Janus staat toevallig op mijn verlanglijstje om te gaan bouwen.
Ik heb de studie tekeningen maar helaas niet alle details van de zwaarden. Wat me wel opvalt is dat in alle Woods ontwerpen die ik ken de zwaarden niet voor of achter in de kasten geplaatst kunnen worden. Aan de bovenkant zijn ze weliswaar smaller maar onder zijn ze precies even breed als de opening. Op de site van Woods is een link naar een speciaal woods forum, Richard houdt dat zelf ook goed in de gaten en kan je wellicht adviseren.
Overdreven loefgierigheid in een cat is in het algemeen eerst op te lossen door de masttrim aan te passen, niet door balans in de roeren. Die roeren proberen je als het ware iets te vertellen. Als je ze dan wat meer naar voren trimt dan negeer je als het ware die belangrijke informatie. De toegenomen weerstand die je eeerst in de helmstok(ken) voelde wordt dan opgevangen door de roeren en zwaarden samen, maar ze is er nog wel en remt de boot ongemerkt af.
Op een Hobie 16 en andere boten met asymmetrische rompen geldt de theorie dat deze weerstand juist lift genereert! Het naar voren stellen van de roeren is dan een kwestie van verhoogd comfort. Heel verwarrend, maar die truuk werkt alleen zolang je op én romp vaart. Als jouw Janus dat regelmatig doet zou ik eerst eens goed naar de tuigage kijken
Ik zou het eerder zoeken in de zeilen (kloppen de specificaties daarvan, klopt het zeil drukpunt, of zit bijvoorbeeld door ouderdom de bolling te ver naar achter? Kun je het er uit trimmen (beperkte mogelijkheden op een standaard Janus). Zo niet, dan zou ik de mast een tikkie naar voren zetten door het voorstag te verkorten (een paar centimeter tegelijk is meestal voldoende) en de zijstagen overeenkomstig te verlengen. Desnoods tijdelijk met een stel stevige harpjes! Als dat resulteert in te veel duiken dan heb je ofwel de mast te ver naar voren getrimd of de zeilbalans is echt ver te zoeken.
Het is toch nioet zo dat je toevallig vanaf windkracht vier je fok oprolt he? (geintje)
Dennis