Hallo luitjes,
Ik zal mij eerst eens voorstellen.
Mijn naam is Ed Frankes, 34 jaar en woonachtig te Dieren.
Ik ben zelfstandig binnenschipper.
Mijn schip is de "Eemspoort", een motorvrachtschip van 76,20 x 8,20 x 2,72, 1085 ton laadvermogen.
Enkele weken geleden hebben mijn vriendin en ik een Schakel gekocht. En wel de 1033 (althans, dit is het zeilnummer).
De Schakel is bij Timve (Timmermans te Velp) gebouwd.
Al wat ik kon vinden over de Timve werf, is dat de werf in 1972 is opgehouden te bestaan.
Nu probeer ik al een poosje uit te vinden, wat de geschiedenis van onze Schakel is, maar dit blijkt toch vrij lastig te zijn.Echter, mijn vragen hier zullen meer van technische aard zijn.
Wij hebben de Schakel gekocht met de intentie om eens lekker te ontspannen, als we daar even de tijd voor hebben.
Hij ligt bij ons aan boord, op de wonig, en kunnen hem met de auto-kraan te water laten.
Wij zijn dus geen wedstrijd-zeilers, en zijn ook niet van plan dit te worden.
Ik heb al enkele aanpassingen gedaan om het zeilen wat prettiger en makkelijker te maken voor ons.
Zo heb ik een kraanlijn gecreëerd, een dubbele valstopper geplaatst, schootpaal gemaakt, snap-sluitingen geplaatst voor het aan slaan van de zeilen en dropnose-pinnen om verschillende zaken makkelijker (de-)monteerbaar te maken, zoals bv de helmstok aan het roer.
Nu dan mijn vragen:
1) Nu ben ik van plan een neerhouder te installeren, en heb daarvoor al een idee. Maar ik zou graag weten, of dit voldoende of misschien zelfs teveel van het goede is.
Mijn bedoeling is het, om 2 dubbelschijfs blokken (Lewmar Symchro 30) te gebruiken, waarvan 1 uiteraard met handsvot.
En dan middels een 8 mm lijn via de zwaardkast naar achteren, met een klem op de schootpaal. In mijn ogen zou dit prima moeten werken, maar wat zeggen de experts hier van?
2) Onze Schakel is voorzien van Anlia beslag. Ik had er nooit eerder van gehoord, en kan er ook niets over vinden.
Maar dat is niet erg, natuurlijk.
Het probleem is het volgende:
Zowel met als zonder schootpaal, wil het onderste schootblok niet wat ik wil. Hij draait alle kanten op, waardoor ik de schoot niet fatsoenlijk in de klem krijg, of de schoot zich achter of om de klem wikkelt. Gevolg is natuurlijk, dat je de schoot niet direct kunt aanhalen of vieren wanneer dit nodig is. En als je met een snel scheepje als een Schakel onderweg bent, dan kan dit wel eens tot kritieke situaties leiden!
Nu lijkt het mij, dat er weinig anders op zit, dan andere blokken te plaatsen. Maar wat is wijsheid bij een Schakel?
Het boven-blok is enkelschijfs met hondsvot, het onderblok is dubbelschijfs met klem.
In eerste instantie dacht ik zelf aan 2 dubbelschijfs-blokken, zodat de krachten beter tegenover elkaar staan.
Maar 2 maal dubbel-schijfs zou overkill kunnen zijn?
Met 2 maal enkkelschijfs-blokken zal de Schakel ook nog wel te zeilen zijn, maar dan komen de krachten behoorlijk op het lichaam van de stuurman aan(ikke dus).
De huidige configuratie is een mooie middenweg tussen kracht en snelheid (vieren en halen).
Wie weet raad?
Oja, de klem op het onderblok is niet verstelbaar.
3) Ik heb nog een stout plan, waarvan jullie waarschijnlijk wel in 1 keer kunnen zeggen, of ik het moet vergeten, of dat het te doen is.
Ik zou willen expirimenteren met een kleine spinaker...
Een spinaker is vermoedelijk overkill op een Schakel, en de Schakel is (volgens mij) nooit bedoeld om een spinaker te voeren. Maar daar zit hem natuurlijk de uitdaging.
Een Schakel heeft overigens geen achter-stag.
De rest van de tuigage (vallen, spiboom e.d.) is natuurlijk vrij eenvoudig te realiseren.
Wat zijn jullie ideëen hierover?
En last but not least, nog wat plaatjes bij de praatjes.
Hier onze eerste tochtje met de Schakel, op het Albert-kanaal bij Chertal (Luik).
Hier staat de Schakel opgetuigd aan dek, na wat klusjes gedaan te hebben. Normaal ligt de mast plat, vanwege de vele bruggen op onze routes.
De volgende foto laat een reparatie zien die helaas noodzakelijk was. Onder de verflaag zat het nodige plamuur, om een scheur (aan beide zijden) te verbergen/"repareren".
Deze scheuren zitten ter hoogte van de stag-doorvoeren.
Hier heb ik op en onder het dek 8 mm hardhout geplaatst middels Sicaflex en schroeven.
Vervolgens het dek in de witte lak gezet, dan lijkt het niet zo raar. Deze reparatie werkt overigens prima. Tijdens een stevig windje met buien (en dus nog meer wind) gaf het geheel geen krimp, waar het voorheen met matige wind al begon te kraken en kreunen.
En op dit plaatje de door mij zelf geinstalleerde schootpaal.
Ook deze heeft zijn kracht bewezen tijdens de stevige wind, gisteren.
Groeten, Ed