Jeroen_123 schrijft:Die schuine zijde voor de fokkenrail is denk ik wel zeer stevig, ik ben zelf van het maatje XXL en als ik eens over het dek het stamp of evenwicht verlies geeft het dek geen krimp
Uiteraard zal ik er een plaat aan de binnenzijde monteren om de krachten te verdelen
Dat klinkt wel goed, een tegenplaat hoeft niet overdreven groot te zijn, de rail heeft zelf ook al heel erg veel stijfheid waardoor je de krachten zowieso al over meerdere bouten verdeeld.
Dus jij zegt de fokkenrail op ca 10 graden plaatsen ?
Moet Ik er ook rekening mee houden dat het een klein bootje is (8m) en op het marker/ijsselmeer (met de huidige zeilen) snel doodgelegd word door flinke golven...
Ca 10 graden lijkt mij een goed compromis tussen toeren en actief varen. Over dat dood leggen in golven moet je niet te veel inzitten, meestal vaar je met niet al te veel golfslag. En anders kun je altijd je schoot een beetje vieren en afvallen, danwel de pielschoot gebruiken.
Voetlijst, is dat die houten handgreep ? die ga ik weghalen, die komen lager te zitten.
nee, dat is die zwarte aluminium rail die op de zijkant zit. De bedoeling van de pielschoot is dat je je schoothoek meer naar buiten en naar voren kan trekken zodra je wat wilt afvallen, speciaal met een high aspectfok zul je het verschil in snelheid op je snelheidsmeter kunnen zien tussen het wel en niet gebruiken.
Wat is dan de ideale hoek voor de genua, 12 graden, of meer ?
en moet dat dan over de hele lengte 12 zijn, of bijvoorbeeld op 11 beginnen, 12graden op het ideale punt voor de schoot en 13 meer naar achteren ?
Dat is een iets moeilijker verhaal, dat hangt er helemaal vanaf hoe jouw genua tenopzichte van je zalingen is. Komt deze daar voorbij, hoe breed zijn je zalingen, komt het zeil hoog aan de wind tegen de zalingen aan in de huidige situatie? zoja, dan kun je niet veel verder naar binnen.
dat is een van de redenen dat je op moderne wedstrijdschepen nauwelijks nog overlappende aan de windse zeilen zult aantreffen, met een high aspect fok ga je vaak net zo hard maar wel hoger.
De vraag is dus of je de genua wilt gebruiken voor aan de wind. Zit deze op een roller? Ideaal zou zijn om aan de wind met high aspect te varen en zodra je wat afvalt te wisselen naar de genua.... maar dat is maar net hoe je wilt zeilen (en hoe veel werk je daar in wilt stoppen.