petervdhaar schrijft:Goedemiddag, ik lees deze berichten en bedenk me dat ik vaker heb gehoord dat HR boten vaak al zwaarder worden gebouwd dan oorspronkelijk berekend. dit betekend dat de tuigage vaak al zwaarder word belast dan waarvoor het bedoeld is. als je ook nog de mast verlengd dan zou ik wel wel zeker willen weten of je puttingen waar je verstagingen aan zitten dit wel aankunnen en of je dikte van je verstaging dat wel aankan.
ik zou zelf kiezen om gewoon eerder te reven.
Als je een boot zwaarder bouwd dan ontworpen, dan spreek je vaak over een toename in richtend moment van slechts enkele procenten. Een veiligheidsfactor op puttingen ed. hoort normaal gesproken 400% te zijn (sommige prijskrakers schijnen er onderuit te kunnen komen) maar merken als HR, Najad, Contest ed. gebruiken vaak 600% dus met een paar procentjes verschil in oprichtend moment kom je nog niet in de buurt van kritische grenzen. waar je wel dichterbij komt is de compressie in je mastprofiel. Deze compressie word veroorzaakt door de spanning op je verstaging en deze veiligheidsfactor is meestal een heel stuk kleiner (vaak maar 140-150%). Je moet dus inderdaad oppassen wat je doet met het richtend moeten veranderen.
Voor lek stabilitiet worden er wel vaak berekeningen gemaakt met enkele 100-den liters water onder de vloer (en ook wat boven natuurlijk) Dat weegt al gauw meer dan dan de extra ballast die je wilt toevoegen.
Mocht je het toch ballast willen toevoegen, doe het dan in overleg met de werf. Misschien heeft HR wel een andere kiel liggen die bij dat tuig hoort? of kunnen ze gewoon specificaties geven voor een hoeveelheid ballast dat je zonder problemen toe kunt voegen.