@Capo: waarom zou je bolling willen als je reeft? Dan kan je toch net zo goed met een vlak niet gereefd zeil gaan varen? Enige reden om te reven is omdat je maximaal uitgevlakt nog te veel roerdruk houdt.
Verder betrouwbaardheid, ja er zitten inderdaad meer componenten in die problemen kunnen geven. Maar ook met leuver zeil of lijketouw-zeilen kan het misgaan, bij beiden wel eens een kwartier bovenin zitten worstelen omdat er iets vastgelopen was. Probleemoplossend vermogen is aan boord altijd nodig.
Verder zijn de meeste rolgrootzeilen inderdaad vlak, zonder achterlijk en niet te trimmen, maar dat is een combinatie van luiheid van de zeilmaker (makkelijk te maken) en de door hem / haar ingeschatte luiheid van de mensen die met het zeil gaan zeilen (willen niet trimmen). Maak je een echt goed zeil met verticale latten of rollatten van een mooi laminaatdoek dan heb je bolling en een stuwend achterlijk. Grootste verschil is dan dat je je mast zonder prebend moet trimmen, maar dat hebben de meeste toerzeilers toch al. Mast staat kaarsrecht in licht weer en ga je pas kromming geven in zwaarder weer als je uit wilt vlakken. Met de combinatie van valspanning onderlijkspanning en mastbuiging kan je de bolling prima regelen. Vervolgens met inrollen de mast weer even nagenoeg recht maken. Na het reven zou ik 'm dan weer krom trekken om uit te vlakken, maar als je wat bolling wilt gewoon de mast na het reven nagenoeg recht laten en het onderlijk niet maximaal doorzetten.
Een tweede verschil is dat je bij de meeste zeilen met een fractie meer twist moet varen als ze bol getrimd zijn dan bij een conventioneel zeil, maar laat dat bij conventionele zeilen nu vaak ook heel goed werken al geven de streamers dan anders aan..
Grootste verschil is en blijft het hogere gewicht, gevolgd door de wat lagere stijfheid. Hoe erg dat is verschilt van schip tot schip, dus nogmaals de oproep aan de TS om te melden aan wat voor schepen hij denkt en op grond waarvan hij een rolmast zou willen.
edit: ter illustratie even wat plaatjes van goed gelukte en minder goed gelukte rolgrootzeilen, de verschillen zijn gigantisch:
www.ukhalsey.com/sails/rollerMain/verBattens.asp