Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 15:13 #147861

Erikdejong schrijft:
web schrijft:
Weet je ergens een tekening van zo'n "superbarberhauler" setup die de rail overbodig maakt? Het lijkt me nogal een spinneweb van struikeldraden in je gangboord, maar waarschijnlijk heb ik dat mis.

Een tekening heb ik niet, een foto wel, die zal ik morgen even proberen op te duikelen en te plaatsen.
De hoeveelheid draden valt erg mee, slechts twee per kant, tegen over 1 die je zou hebben als je je leioog optimaal verstelbaar wilt hebben.

Dit was een proef opstellinkje voor de kolibri, ik ben er uiteindelijk mee gaan varen, maar heb daar helaas geen foto's van. Je moet het dus even hier mee doen.


de rode lijn naar boven is elastiek dat op een meter hoog aan het hoofd want is opgehangen, verder kan de ring horizontaal en vertikaal versteld worden.
Beide lijnen zijn uiteindelijk in de definitieve opstelling om de kajuit heen geleid naar het loef gangboord waar de fokkemaat zit tijdens een wedstrijd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 sept 2010 15:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 15:30 #147871

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
@ jeroen:
barbarhauler wordt voor de genua ook wel infucker genoemd. Dit is vrij simpel te maken.
Genua 3 c.q. HA zit voor de mast en heeft een hoek van 12 tot max 7 graden. Omdat veel boten ook binnen ruimte willen hebben, en de kajuit dus wat breder is, is er geen plek om een genua rail te plaatsen op de hoek van 8 of 9 graden. Daarom plaatst men de rail steeds vaker op 10 of 12 graden. M.b.v. de infucker kun je de schoot dan nog steeds naar binnen halen. Hierdoor kun je toch blijven spelen.
De plaats van de rail in langsrichting wordt bepaald door de grote van de genua. Staan je zalingen op veel backsweep dan heb je 105 of 108 % HA staan de zalingen haaks op de mast is kom je vaak niet bij de 100%. Bij veel backsweep gaat de rail dus ook naar achter.
B.v. 15 graden backsweep. komt het lij oog niet voor de verstaging. zelf bij 0 graden zal het blok vaak naast de verstaging staan. Dit er vanuit gaande dat je maximale m2 voor op wil hebben.
Infucker, ik heb er wel foto's van maar weet niet hoe ik die hier moet plaatsen :( , maar simpel gezegd, het is een vast punt op de kajuit waarvan een lijn door een ring loopt.(door deze ring gaat dan ook je schoot) Van de ring gaat de lijn weer naar boven op het kajuit dak en dan naar achter via een stopper. ( je kan er nog een grotere vertraging in aanbrengen waardoor je de stopper niet nodig heb.
Vergis je niet in de krachten op de rail en schoot voor de HA deze zijn de grootste op de boot.

sus6 M
Laatst bewerkt: 09 sept 2010 17:07 door monster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 15:42 #147872

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Bedankt....ben al druk aantekeningen en notities aan het maken.
Van de week op de boot weer verder puzzelen
Gaat vast en zeker een fraai opzetje worden ;)

Monster, die kende in nog niet
word ook in de planning meegenomen :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 15:43 #147873

monster schrijft:
Vergis je niet in de krachten op de rail en schoot voor de HA deze zijn de grootste op de boot.

sus6 M
De krachten kun je bepalen met:

schootbelasting = 0.02104*windsnelh.^2*oppervlak
(windsnelheid in knopen) deze formule geld voor Highaspect fokken, genua's is iets minder.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 15:47 #147875

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Daar heeft web vast wel een foefje voor op zijn telefoon, die logt gewoon ff in op zijn server vanaf de boot om dat ding een opdracht te geven om aan de hand van de metingen de hoek van de huidige rails uit te rekenen....

Valt mee dat ie nog geen remote controlled walking fridge aan boord heeft gebracht :P


Moet hem wel nageven, hij kwam nog met een antwoord ook, da's toch wel weer knap via een mobieltje een server aan het werk te zetten :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 16:54 #147895

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Je moet wat, als je mobieltje zelf niet veel verder komt dan optellen en aftrekken... gelukkig stond er wel PuTTY op ;) Waarmee ik inderdaad het overmaats rekenmachientje thuis kon benaderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 17:26 #147906

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Hier 2 foto's van een infucker.
Op de Baraka GP zie je duidelijk het effect, zij zitten nu tussen de 6 en 7 graden.
De vertraging op deze boten is ongeveer 1:30 en dan kunnen ze de infucker met de hand verstellen.
ik hoop dat dit een beetje helpt.

sus6 M

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 22:30 #147998

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Bedankt, ik ga het eens op mijn gemak bekijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 07:11 #148018

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Vergeet die 1:30 maar op die swan's! Das meerirchting de 1:64!!
En daar kan je weinig van zien omdat het systeem in dit geval volledig in de giek is weggewerkt!

En bij 1:64 krijgen we het op de hand maar net aan als ie maximaal belast is!

Maaarrr, op jouw boot zal het al sneller werken hoor Jeroen!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 11:54 #148082

trotti schrijft:
Vergeet die 1:30 maar op die swan's! Das meerirchting de 1:64!!
En daar kan je weinig van zien omdat het systeem in dit geval volledig in de giek is weggewerkt!

En bij 1:64 krijgen we het op de hand maar net aan als ie maximaal belast is!

Maaarrr, op jouw boot zal het al sneller werken hoor Jeroen!

Groeten,
Globe_Trotti

Op mijn kolibri een vertraging van 1:4 bij een zeiloppervlak van 7,3m2.....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 12:18 #148089

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ja, is de belasting niet kwadratisch met het oppervlak??

Swan 45 vs Kolibri 560.... 1:64 vs 1:4! --> Maxi 1:16?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 12:41 #148093

De kracht komt ongeveer overeen met 15 tot 17% van de schootspanning.
en is dus niet kwadratisch met het oppervlak, maar met de windsterkte, zie een van mijn vorige posts over schootbelasting.

Een kleine toelichting op schootspanning bij "kleine" bootjes:
Bij de kolibri trekken we extreem hard aan de schoot. Door dat te doen rek je de fok uit (dacron is verplicht voor kolibri wedstrijden) maar door het geheugeneffect van dacron komt hij ook weer in de oude vorm terug (tot een zekere leeftijd = +/- 10 wedstrijd series). Hierdoor vaar je met veel schootspanning met een vlak zeil en geen twist, en met minder schootspanning heb je opeens twee maal zoveelbolling. Met 12 knopen wind trek ik ongeveer 180 kg schootbelasting op een zeiltje van net iets meer dan 7m2.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 13:04 #148097

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ja, de kracht komt overeen met de schootspanning, welke afhankelijk is van de windkracht.. Maar de spanning op je schoot is wel weer afhankelijk van de windkraht en het zeiloppervlak!

Bovendien, als ik met de lieren op de swan de genua snaarstrak zet, dan moet je flink aan de schoothoek trekken wil je hem nog naar binnen trekken hoor!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 13:04 #148098

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met zo'n middenfucker kun je de spanning op een toch al strak staande schoot, door de hoek waarmee hij aan de schoot trekt, ook nog eens gigantisch vergroten. Dus eerst de middenfucker op maat en dan de schoot aantrekken. Als je de volgorde omkeert zou je de boel kapot kunnen trekken. Heb ik het goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 13:07 #148101

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Gedeeltelijk.

Je wilt de genua eerst wat minder naar binnen hebben om snelheid te maken, dus gebruik je de infucker niet.

als je snelheid vervolgens gaat bouwen, dan trek je de infucker aan om meer hoogte te kunnen halen. Soms kan je dan de genuaschoot iets vieren.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 13:18 #148107

Om snelheid te maken wil je vaak ook wat meer twist hebben, je zet de schoot dus nooit helemaal door. Door de horizontale barberhauler (infucker is een nickname die uit de US vandaan komt) aan te trekken, voer je gelijk langzaam de schootspanning op en verwdijnt de twist dus ook.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 sept 2010 13:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 13:49 #148114

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
En wij doen dus eerst rustig de genua op spanning zetten (dus eerst met twist, later zonder) en vervolgens nog eens de vlakke genua naar binnen trekken..

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 10 sept 2010 14:21 #148122

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Het gebruik van de infucker wordt op beide manier toegepast.
Trottie, je hebt gelijk maar als er 10 kn staan dan blijf je van de infucker af, en werk je op Erik zijn manier.
Twist id vaak de beste manier om te accelereren zeker als de grootzeil trimmer het zelfde doet.

Plaats van de Infucker: als je een infucker plaatst is het belangrijk dat deze niet te ver naar voren zit. Dan trek je namelijk tegen de schoot in, hierdoor loopt de spanning op de infucker onnodig hoog op. Ik heb nog even nagekeken wat de swan 45 heeft, volgens mij is het 1:40 en niet zoals ik eerder schreef 1:30.

GR M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 11 sept 2010 00:12 #148192

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Euh, nou vraag ik me toch af, hoe doe je dat als je overstag gaat ?
die IF zit achter mast, je fok voor de mast, zodra je overstag gaat wil het zeil de IF meenemen voorlangs de mast naar de andere kant, dat gaat dus niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 11 sept 2010 00:58 #148194

Jeroen_123 schrijft:
Euh, nou vraag ik me toch af, hoe doe je dat als je overstag gaat ?
die IF zit achter mast, je fok voor de mast, zodra je overstag gaat wil het zeil de IF meenemen voorlangs de mast naar de andere kant, dat gaat dus niet...

Niet helemaal, de IF is niet meer dan een ring of een blokje. De schoot kan er dus gewoon vrij door heen lopen. Zeg maar even dat het een "vliegend leioog" is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 11 sept 2010 08:39 #148207

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
ah ja, natuurlijk.....dom
Je hebt er natuurlijk 2 (voor iedere kant 1)
Ik zag er op die foto maar 1, dus ik vroeg me al af hoe dat zat.

Dank voor de uitleg, het is me nu geheel duidelijk
Nu nog even de goede naam voor dit systeem, als ik moet gaan roepen: schat trek is ff aan die interfucker ! terwijl opa en oma aan boord zijn, heb je kans dat er vreemde gezichten getrokken worden :P
Laatst bewerkt: 11 sept 2010 08:53 door Jeroen_123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 11 sept 2010 08:44 #148208

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Jeroen_123 schrijft:
Nu nog even de goede naam er voor, als ik moet gaan roep, schat trek is ff aan die interfucker terwijl opa en oma aan boord zijn heb je kans dat er vreemde gezichten getrokken worden :P

Zoals Erik al zei, is het eigenlijk een "horizontale barberhauler".

Dus dan is het: schat, wil jij de horizontale barberhauler (op z'n Gooisch: boaarrrburrrhooolurr) even in positie brengen? Sjiek genoeg zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 11 sept 2010 08:59 #148209

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Dat klinkt inderdaad goed, ja nu je het zegt Hr. barbehauler, weet ik het wel, had ik ind al gelezen, maar dat was me geheel ontschoten :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 11 sept 2010 09:40 #148211

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Waarschuwing: threadhack.

Hoe zit het dan met een "diagonale" boaarrrburrrhooolurr. Die heb ik op mijn Efsixje. Een rail dwars op het gangboord met een verstelbaar leioog, klem op de kuiprand en een Barberhauler (blokje aan lijn die door het leioog loopt.
Wat zijn dan de effecten van de plaats van het leioog en de mate waarin de BBH uit wordt gevierd?
Heb BBH nu half uitgevierd staan en het leioog in het midden (bij gebrek aan inzicht op de werking).
Ik heb ook al Efsixen gezien waarbij de hele BBH weg was gehaald en de fokkeschoot gewoon door het leioog op de rail liep.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 11 sept 2010 12:05 #148226

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
De reden dat de Infucker zo wordt genoemd is, 1.) omdat er al genoeg barberhaulers op een boot zijn. En er dus verwarring ontstaat aan welk touwtje er getrokken moet worden.
2.) de engelse en Amerikaanse woorden die gebruikt worden in het wedstrijdzeilen, zijn over het algemeen kort en duidelijk.
3.) een barberhauler haalt vaak een schoot naar beneden, de IF haalt hem alleen naar binnen.

@koeze, Als ik je goed begrijp het je een rail dwarsscheeps, met een oog, hier loopt een lijntje met aan het einde een block.
Als dit zo is, dan kun je de dwarsscheepse rail gebruiken als IF en door het lijntje kun je de twist in je zeil bepalen. Meer vieren is een open achterlijk, en vlakere onderkant van het zeil. aanhalen is dan minder twist waardoor het zeil dieper wordt aan de bovenkant.

Begrijp me niet verkeerd, als iemand een betere en net zo duidelijke term weet voor de IF vind ik het geen probleem om die te gebruiken. Gek genoeg the F word wordt ook nog steeds in Amerika gebruikt, en over het algemeen zijn de Amerikaanse zeiler niet zo van the F word.

Gr M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl