specificaties. 2% bij 17 meter mast is al 34cm naar voren gebogen, bijna 2 maal de diameter!

het is geen spirit 28, maar een 36S weetjewel ;-) (met een erg lange giek en de mast 15 cm naar voren)
en helling is erger op een 36 dan op een 28; het verschil tussen 25 en 30 graden helling is 7,5 vs 6,2 knoop.....

groet
t
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 10:42 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:rol grootzeil systeem 08 juni 2010 11:07 #131735

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
1 - heeft niets met een rolzeil te maken maar specifiek met jouw zeil.

2 - heb je een punt, maar bij een rolzeil kan je de hoeveelheid zeil traploos regelen dus je zet er gewoon zoveel op dat je precies onder de ideale helling vaart. Als je dan ook de mast nog recht houdt voor best wel wat bolling dan trekt het best wel.

3 - in jouw specifieke situatie zal een rolzeil dan waarschijnlijk wat vlakker gesneden zijn zodat je 'm wel helemaal vlak kunt krijgen. Steeds meer boten met rolmast zijn echter fractioneel getuigd, waardoor veel meer mastbuiging mogelijk is.


Had het overigens niet specifiek over eender welke Spirit, maar meer over algemeen gebruik, heb nog nooit met een rolmast op een Spirit gevaren, wel op andere boten, waaronder boten die best vlak gevaren moeten worden. Op de 28 reef je inderdaad nooit op ruimwindse koersen, als het heel hard waait ga je eens van heavy reacher naar genua 1, als het nog harder waait naar de genua 2 en als het stormt naar de werkfok. Alleen aan de wind vanaf windje 7 ga je reven. Volbemand dan, in toerzeiltrim ligt dat wat anders. En die mast die staat dan aan de wind best een beetje krom ja..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:rol grootzeil systeem 30 aug 2010 20:37 #145824

  • Jedi
  • Jedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Er is wel een verschil ts een rolzeil dat uit de mast komt en een zeil dat rond de giek gedraaid wordt. Nardus heeft het over dit laatste, en dit is idd een zeer handig systeem om je GZ op te bergen. Ook ik heb jaren op onze Contessa 32 dit systeem gebruikt. Echter als je moet gaan reven is het geen goed systeem meer, je krijgt je zeil nooit zo goed als met een gewone reef. Ook heb je geen neerhouder meer, voor de wind op een Contessa 32 bijzonder lastig, zeker onder spi als het een beetje waait. Er bestaat wel een systeem, soort hoefijzer, dat je over je gereefd zeil kan schuiven om toch min of meer een neerhouder te hebben maar dit schavielt enorm op het GZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rol grootzeil systeem 31 aug 2010 08:25 #145892

  • jwaawj
  • jwaawj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Hoi Ben, Ik heb een Pro-furl giek rol/reefsysteem. Hydraulisch liertje erop en hijsen maar door op de knop te drukken. Zeil is compleet doorgelat en goed te trimmen. grootzeil staat alleen enkele centimeters "los" van de mast, maar weet niet of dit enig negatief effect geeft bij het zeilen.Systeem was erop gezet door de vorige eigenaar en was zeker niet goedkoop maar werkt wel helemaal super

Cheers,

Jasper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rol grootzeil systeem 31 aug 2010 11:45 #145934

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat is een container-giek volgens mij? Of een giek waar het zeil omheen rolt? Die containers werken volgens mij een stuk beter / betrouwbaarder. Vwb die neerhouder bij die gieken waar het zeil omheenrolt: heb weleens een staaldraad gezien die net onder de giek van voor naar achter liep waar de neerhouder dan aan zat.

Maar het blijft lastig om een zeil vlak te krijgen als je 'm in / om de giek rolt, je kan het onderlijk immers niet meer op spanning zetten. Beste oplossing daarvoor is investeren in een 3DL / Fusion M / TapeDrive / etc. zeil met ingelamineerde reefpunten, doordat je dan gereefd nieuwe loadpaths hebt blijft het zeil heel behoorlijk staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rol grootzeil systeem 31 aug 2010 12:17 #145938

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Maar in een dacron grootzeil ziteen ook vaste reefpunten... Dus dat zou dan geen verschil moeten maken.
het gaat puur om het onderlijk strak zetten en dat gaat met die dure laminaatjes ook niet.

Tenzij je natuurlijk weer een soort reeflijn maakt die de nieuwe schoothoek naar achteren trekt...
Of je zeil moet doorgelat zijn en de latten net onder de reefpunten zitten.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rol grootzeil systeem 31 aug 2010 12:39 #145946

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
trotti schrijft:
.

Tenzij je natuurlijk weer een soort reeflijn maakt die de nieuwe schoothoek naar achteren trekt...

Dat is een eenvoudige aanpassing:
de onderlijkstrekker vier keer vertragen in de giek en dan met een snapsluiting op het onderlijk. Na het reven de snapsluiting los en aanslaan op het reefoog. Flink doorzetten en een gereefd zeil met een strak onderlijk. kost een snapsluiting en een blokje.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rol grootzeil systeem 04 nov 2010 13:38 #158684

Jongens bedankt, ik heb weer genoten van jullie
(on)wijsheden.
B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl