Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Problemen met "combi vallen"

Problemen met "combi vallen" 29 juni 2010 19:36 #135472

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Ik heb een vraagje over "combi vallen". Ik weet niet precies hoe het systeem heet maar dit is wel een geode beschrijving . De vallen op mijn "nieuwe" boot (Sturgeon 22) zijn een combi van een stuk staaldraad dat via een blokje in de top van de mast door middel van weer een ander blokje aan de val verbonden is. De val (henneplook kunstvezel) heeft de lengte van de mast en op één kant een gespliste lus en de andere kant een achtknoop om te voorkomen dat hij uit het blokje van de staaldraad vleigt. Volgens de vorige eigenaar is het de bedoeling dat de staaldraad met een harpje aan het zeil wordt bevestigd, het zeil wordt gehesen zodat de lus van de val aan de kikker kan worden gehaakt. Vervolgens de andere kant van de val ook onder dezelfde kikker doorhallen doorspannen en beleggen op weer de zelfde kikker. Ik hoop dat ik het zo een beetje uit heb kunnen leggen.

Ik ben dit systeem niet gewend en kan er na een paar weken varen ook maar moeilijk me uit de voeten.

Twee problemen:

1.Eerst een lus op de kikker en dan nog het andere einde van de val op de zelfde kikker beleggen wordt wat vol. De lus hindert het soepel op de kikker leggen van het te beleggen einde. Het wordt dus proppen want er is eigenlijk maar ruimte voor één lijn op de kikker. Ik heb dus niet het gevoel dat ik op de knoop kan vertrouwen.
2. De staaldraad voor de fok is te kort om op de fok te bevestigen als deze netjes aan de reling is gebonden. of ik moet al de bovenste 80 cm aan de voorstag laten klapperen. Ik zit dus op het voordek in de golven nog met een harpje te pielen om de fok te kunnen hijsen. Een langere staaldraad heeft weinig zin omdat ik daarme bij het hijsen van de fok met het blokje onder de kikker uit kom. Waardoor het systeem niet op te spannen zal zijn.

Kortom ik wil hier een aanpassing maken. Voor de fok zou ik kunnen kiezen het geheel te vervangen door een fokkeval uit een stuk. Hiermee ben ik het voordeel van het blokje kwijt. Voor het grootzeil wordt dit lastiger omdat deze over een te smalle (voor een normaale val) rol in de top van de mast loopt.

Ik vraag mij dus af hoe dit systeem wel prettig zou kunnen werken. Ze zullen het wel om de een of andere reden beddacht hebben den ik dan maar.
Heeft iemand dit bij de hand gehad en zou mij willen voorzien van een paar sugesties om dit op te lossen.

Groet,

Hooger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen met "combi vallen" 29 juni 2010 20:08 #135477

Dit klinkt als een systeem dat ik ook op een Hobie 18 heb gezien - maar het kan ook zijn dat het niet helemaal snap :lol:

Als je inderdaad de val vervangt door een val uit één stuk zul je de val "gewoon" op spanning moeten zetten. Als je een beetje goede lijn neemt ben je er met 1 keer op spanning brengen wel.

Voor de grootzeilval kun je idd kiezen voor een dunnere lijn kiezen waardoor hij wel boven erdoorheen loopt. Mogelijk is het een alternatief om een stuk staaldraad aan een gewone val te splitsen. Ik weet dat de Yngling een dergelijk systeem gebruikt maar ik heb geen ervaring met de sterkte van een dergelijk systeem voor een Sturgeon 22.
www.YachtingRopes.com - kom kijken en profiteer van 5% extra leden korting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen met "combi vallen" 29 juni 2010 20:47 #135490

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Vallen met staaldraadvoorloop werden vroeger gebruikt omdat er veel minder rek in staaldraad zit dan in een gewone lijn. Tegenwoordig hebben we mooie kunststof lijnen met lage rek die hetzelfde doen: dyneema en de betere polyester lijnen zoals marlowbraid.
Je kan de vallen dan ook eenvoudig door doorlopende lijnen vervangen: voor het grootzeilval een dyneema lijn in de maat die op je mastschijf past (wel even kijken of die mastschijf niet ingesleten is!), of de mastschijf vervangen door een bredere als daarvoor ruimte is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen met "combi vallen" 29 juni 2010 20:52 #135493

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Mooi systeem hoor. Maar natuurlijk onhandig voor je voorzeil omdat je voorstag langer is dan je mast. Je kunt je voorzeil dus nooit tot aan dek strijken. Voor je grootzeil heb je dat probleem niet.

Ik zou een enkel val op je voorzeil zetten. Je moet dan wel even zien dat je twwe keer zo veel kracht zet als nu want je bent de vertraging kwijt.

Voor je grootzeil zou ik de bestaande situatie handhaven en een grotere kikker kopen. Die zijn echt zo duur niet. Je kunt je voorlijk dan lekker stijf zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen met "combi vallen" 29 juni 2010 20:53 #135494

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
M'n opa heeft hetzelfde systeem op zijn boot. Werkt daar op zich prima. Lus leg je om onderkant kikker en laat je dan langs kikker naar boven lopen. Vervolgens 1 op 2 vertraagd aantrekken en beleggen met een kruisslag en een halve steek, past bij mekaar op de kikker.

Vwb het vermeende te kort zijn van de genuaval, dat kan niet anders ivm de 1 op 2 vertraging en de hoogte vd kikker. Dat is echter niet zo'n probleem als het lijk. Fok een stukje omhoog al voor je de haven uitgaat is echt niet problematisch en anders vervang je het harpje door een snelsluitharp / een snapsluiting.

Deze vallen vervangen door iets anders is op zich wel mogelijk, verjongd dyneema kan bijvoorbeeld prima over de staaldraadschijven, maar je verliest dan wel de 1 op 2 vertraging, daar moet je dan wat anders op verzinnen wil je voldoende valspanning kunnen creëren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen met "combi vallen" 30 juni 2010 20:40 #135702

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Bedankt voor de tips. Ik eerst de blokjes als verbinding tussen staaldraad en toouw verwijderen. dan hoeft de mast eerst niet naar beneden en kan ik even zien of er voldoende spannig op krijg. Werkt dat dan vervang ik alles door moderne vallen uit één stuk. Ik zag vandaag bij nadere inspectie dat er al een paar draden uit het staaldraad zijn gebroken dus die zijn linksom of rechtsom aan vervaning toe.

Groet,

Hooger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl