FMJ schrijft:Daarom vroeg ik TS ook om aan te geven wat voor soort schip hij aan denkt en op wat voor manier hij er mee wil gaan zeilen. Een rolmast neem je alleen als je de voordelen inziet en belangrijk vindt, of als het schip dat je heel graag wilt hebben er toevallig eentje heeft. Op het ene schip heeft het ook meer invloed op de zeilprestaties dan op het andere.
@Chinook: 0,5 tot 1 knoop langzamer en 5 tot 10 graden minder hoogte? :o
Dat lijkt me toch een beetje overdreven, of je moet het over het verschil tussen een goed en een slecht gesneden zeil hebben ipv het verschil tussen een goed rolzeil en een goed gewoon zeil.
edit: laatst nog een paar uur lang 6,7 knoop (op de GPS) gemiddeld gelopen bij 22 graden schijnbaar, met een ondiepe 36-voets comfortcontainer. Jij loopt dus 7.2 (rompsnelheid) tot 7.7 kts bij 12-17 graden schijnbaar met een vergelijkbare comfortcontainer met andere mast, dat vind ik wel heel knap van je, neem aan dat je ook al een rij Admiral Cup's en America's Cup's in de kast hebt staan?
Nou nee, zoveel prijzen heb ik niet.
Alleen een paar 24uurs nummertjes.
Maar ik heb wel een paar interessante stowaway ervaringen.
Ik heb vrij veel met dezelfde Victoire 1270 gevaren met het oorspronkelijke zeil en later met een rolmast.
De resultaten waren echt verschrikkelijk! Het was een regelrechte degradatie van de zeileigenschappen. Als je een schip een beetje goed kent weet je hoe hard die lopen moet bij welke windkracht. En ik kwam inderdaad tot meer dan 0,5-1 knoop verschil. Ook de aan de windse eigenschappen waren behoorlijk verslechterd. In 2000 heeft Henk Bezemer dit schip getest met een stowaway en kwam ook tot deze conclusies: "zonde dat dit schip hiermee is uitgevoerd"
Wij hebben int verleden 1 week met 2 gehuurde identieke kleine Bavaria's gevaren. 1 met inrol mast en 1 conventioneel.
Boven windkracht 5 viel er niet te varen met de inrolmast!
Continu uit het roer lopen bij te veel zeil, of geen snelheid en hoogte bij deels ingedraaid zeil.
Meer dan 10graden hoogte verschil tov elkaar.
De Bavaria met het conventionele zeil zeilde uitstekend!
Ik heb eind vorig jaar een HR 43 van Hindelopen naar Bruinisse gevaren. Ook dit fantastische schip is uitgerust met inrolmast.
Zeilde wel redelijk aan de wind, maar HR past ook vertcale zeillatten toe, en ik denk dat de Hr Frers de boot ook ontwerpt voor z'n mast. (Extra ballast)
Maar toch werd ik voorbij gevaren door een Dehler 29 aan de wind. En geloof maar dat ik mijn best gedaan heb.
Ik weet zeker dat ik de Dehler minstens had kunnen bijhouden met een goed grootzeil. Alleen volgens mij bestaan er echter geen HR met een echt grootzeil.
Natuurlijk is het moeilijk om snelheden met elkaar te vergelijken, zeker als er verschillende bemanningen aan boord zijn. Maar de slechtere eigenschappen van een rolmast zijn echt bewezen, en nogmaals de voordelen zijn helemaal niet zo groot.
Groet D