Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is beter!, voor het onderlijk?

Wat is beter!, voor het onderlijk? 18 feb 2007 10:05 #13623

ik vind persoonlijk het onderlijk vast aan de giek beter omdat je dan het zeil beter in vorm houdt...

Maar er zijn natuurlijk ook zeilen die ervoor gemaakt zijn om aan het begin en aan het eind vastgemaakt te worden, en dan zal er ook geen sprake zijn van vervorming van het zeil...

groet Mike 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is beter!, voor het onderlijk? 18 feb 2007 10:23 #13624

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Hai Roberto,

Laat ik ervan uitgaan dat je de vraag stelt vanuit een "trim" invalshoek. Er is namelijk ook nog zoiets als "racy look" en "praktisch". Sommige zeilers hebben het maar gebruiken het niet of nauwelijks maar vinden het mooi (ben ik mee eens) en het aanslaan van het grootzeil (zeker in je eentje) is met een losse broek een stuk makkelijker.

Je zal wel onderscheid moeten maken tussen geheel doorgelatte grootzeilen en grootzeilen die in ieder geval de onderste lat niet geheel doorgelat hebben. Met het onderlijk beïnvloed je namelijk hoofdzakelijk het onderste (1/3) deel van het grootzeil. Het effect is in beide groepen hetzelfde alleen de mate waarin verschilt.

Door je grootzeil onderlijk wat te vieren ten opzichte van haar meest aangehaalde positie bolt je zeil. Je "Camber" (diepte) neemt dan toe. Als je een geheel doorgelat grootzeil hebt is je diepte en ook de plek waarop zich de grootste diepte zich bevindt in dat deel van het zeil nauwelijks te beïnvloeden met je onderlijk. E.e.a. afhankelijk van de stijfheid van de latten uiteraard. Toch zie je ze vaak ook bij geheel doorgelatte grootzeilen maar dan ook in combinatie met een Shelffoot (schrijf ik dat goed?). Dit is een extra stuk zeil oppervlak wat met een aangetrokken onderlijk bijna niet zichtbaar is. Door de spanning ligt dat als het ware op de giek. Laat je het onderlijk vieren dan verdwijnt de spanning op je onderlijk en kan het aangezette stuk zeildoen aan je onderlijk vrijkomen en zijn werk gaan doen op de ruimere koersen. Dan is je onderlijk zeg maar niet meer recht maar loop rond en heb je wat meer projectie (zeil oppervlak).

Een losse broek (los onderlijk) heeft ook kenmerken die nadelig kunnen zijn. Je materiaal moet er tegen kunnen. Alle krachten van je achterlijk komen bij een losse broek terecht in dat ene bevestigingspunt. Je zult niet de eerste zijn die de zaak uit de giek trekt. Vandaar dat vaak klittenband wordt gebruikt om het grootzeil aan de giek te bevestigen. (een lang lint van klittenband een aantal keren om de giek heenslaan maar wel steeds door het oog van het onderlijk heen waar je onderlijkstrekker aan zit is zeer sterk). Ook mag het niet in elke OD (one Design) klasse.

Dus vanuit de trim invalshoek zou ik het altijd nemen mits:
- het mag in de klasse waarin je vaart (indien van toepassing);
- het materiaal het aan kan;
- je er ook gebruik van maakt (of je moet het gewoon mooi vinden);
- je geen lazy bag hebt, dan mist het zijn doel volledig;

Verwacht echter geen wereld van verschil, hier begeven we ons dus op het terrein van de details als het gaat om boatspeed. Alle details samen echter .............!

Als aanvulling dus de conclusie, een lossen broek wordt deels gevaren met als invals hoek de shelffoot te kunnen gebruiken en/of het onderste deel van het zeil vlak boven de giek beter de gewenste (vleugel) vorm aan te kunnen laten nemen in vergelijking met de rechte lijn van het onderlijk als die geheel in de giek wordt geregen.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is beter!, voor het onderlijk? 18 feb 2007 17:29 #13636

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
He Roberto,

Volgens mij is een losse broek voor de trim altijd beter. Het klopt dat het in veel One Design klassen niet is toegestaan, maar daar worden wel veel discussies over gevoerd. Er zijn natuurlijk ook klassen, zoals de Laser, waar het heel normaal is.

Meeste wedstrijdzeilen zijn trouwens zo gemaakt dat er onderin gewoon een flapje dunner zeil hangt zonder functie. Op die manier blijft het profiel onder in het zeil onaangetast zonder dat de reglementen worden overtreden.

Je kunt natuurlijk een rails op de giek willen, maar dat is dan alleen uit praktische- of veiligheidsoverwegingen.

Grts,
Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is beter!, voor het onderlijk? 18 feb 2007 21:18 #13644

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
8)

Hai Roberto,

Ik heb geen bijbel en als er regeltjes waren die altijd opgaan hadden we die allemaal maar hier mijn verdere reactie:

Krachten:
Je zeildoek kan het aan, natuurlijk. Waar het me echter om ging is de bevestiging van je grootzeil daar waar de onderlijkstrekker aan vast zit. Die komt dan vaak op een gepopnageld / gebout railtje te zitten waar een (gelagerd) karretje over de giek naar voren en naar achter kan rijden. Als er schade komt is het hier. Deze wordt er nogal eens vanaf getrokken.

Betere camber:
Een doorgelat zeil heeft vele kenmerken maar 1 ervan is dat de vorm (en daarmee de trimbaarheid) van het zeil mede bepaald wordt door de stijfheid van de latten. In het onderste bereik van het grootzeil zul je bij een geheel doorgelat grootzeil dus minder kunnen veranderen aan zowel de plek waar je grootste diepte zit als mede hoe diep je zeil wordt. Van Bainbridge heb je karren waar je bij de mast bij de pocket de spanning op de lat (40 mm) via een stelschroef kan veranderen die er op de lat staat maar zie jezelf tijdens een forse bries daar maar niets aan veranderen. Ja, er zijn situaties dat een doorgelat grootzeil bijdraagd aan een beter vorm van het zeil. Bijvoorbeeld bij zeer weinig wind maar nog wel golfslag. Het geheel klappert minder. Om nu niet te vervallen in de kenmerken van een doorgelat zeil beperk ik me hier tot de opmerking dat

... over het gehele windbereik in alle mogelijke windsnelheden is de camber bij een doorgelat grootzeil in het onderste deel van het zeil minder te beïnvloeden via je onderlijkstrekker..... dit ondanks alle andere positieve kenmerken van zo'n zeil. Ik heb er zelf een maar deel je mening dus niet, hoe raar ook, dat ik daarmee "altijd" een betere bolling heb.

Verschil wel of niet doorgelat:
Zie eerder. Een grootzeil waarbij de onderste lat niet geheel is doorgelat is nauwkeuriger te trimmen dan bij een wel geheel doorgelat zeil. De reden mag nu duidelijk zijn. Ja, het maakt dus uit. Daarom zie je vaak 2+2 of 2+3. De bovenste 2 geheel doorgelat maar de onderste 2 of 3 weer niet. Bij mij kon dat niet vanwege de roach (uitbouw) die ik erin heb laten zetten.

Lazy bag:
Het lazy jack systeem is bij mijn weten de benaming voor de lijntjes aan beide zijden van de giek om het grootzeil te geleiden indien het wordt neergelaten. Meerdere type jachten hebben dan voor hun gemak aan de giek dan vast 2 van die aan elkaar ritsbare delen zitten om de zeilhuik te vervangen. Ik noem dat een lazy bag, Dehler noemt dat een Main Drop System. Als je daarmee zeilt ....... geef dan geen geld uit aan een losse broek en/of schelffoot.Of rol die delen op en bevestig ze tijdens het zeilen langs de giek .... of haal ze weg.

Heb ik het gemist of ..... over welk schip praten we in jouw situatie?

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is beter!, voor het onderlijk? 19 feb 2007 10:39 #13661

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Roberto,

Zijn we weer. Zelf houdt ik er wel van als zeilers in zijn voor verbeteringen van hun eigen schip, en daarmee mogelijk zelfs tegen de commerciele stroom of bestaande denktrends inzwemmen. Van het merk wat je noemt heb je wat mij betreft in ieder geval de meest sportieve gekozen.

Wat ben je allemaal nog meer van plan?

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.390 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl