Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen

genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 07 sept 2010 15:22 #147265

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Op dit moment zit er op mijn boot 1 stukje rail van (effectief)90cm waarop zowel de genua als fok bediend worden.

Dit resulteert in een idioot hoog gesneden fok om toch een goede hoek te kunnen halen voor het trimmen van het zeil.

Nou ben ik zo langzamerhand van alles aan het verbeteren en dit is er ook 1 die echt niet meer kan.

Nu wilde ik in eerst instantie de huidige rail vervangen en dan een eind doortrekken naar voren, maar dat wordt niks, ten eerste krijg ik dan een rail van 2.5 meter lang en ten tweede zit hij dan toch nog vrij ver uit het midden.

Nu zit ik met een paar vragen:

HOE bepaal ik de ideale plaats voor een genua rail, en hoe bepaald ik de ideale plaats voor een fokkenrail

Nu zullen sommige zeggen: stomkop dat had je moeten doen voor je je genua bestelde MAAR daar zijn we al uit gegaan van een veranderde rail (vanwege de schoothoek enzo) maar toch kan het natuurlijk altijd beter.

Nu denk ik dat het juist ideaal is dat ik eerst een nieuwe zeil heb en dan pas een nieuwe rail ga plaatsen, want dan kan ik die rail zo plaatsen dat de genua ideaal te trimmen is.

Wie heeft er tips hoe ik die plaats ga bepalen

Voorkant van de rail meer binnen, achter meer naar buiten (of andersom, hoe ver naar binnen/buiten, hoever naar achteren en voren laten doorsteken....etc. etc

Ik heb een foto waar de nieuwe rail met tape is gemarkeerd, maar ik denk dat deze fotos meer vragen dan antwoorden geeft omdat de huidige rail er niet op te zien is.

Als het lukt zal ik morgen nieuwe foto's maken
Laatst bewerkt: 07 sept 2010 18:52 door Jeroen_123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 08 sept 2010 14:42 #147528

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
klein schopje

Helemaal niemand ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 08 sept 2010 14:56 #147531

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een zeilmaker berekent n.a.v. begin en eind rail, breedte boot en breedte tussen rails, afstand stag tot mast en nog veel meer een zeil.

Hangt van een hoop factoren af en is voor elke boot verschillend en luistert best nauw.

Ik zou dan ook bij de zeilmaker waar je zeil vandaan komt informeren of anders bij een willekeurige zeilmaker en eventueel wat ervoor betalen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 08 sept 2010 15:00 #147533

Als je een boot hebt waarvan het onderwaterschip geschikt is om super hoog aan de wind te varen, en je bent bereid om contiunue met je schoot te spelen. Dan moet de hoek tussen hartschip - voorstag - leioog 6,5 graad zijn. Als je wat meer vergevings gezind wil varen dan kun je naar behoven deze hoek tot zo'n 15 graden opvoeren. Als je groter gaat dan 15 graden dan lever je alleen maar hoogte in.

Voor de juiste afstand vanaf de voorstag moet je een tekening maken. Je tekent je zeil en verdeelt het voorlijk precies in twee stukken. Als je dan een lijn vanaf dit midden naar je schoothoek trekt, dan is dat de richting waarin je schoot zal trekken. trek deze dus door tot op je dek, et voila: Daar moet je lei oog zitten.

voor ruimer varen wil je je oog zover mogelijk naar buiten hebben en verder naar voren dan je optimale aan de wind positie. Diagonaal monteren is dus een optie.

Geen rail en dan met zowel een verticale als een horizontale barber hauler is het meest efficient, het goedkoopste en het meeste plezier om mee te trimmen en je hoeft nauwelijks iets op je boot te schroeven! (kan echter ook heel frustrerend zijn als je niet weet wat je er mee moet doen)

good luck!

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 08 sept 2010 16:19 #147547

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Ik begrijp het principe van de barberhauler maar gedeeltelijk. Als je geen langsscheepse verstelling hebt dan zou de barberhauler dwarsuit trekken, naar binnen of naar buiten. Maar als je een langsscheepse verstelling hebt, dus een rail, dan zal die barberhauler nooit alleen maar dwarsscheeps trekken maar ook naar voren of naar achteren, al naar gelang de langsscheepse positie van het schootblok op de rail?
Hoe werkt dat precies? En heeft het de voorkeur om met de barberhauler naar binnen of naar buiten te trekken? dus langsscheeps rail tegen schuurlijst of tegen kajuit?

Groeten,
Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 08 sept 2010 21:02 #147682

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Weet je ergens een tekening van zo'n "superbarberhauler" setup die de rail overbodig maakt? Het lijkt me nogal een spinneweb van struikeldraden in je gangboord, maar waarschijnlijk heb ik dat mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 00:01 #147724

web schrijft:
Weet je ergens een tekening van zo'n "superbarberhauler" setup die de rail overbodig maakt? Het lijkt me nogal een spinneweb van struikeldraden in je gangboord, maar waarschijnlijk heb ik dat mis.

Een tekening heb ik niet, een foto wel, die zal ik morgen even proberen op te duikelen en te plaatsen.
De hoeveelheid draden valt erg mee, slechts twee per kant, tegen over 1 die je zou hebben als je je leioog optimaal verstelbaar wilt hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 07:28 #147742

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Het idee van zo een hr/vr verstelbare barbehauler vind ik reuze intressant maar dat gaat hem niet worden.
Ik vaar af en toe ook met mijn vrouw en die heeft al niet veel zeil inspiraties dus dan moet het makkelijk te bedienen zijn.

Het worden dus iig een fokkenrail en genuarail

Voor wat betreft moet ik vanuit het midden van het zeil een lijn trekken door de schoothoek naar het dek, dit is het ideale punt om hoog aan de wind te varen

Hoe zit dat met de breedte, ik lees verschillende dingen over de hoek waarin dat moet zijn.
Ik hou even geen rekening met de huidige rails, want die gaat er toch af en ik wil de nieuwe rails optimaal hebben

Nu zeg je, wil je heel hoog varen (en is de boot daar geschikt voor) dan kan je wel tot 6.5 graad gaan, wil je relaxter varen kan je wel tot 15 graden gaan.

Ik heb ook ergens gelezen 12 graden, dit zou dus vrij aardig kunnen kloppen.
Dit natuurlijk voor de ideale schoothoek, maar naar voren toe en/of naar achteren, wil je dan meer/minder hoek hebben of blijft dat exact in een hoek van 12 graden lopen ?

Hier een plaatje van hoe de situatie nu is, de zwarte tape geeft aan hoe ik het eerst bedacht had om met 1 rail zowel een HA fok als genua te kunnen regelen, achteraf komt dit niet mooi uit dus dat idee laat ik maar varen.



Dus voor nu eerst maar eens bepalen wat de IDEALE lijn is voor de nieuwe genua rails.

Op deze foto is de andere kant wat beter te zien.

Web heeft gisteren wat lopen meten en we vermoeden dat de beste plek voor een HA fokkenrail op de schuinezijde van het kajuitdak is (die rode lijn)
De exacte hoogte zou dan nog bepaald moeten worden zodat de juiste hoek verkregen worden.
Voor nu beperk ik me even tot de genua rails, HA fok komt er toch pas volgend jaar.
Laatst bewerkt: 09 sept 2010 07:30 door Jeroen_123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 11:22 #147799

kijk! plaatjes, dat maakt het makkelijker.

Ik denk dat je op de goede weg bent met het monteren op de schuine zijde van de opbouw (zeiltechnisch, hoe de constructie daar locaal is weet ik niet). Gezien het feit je een stevige voetlijst hebt zou ik meer naar binnen gaan, laten we zeggen op zo'n 10 graden hoek. Je komt daarmee hoog aan de wind zonder dat je de boot echt dood legt. Als je ruimer wilt varen kun je een pielschootje monteren, deze gaat door een blokje dat je snel kunt bevestigen aan je voetrail, je laat er een tweede schoot door heen lopen die je ook aan de schoothoek vastknoopt. daarmee kun je je leioog fictief zeer goed verplaatsen in iedere richting die je wilt. Als je relaxed wil varen, dan laat je het gewoon achterwege. Geen extra touwtjes aan dek nodig.
op deze manier laat je de genua rail gewoon naar je voorstag wijzen (m.a.w. de hoek veranderd niet als je de kar over de rails verplaatst)

Die 6.5 graad is het theoretische minimum, zelf heb ik mijn rail op 7 graden gemonteerd en dat is bijna onmoglijk goed te varen (je moet heel actief sturen en continue de schoot gebruiken) Ik trek dus ook heel vaak met een ander schootje de schoothoek van mijn high aspect naar buiten toe.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 11:50 #147806

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Die schuine zijde voor de fokkenrail is denk ik wel zeer stevig, ik ben zelf van het maatje XXL en als ik eens over het dek het stamp of evenwicht verlies geeft het dek geen krimp
Uiteraard zal ik er een plaat aan de binnenzijde monteren om de krachten te verdelen

Dus jij zegt de fokkenrail op ca 10 graden plaatsen ?
Moet Ik er ook rekening mee houden dat het een klein bootje is (8m) en op het marker/ijsselmeer (met de huidige zeilen) snel doodgelegd word door flinke golven...
Gezien het feit je een stevige voetlijst hebt zou ik meer naar binnen gaan, laten we zeggen op zo'n 10 graden hoek

Voetlijst, is dat die houten handgreep ? die ga ik weghalen, die komen lager te zitten, die ga ik precies net over de knik op de schuine zijde monteren, op deze manier kan ik aan iedere kant 5 valstoppers kwijt

3 op het vlakliggende deel en 2 op de schuine zijde, de schoten/vallen zijn er dan precies mooi langs lopen




De genua rail word natuurlijk iets anders dan de tape aangeeft want die tape was bedacht als genua en fokkenrail in 1, maar dat ga ik dus niet doen.

Wat is dan de ideale hoek voor de genua, 12 graden, of meer ?
en moet dat dan over de hele lengte 12 zijn, of bijvoorbeeld op 11 beginnen, 12graden op het ideale punt voor de schoot en 13 meer naar achteren ?
Laatst bewerkt: 09 sept 2010 11:55 door Jeroen_123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 12:09 #147808

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Jeroen, die 2 lijnen die naast die rode streep omhoog gaan, die zitten daar toch tijdelijk hè? Anders kan je fokkeschoot daar tegen aan komen.

Zal me er verder niet mee bemoeien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 12:41 #147817

Jeroen_123 schrijft:
Die schuine zijde voor de fokkenrail is denk ik wel zeer stevig, ik ben zelf van het maatje XXL en als ik eens over het dek het stamp of evenwicht verlies geeft het dek geen krimp
Uiteraard zal ik er een plaat aan de binnenzijde monteren om de krachten te verdelen
Dat klinkt wel goed, een tegenplaat hoeft niet overdreven groot te zijn, de rail heeft zelf ook al heel erg veel stijfheid waardoor je de krachten zowieso al over meerdere bouten verdeeld.
Dus jij zegt de fokkenrail op ca 10 graden plaatsen ?
Moet Ik er ook rekening mee houden dat het een klein bootje is (8m) en op het marker/ijsselmeer (met de huidige zeilen) snel doodgelegd word door flinke golven...
Ca 10 graden lijkt mij een goed compromis tussen toeren en actief varen. Over dat dood leggen in golven moet je niet te veel inzitten, meestal vaar je met niet al te veel golfslag. En anders kun je altijd je schoot een beetje vieren en afvallen, danwel de pielschoot gebruiken.
Voetlijst, is dat die houten handgreep ? die ga ik weghalen, die komen lager te zitten.
nee, dat is die zwarte aluminium rail die op de zijkant zit. De bedoeling van de pielschoot is dat je je schoothoek meer naar buiten en naar voren kan trekken zodra je wat wilt afvallen, speciaal met een high aspectfok zul je het verschil in snelheid op je snelheidsmeter kunnen zien tussen het wel en niet gebruiken.
Wat is dan de ideale hoek voor de genua, 12 graden, of meer ?
en moet dat dan over de hele lengte 12 zijn, of bijvoorbeeld op 11 beginnen, 12graden op het ideale punt voor de schoot en 13 meer naar achteren ?

Dat is een iets moeilijker verhaal, dat hangt er helemaal vanaf hoe jouw genua tenopzichte van je zalingen is. Komt deze daar voorbij, hoe breed zijn je zalingen, komt het zeil hoog aan de wind tegen de zalingen aan in de huidige situatie? zoja, dan kun je niet veel verder naar binnen.
dat is een van de redenen dat je op moderne wedstrijdschepen nauwelijks nog overlappende aan de windse zeilen zult aantreffen, met een high aspect fok ga je vaak net zo hard maar wel hoger.
De vraag is dus of je de genua wilt gebruiken voor aan de wind. Zit deze op een roller? Ideaal zou zijn om aan de wind met high aspect te varen en zodra je wat afvalt te wisselen naar de genua.... maar dat is maar net hoe je wilt zeilen (en hoe veel werk je daar in wilt stoppen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 sept 2010 12:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 13:31 #147835

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
beewee schrijft:
Jeroen, die 2 lijnen die naast die rode streep omhoog gaan, die zitten daar toch tijdelijk hè? Anders kan je fokkeschoot daar tegen aan komen.

Zal me er verder niet mee bemoeien ;)


Waarom niet, doe dat nou lekker wel, want met zijn allen weten we meer dan 1 ;-)

Ja die zitten daar tijdelijk, dat is de spival, ik heb nog geen fatsoenlijk kikkers om die op te beleggen, deck organisers en blokken in de kraag van de mastvoet zijn ook nog niet bezet EN de spival is te kort om dat traject te laten volgen, dus die zit gewoon effies vastgeknoopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 13:36 #147837

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Erikdejong schrijft:
Dat is een iets moeilijker verhaal, dat hangt er helemaal vanaf hoe jouw genua tenopzichte van je zalingen is. Komt deze daar voorbij, hoe breed zijn je zalingen, komt het zeil hoog aan de wind tegen de zalingen aan in de huidige situatie? zoja, dan kun je niet veel verder naar binnen.
dat is een van de redenen dat je op moderne wedstrijdschepen nauwelijks nog overlappende aan de windse zeilen zult aantreffen, met een high aspect fok ga je vaak net zo hard maar wel hoger.
De vraag is dus of je de genua wilt gebruiken voor aan de wind. Zit deze op een roller? Ideaal zou zijn om aan de wind met high aspect te varen en zodra je wat afvalt te wisselen naar de genua.... maar dat is maar net hoe je wilt zeilen (en hoe veel werk je daar in wilt stoppen.

Ja ik denk dat de nieuwe genua zeker wel voorbij de zalingen komt, dat deed de vorige ook.
ik moet er dus vanuit gaan dat wanneer de schoothoek aan beide zijde gelijkmatig trekt (het het zeil zo vlak mogelijk) deze precies langs de zalingen loopt (of iets er tegen aan want de winddruk duwt hem nog wat naar buiten ?)

dat is me duidelijk
Maar meer naar voren toe trek ik het achterlijk strak, maar creeer wel meer twist, dat veranderd nog niet veel aan de positie ten opzicht van de zalingen, naar achteren toe trek je het onderlijk meer strak en zet je de achterkant verder open, dus komt die niet tegen de zalingen aan

Corrigeer me als ik dit fout heb.
Nu ben ik nog niet zo bedreven in het zeilen, dus wanneer je welke positie gebruikt weet ik niet
De vraag blijft dan wel, heb ik erbijvoorbeed baat bij om naar achtertoe wat naar binnen te gaan (die ruimte is er door dat het achterlijk losser staat) en naar voren iets naar buiten omdat je het achterlijk strak heb getrokken

Heeft dat ten opzichte van de prestaties nog voordelen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 13:41 #147840

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Bij Zonsnel hebben we twee rails aan elke kant. Eén voor de High aspect op de kajuit. En één voor de Genua in het gangboord. Met ruime wind zetten we de High aspect op de Genua schoot. Zo staat de high aspect veel beter.

Mijn advies is om de rails in het gangboord gewoon te laten zitten. Wellicht koop je ooit nog eens een 140% Genua. Bovendien hoef je de oude gaten niet dicht te maken.

De rode streep geeft een mooie plaats aan voor de tweede rails.

Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 13:47 #147843

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dan had ie een broertje van mijn spival kunnen zijn ;)
Jeroen_123 schrijft:
beewee schrijft:
Zal me er verder niet mee bemoeien ;)


Waarom niet, doe dat nou lekker wel, want met zijn allen weten we meer dan 1 ;-)
Maar ik heb niet veel verstand van de plaatsing van fokkeschootrails en genuarails. Als je nu persé wilt dat ik me er wél mee bemoei, dan heb je kans dat die rails uiteindelijk alleen voor een keerfokje geschikt zijn. Ook makkelijk, maar dan moet je weer naar Zwaan om je portemonnee om te keren.

Ik zou zeggen; vertrouw op Erik, die heeft er voor geleerd. Als je alles van putjes scheppen af wilt weten dan kom je maar bij mij. Voor een goed geschreven (en hopelijk foutloze) tekst ook ;)
Laatst bewerkt: 09 sept 2010 13:49 door beewee. Reden: ff verduidelijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 13:48 #147844

Eén correctie: als je oog naar voren gaat heb je minder twist, en niet meer.
Als je een beetje inzicht wilt krijgen in wat er gebeurt met een zeil, maak dan een model.
Neem een plank, zet er een dunne stok op van ongeveer een mater lang en maak er wat stagen aan om deze overeind te houden.
Je zou dan aan je zeilmaker een stuk spinnaker doek kunnen vragen en dit met tape rond je "voorstag" plakken.
Neem een stevige ventilator en ga dan spelen met schootoog postities en hoeken aan de wind. Dan kun je heel goed zien wat er allemaal gebeurt.
Om het goed te doen knip je je zeil door op ongeveer 1/20 van de hoogte (van onder afgezien) en maak je het onderste deel rond, het rondte verschil maak je 1:50 (10 cm onderlijk is 2 mm ronding. vervolgens plak je de twee helften weer aan elkaar et voila: daar heb je een zeiltje met bolling wat het nog makkelijker maakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 14:01 #147847

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
De laatste moet ik nog ff goed lezen want daar ben ik je kwijt

Ik weet nu (geloof ik) hoe het ook es weer zat met naar voren/naar achteren

Naar voren zet je achterlijk strakker en onderlijk en creeer je meer bolling
Naar achteren trek je het onderlijk strak en zet je de achterkant open om zo wat meer wind te dumpen

klopt dat wat ik zeg of ben ik nu echt vreselijk de weg kwijt :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 14:02 #147848

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Of we maken er even wat schemaatjes van en gooien al deze nuttige kennis in de Wiki! Ik zit dit topic al een tijdje met grote aandacht te volgen zonder zelf input te kunnen leveren, dus misschien kan ik wat op het samenvattingsfront betekenen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 14:17 #147850

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Tja, dat is zeker een goed idee.
De input heb ik ook niet, maar misschien kunnen we samen het eea samenvatten en in de wiki plaatsen

ik denk dat een platte grond met schema ten behoeve de plaatsing van de rail (hoeveel graden en wat meer/minder doet), zij aanzicht van de genua (natuurlijk ook fok) met hoe je de ideala lijn voor de schoothoek bepaald en wat de rails precies doet VOOR en ACHTER de ideale positie

aangevuld met TIPS als: rekening houden met de zalingen
Dat zou zeker nuttig zijn.

Laat maar horen als ik daarmee kan helpen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 14:42 #147854

Ik heb al heel wat bootjes in autoCAD staan, ik kan vrij eenvoudig wat maten en labels toevoegen ter illustratie... eventueel ook nog voorzien van foto's
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 14:43 #147855

Jeroen_123 schrijft:
De laatste moet ik nog ff goed lezen want daar ben ik je kwijt

Ik weet nu (geloof ik) hoe het ook es weer zat met naar voren/naar achteren

Naar voren zet je achterlijk strakker en onderlijk en creeer je meer bolling
Naar achteren trek je het onderlijk strak en zet je de achterkant open om zo wat meer wind te dumpen

klopt dat wat ik zeg of ben ik nu echt vreselijk de weg kwijt :D

Klopt als een zwerende vinger!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 14:46 #147856

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik kan, indien gewenst, die AutoCAD bestanden in CorelDraw importeren en met Fireworks of Photoshop verder bewerken. Als AutoCAD toevallig .ai (Adobe Illustrator) bestanden kan exporteren dan kan ik ze zelfs meteen in Fireworks overtanken. Dat programma kan met zowel vectoren als bitmaps tekenen dus daar kan ik in dit geval prima mee uit de voeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 14:51 #147857

beewee schrijft:
Ik kan, indien gewenst, die AutoCAD bestanden in CorelDraw importeren en met Fireworks of Photoshop verder bewerken. Als AutoCAD toevallig .ai (Adobe Illustrator) bestanden kan exporteren dan kan ik ze zelfs meteen in Fireworks overtanken. Dat programma kan met zowel vectoren als bitmaps tekenen dus daar kan ik in dit geval prima mee uit de voeten.

ik kan exporteren naar:
.dwf
.wmf
.sat
.stl
.rps
.dxx
.bmp
.dwg
.dgn
.jpg
.jpeg
.pdf

van de meeste heb ik geen idee wat voor extensies het zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genuarail en (ha) fokkenrail: waar plaatsen 09 sept 2010 15:11 #147860

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat exporteren/importeren moet dus lukken, gezien de vele mogelijkheden. ik ga nu eerst maar ff eten koken en boodschappen doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl