@Beauty, PBO bestaat al een aantal jaren, alleen is er nog niet veel data over slijtage bekend als stag materiaal.
Een torsie stag kan van PBO gemaakt worden, deze heeft veel lineaire draden om de trekkracht op te kunnen nemen, en een groot aantal geweven draden onder een hoek van ongeveer 45 t/m 60 graden. Dit voorkomt dat de stag gaat "krullen" , een aantal leveranciers zijn geen fan van PBO omdat het te gevoelig is, bij a.)beschadiging van de buiten mantel kan er vocht tussen de PBO vezels komen, of erger nog zout water. De zout kristallen zijn genoeg om de PBO te beschadigen. b.) als de vezel over zich zelf schavielt, gaat hij ook stuk. En dan hebben we het nog niet gehad over de invloeden van UV.
Ik denk dat het merendeel van de torsie stagen ook van Kevlar word gemaakt, al was het alleen maar voor het prijsverschil.
Verder is er nog geen verzekering die weet hoe lang PBO mee gaat en hoe je het kan controleren. Leverancier zeggen nu dat ze een diagonaal willen hebben en deze trekken ze dan kapot, na deze test weten ze wanneer de stag is gebroken en wanneer deze had mogen breken. Het verschil is dan gelijk voor de rest van de verstaging van toepassing.
Een beetje vreemd, maar zo is het mij uitgelegd.
@FMJ, ik denk niet dat je veel Dyneema gaat vinden in voorlijk touwen van Code zero's Vectran blijft favoriet bij de zeilmakers. Als de zeilen groter worden, VO70, maar ook op een open 40, wordt er al snel gewerkt met een torsie stag. Het kost wat, maar het werkt zoveel makkelijker.
Volgens mij zijn we inmiddels bij DSK90, en dat willen wij nog steeds niet in het voorlijk.
Gr M