gisteren (vrij24sep)bij de 5e Trimclinic de ideale omstandigheden om eens grondig te bekijken of het verhaal van de invloed van de draaiing van de aarde, dat zegt dat in de onderste luchtlagen de wind geruimd is tov de bovenlagen, er inderdaad toe leidt dat je over SB zeilend bovenin (masttop) ruimere wind (tov het zeil! het is gekrompen wind tov d aarde!)hebt dan over BB zeilend.
Omstandigheden:
- IJsselmeer, geen golven of golfjes van enige betekenis
- wind: 8 tot 10 knopen, geen vlagen, meestal tussen 9.5 en 10.5 kts, heel erg constant, die wind.
- wel draaiend, van 0900u tot 1700u van 220 naar 320 gr.
- daardoor dus ook die afwezigheid van golven, geen tijd om op te bouwen, met zo'n draaiende wind
- watertemperatuur lager dan de lucht (15 vs 18 graden), dus geen thermiek doordat het water de lucht niet opwarmt.
Alles bij elkaar ideale omstandigheden: de windshear kan zich zo (midden op het IJsselmeer, dus geen bomen en huizen binnen 10 mijl, geen thermiek) prima laten zien.
True Wind Angle (TWA) hoog aan de wind met deze wind is voor de Capolavoro 42 graden. Dat geeft een schijnbare wind op 27 graden, van 15 kts, bij een bootsnelheid van 6.0 kts.
Dat klopte in de praktijk prima. Op de Close Hold meter kun je prima die 27 graden zien, op de andere windmeter de 42.
Ook de snelheid hield zich aan de polair...
De performance-meter op 98-102 %
Sturen doe je in deze omstandigheden op de stuurtelltales (gentry tufts) in de genua, een rijtje van 3 (horizontaal) op 1/3 van de hoogte, zeg 5 meter boven water.
Het grootzeil wordt dan zo getrimd (vlak natuurlijk) met de grootschoot dat de bovenste van 4 streamers aan het achterlijk een deel van de tijd (1/4 ongeveer, max 1/2) achter het zeil verdwijnt.
Met de 10 kts wind van gisteren staat de giek precies midscheeps (overloop een paar cm naar loef).
Als er een verschil zou zijn tussen SB en BB (ruimende wind beneden) dan zou dat aan die bovenste streamer goed te zien moeten zijn.
De twist in het zeil was over beide boegen gelijk, en absoluut minimaal (de schoot snaarstrak, letterlijk
)
Misschien heeft een van de trimmers van gisteren er een foto van? Bij die 10 kts wind heb je geen twist meer nodig (zoals bij light air, < 6 kts) of zoals bij teveel wind (> 14 kts) wanneer je druk wil lozen, bovenin.
Ideale omstandigheden, ik zei het al....
Nu de conclusie.
Volgens de coriolis-theorie is de wind geruimd (in absolute betekenis, niet relatief tov de boot) op lagere hoogte, ofwel gekrompen op grotere hoogte.
Dat zou dus vragen om meer twist varend over stuurboord, en minder twist varend over bakboord.
Wij hebben de twist constant gehouden (met schoot en overloop).
Dan zou je dus moeten kunnen zien dat over SB varend de bovenste streamer van het grootzeil meer en langer achter het zeil verdwijnt dan bij varen over BB (als het zeil immers bovenin een soort ‘coriolisheader’ zou hebben. Dit terwijl we op de gentry tufts in de Genua de optimale koers aan de wind voeren.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat ik het NIET gezien heb, dat verschil in verdwijnen van de bovenste streamer. Maar ook niet dat ik het wel gezien heb…..
Het was erg marginaal. Geen effect waar een zeiler zich druk over zou moeten maken of rekening mee zou moeten houden. Dat bleek ook uit de performance-meting: gelijk over beide boegen.
Ga het nog eens proberen met 6 kts wind…
Groet
t