8)
Hai Roberto,
Ik heb geen bijbel en als er regeltjes waren die altijd opgaan hadden we die allemaal maar hier mijn verdere reactie:
Krachten:
Je zeildoek kan het aan, natuurlijk. Waar het me echter om ging is de bevestiging van je grootzeil daar waar de onderlijkstrekker aan vast zit. Die komt dan vaak op een gepopnageld / gebout railtje te zitten waar een (gelagerd) karretje over de giek naar voren en naar achter kan rijden. Als er schade komt is het hier. Deze wordt er nogal eens vanaf getrokken.
Betere camber:
Een doorgelat zeil heeft vele kenmerken maar 1 ervan is dat de vorm (en daarmee de trimbaarheid) van het zeil mede bepaald wordt door de stijfheid van de latten. In het onderste bereik van het grootzeil zul je bij een geheel doorgelat grootzeil dus minder kunnen veranderen aan zowel de plek waar je grootste diepte zit als mede hoe diep je zeil wordt. Van Bainbridge heb je karren waar je bij de mast bij de pocket de spanning op de lat (40 mm) via een stelschroef kan veranderen die er op de lat staat maar zie jezelf tijdens een forse bries daar maar niets aan veranderen. Ja, er zijn situaties dat een doorgelat grootzeil bijdraagd aan een beter vorm van het zeil. Bijvoorbeeld bij zeer weinig wind maar nog wel golfslag. Het geheel klappert minder. Om nu niet te vervallen in de kenmerken van een doorgelat zeil beperk ik me hier tot de opmerking dat
... over het gehele windbereik in alle mogelijke windsnelheden is de camber bij een doorgelat grootzeil in het onderste deel van het zeil minder te beïnvloeden via je onderlijkstrekker..... dit ondanks alle andere positieve kenmerken van zo'n zeil. Ik heb er zelf een maar deel je mening dus niet, hoe raar ook, dat ik daarmee "altijd" een betere bolling heb.
Verschil wel of niet doorgelat:
Zie eerder. Een grootzeil waarbij de onderste lat niet geheel is doorgelat is nauwkeuriger te trimmen dan bij een wel geheel doorgelat zeil. De reden mag nu duidelijk zijn. Ja, het maakt dus uit. Daarom zie je vaak 2+2 of 2+3. De bovenste 2 geheel doorgelat maar de onderste 2 of 3 weer niet. Bij mij kon dat niet vanwege de roach (uitbouw) die ik erin heb laten zetten.
Lazy bag:
Het lazy jack systeem is bij mijn weten de benaming voor de lijntjes aan beide zijden van de giek om het grootzeil te geleiden indien het wordt neergelaten. Meerdere type jachten hebben dan voor hun gemak aan de giek dan vast 2 van die aan elkaar ritsbare delen zitten om de zeilhuik te vervangen. Ik noem dat een lazy bag, Dehler noemt dat een Main Drop System. Als je daarmee zeilt ....... geef dan geen geld uit aan een losse broek en/of schelffoot.Of rol die delen op en bevestig ze tijdens het zeilen langs de giek .... of haal ze weg.
Heb ik het gemist of ..... over welk schip praten we in jouw situatie?
Michel