Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe zeilen!

Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 11:58 #153272

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Dag,

Mijn boot is aan nieuwe zeilen toe. Het is een Dufour 29 uit 1979.

Ik zeil vooral langs de kust, op IJsselmeer (vaak solo), en af en toe een oversteekje naar Engeland. Ik ben geen wedstrijdzeiler maar ik wil wel harder zeilen dan alle anderen. En trimmen vindt ik wel leuk.

Ik wil een grootzeil en een rolreef genua, en ik heb een aantal offertes gevraagd en gekregen.

En nu wordt het lastig. Er blijken wel heel veel mogelijkheden te zijn.

Bijvoorbeeld: wil ik cross-cut of tri-radiaal? Voor beide zeilen kan ik dat kiezen. Ik hoor verschillende verhalen hier over. Het schijnt dat de stof geweven wordt voor een bepaalde snit, dus ofwel voor tri ofwel voor cross. Maar dan nog weet ik niet wat ik zou moeten kiezen.

En nog zo iets: mijn huidige grootzeil is geheel doorgelat. Nu begreep ik dat daardoor het zeil minder goed te trimmen is. Bovendien is geheel doorgelat duurder, en zou het wellicht al genoeg zijn om alleen de bovenste latten 'geheel' te houden.

En dan bestaan er ook nog onwijs veel soorten stof in verschillende gewichten.

Aaaarrggghh! Weet ik veel! Iemand tips?

Help!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 12:08 #153273

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Offertes aanvragen is 1 ding, maar ga ook eens met een aantal zeilmakers om tafel zitten.

Die kunnen je prima adviseren over welke keuzes je kunt en moet maken. En door dit met een aantal te doen kan je er redelijk objectief naar kijken door de verschillen in hun adviezen.

Overigens heeft doorgelat indd het nadeel duurder te zijn en misschien wel (iets) slechter te trimmen, maar op de lange termijn blijft de vorm van de zeilen langer goed door de latten! Het werkt dus twee kanten op!

Overigens zou ik voor cruising niet voor triradiale zeilen kiezen. Deze zijn een stuk duurder doordat er meer afval en werk voor nodig is. En dat haal je er met je tripjes langs de kust en af en toe naar engeland en m.i. niet uit.

kortom, praat met zeilmakers over je wensen/eisen en je weet veel meer.

Groeten en succes,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 12:20 #153276

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Inderdaad, keuzes, keuzes...

In de meeste gevallen is cross-cut inderdaad goedkoper dan tri-radiaal gesneden zeilen, voor de toerzeiler aan te bevelen. Tri-radiaal zeilen worden als een soort spinneweb in elkaar gezet met als voordeel dat er meer mogelijkheden zijn om voldoende dikte te krijgen op stukken zeil waar de spanningen het hoogst worden, en zo licht mogelijk waar dat kan.
Deze zeilen zijn complexer, duurder, beter, maar hebben ook een kortere levensduur.
Cross-cut bestaat uit horizontale banen ipv radiale vlakken.

Doorgelat is beter voor de levensduur en persoonlijk heb ik nooit een probleem met trimmen gehad door de zeillatten, dus of dat echt telt? Bij zeer licht weer kan het wel een nadeel zijn gezien de vervorming die dan optreedt.

De stofkeuze is misschien wel de belangrijkste: levensduur, slijtage, gemak van opdoeken, allemaal factoren die belangrijk zijn.
Mijn advies: ga bij twee of drie zeilmakers praten, als je keus beperkt is tot twee alternatieven kun je eens opstappen bij mensen die die zeilen hebben om ze in het echt te ervaren?

succes ermee!
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 12:32 #153279

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Hoi,

Wij hebben onze zeilen bij De Vries in Grou besteld (nu UK Sails of zoiets) Zij hebben ons erg goed geholpen, ook bij het maken van keuzes. Ze waren niet de goedkoopste, maar dat was ook niet de belangrijkste eis.

Toen het grootzeil op mijn boot zat, kreeg ik het maar niet goed, er bleef een plooi inzitten. Iemand kwam kijken en ik verwachtte dat het aan mij lag, dat ik ergens iets verkeerd trimde. Maar de zeilmaker trok BIJNA wit weg, werd in elk geval heel stil en was niet tevreden over de snit. Het bleek dat ze geen rekening hadden gehouden met de trimbare achterstag. Ze hebben het zeil meegenomen en direct een nieuwe genaaid, die daarna perfect stond. Ik vond het superklasse! Zowel de kwaliteit van de zeilen, als de service nadien.

Succes met je beslissingen! Paulien
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 12:47 #153281

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Shark 24 schrijft:
Ze hebben het zeil meegenomen en direct een nieuwe genaaid, die daarna perfect stond.

Als dat steeds zo gaat zullen ze wel snel op de fles zijn.
Erg dom van ze, en niet meer dan normaal dat ze het in orde maken.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 13:00 #153284

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tp_zoveel schrijft:

cross-cut of tri-radiaal?
<knip>
geheel doorgelat.
<knip>
veel soorten stof in verschillende gewichten.
<knip>

hoe groot ga je die genua doen? 100%? 120, 130, 140?

in zijn algemeenheid: tri-radiaal niet doen in dacron, wel in laminaat-doek (duurder!)
doorgelat grootzeil heeft m.i. geen enkel nut.

Gezien jouw genoemde gebruik zou ik gewoon voor dacron gaan, en niet voor (duurdere) laminaten.
Een goed dacron zeil gaat zomaar 10 jaar prima mee, met weinig vormverlies.
De Genua als het een 100% HA wordt: cross-cut in dacron.
Als je groter gaat (130%): dan een laminaat overwegen, beter in tri-radial. Geen dacron tri-radial nemen.

Er zijn maar drie goeie zeilmakers in NL (misschien 4). ;-)
En die zijn ietsje duurder dan alle andere.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 13:05 #153285

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Je wilt harder varen dan alle anderen... hmm.. nou kwam ik laatst weer een paar 49-ers tegen op het IJsselmeer en dan denk ik dat je toch wel een uitdaging hebt... :whistle:

Zonder gekheid, vraag idd eens wat globale offertes aan bij zeilmakers en degene waar je niet meteen lijkbleek van wordt eens langsgaan om wat dieper op de materie in te gaan. Dat zal uiteindelijk wel tot een goed resultaat moeten leiden.
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 13:06 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 13:32 #153291

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
tja, mijn setje voorzeilen zouden ook vervangen moeten worden.
Ik zit nog met leuvers, en een rolreefsysteem is toch wel erg makkelijk. Bij aanschaf van een rolreefsysteem (furlex) zou ik nu kiezen voor een HA genua (aan de windse koers(>5bft), een grote genua(halvewind(<5bft) een fok(>5Bft) en een kleine spi(>4bft). Goede kwaliteit is niet wenselijk maar een pre. Ben al aan het sparen hoor. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 13:37 #153293

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Capolavoro schrijft:
Er zijn maar drie goeie zeilmakers in NL (misschien 4). ;-)
En die zijn ietsje duurder dan alle andere.

En welke 4 zijn dat?

Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 13:48 #153295

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Capolavaro weet zoveel dat ie vaak te kort door de bocht gaat.

Doorgelatte grootzeilen hebben wel degelijk een functie. De eerste is de oorsprong namelijk dat alles lekker netjes op de giek valt tussen de lazy jack lijntjes. :laugh: Zonder gekheid, da's niet de voornaamste reden maar bij grote zeilen wel makkelijk.

Een doorgelat grootzeil is vaak niet te omzeilen bij een uitbouw van het achterlijk van maatje onbeschoft. Ook zijn er specifieke omstandigheden (zeer licht weer zonder glad water) dat de vorm van het zeil beter behouden blijft door de latten.

De hele latten beperken de trim en wel daar waar het bereik van de Cubnningham zich bevindt. Die gebruik ik dan zelf nog wel maar is beperkt tot het voorlijk en het onderste deel van het zeil onder de eerste lat.

Als een zeil vervormt door de latten heb je verkeerde latten of teveel spanning. De latten mogen geen vorm geven aan het zeil maar moeten de vorm ondersteunen die de zeilmaker heeft gegeven. Extra spanning om meer camber te krijgen (lift) is zeer goed mogelijk maar geen vuistregel voor alle omstandigheden.

- ga je niet fors uitbouwen
- is het formaat zeil goed te handelen
- hoeft het niet zo recht mogelijk op de giek te vallen

dan zou ik persoonlijk ook gaan voor een 3 + 2 optie. 3 latten doorgelat en de onderste 2 traditioneel. Kleinere oppervlaktes komen dan vaak uit op 2+2. Bedenk dat een doorgelat grootzeil zonder karren bij meer wind last kan geven met laten zakken als er nog druk in staat. Het is dan of karren gebruiken en even helpen of zo goed als even drukloos varen. Ik zet voor de wind tot 6 bft een rif en haal hem er ook weer uit. Geen enkel probleem maar zonder karren is dat niet te doen. De latspanning drukt dan namelijk de leuver scheef in de mastgroef. (meer wrijving).

Let wel, ik promoot hier niet dat doorlatten alleen kan met karren, wel dat als je bepaalde consequenties wilt verhelpen dat karren dan raadzaam zijn.

Gr michel
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 13:49 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 13:57 #153298

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schrijft:
Capolavaro weet zoveel dat ie vaak te kort door de bocht gaat.
<knip>
Kleinere oppervlaktes komen dan vaak uit op 2+2.

ok, 1+3 heb ik ook, de bovenste lat gaat (zonder kar) tot aan het lijketouw.
maar dat noem ik toch geen doorgelat grootzeil... ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 14:23 #153305

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wie wel dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 14:33 #153307

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schrijft:
Wie wel dan?

jij niet! ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 15:22 #153315

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5181
De hele latten beperken de trim en wel daar waar het bereik van de Cubnningham zich bevindt. Die gebruik ik dan zelf nog wel maar is beperkt tot het voorlijk en het onderste deel van het zeil onder de eerste lat.

Als een zeil vervormt door de latten heb je verkeerde latten of teveel spanning. De latten mogen geen vorm geven aan het zeil maar moeten de vorm ondersteunen die de zeilmaker heeft gegeven. Extra spanning om meer camber te krijgen (lift) is zeer goed mogelijk maar geen vuistregel voor alle omstandigheden.

Ik trek met de cunningham anders prima de bolling naar voor(en de mast krom :laugh: )
En de latten gaan er ook onder spanning in, met veschillende spanning voor verschillende windsnelheden, soms zelfs verschillende spanning zodat we de top makkelijk kunnen depoweren. (hoezo minder trimmen, elke sectie zijn eigen bolling :silly: :) )
Moet ik wel bij zeggen dat ik met laminaat zeil, en aso uitgebouwd :laugh: (en ik wil niets anders meer!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 19:31 #153363

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Capolavoro schrijft:
Shark 24 schrijft:
Ze hebben het zeil meegenomen en direct een nieuwe genaaid, die daarna perfect stond.

Als dat steeds zo gaat zullen ze wel snel op de fles zijn.
Erg dom van ze, en niet meer dan normaal dat ze het in orde maken.

groet
t

Volgens mij zijn ze dat al (bijna) gegaan, het is niet voor niets UK nu..


Vwb doorgelat je hebt inderdaad hybridevormen, daarbij kan je er dan ook nog voor kiezen of je korte latten parallel aan de giek of haaks aan het achterlijk eringezet worden, scheelt ook weer iets met opdoeken. Een doorlopende toplat zoals Capo heeft is tegenwoordig bijna standaard, anders loopt zo'n toplat tot bijna aan het voorlijk en gaat heel snel steken, die toplat staat meestal wel weer haaks op het achterlijk als je voor de rest korte latten hebt. Let iig op dat je goede latten koopt die mooi verjongd zijn, niet van die speelgoeddingen, een goede zeilmaker zal je niet anders verkopen, maar zeker met de doorlopende latten is dat van groot belang om de boel goed trimbaar te hebben.

Voor een gewoon toerzeil is 1 of 2 latten doorlopend en een zeil van dacron meestal een mooi compromis, is het zeil erg groot of zie je opdoeken echt als een probleem kan je alles doorgelat nemen, hetzelfde geldt als je je boot wilt opvoeren door extreem uit te bouwen, overweeg dan wel sterk de karren waar Beauty het al over had en een elektrische lier voor het hijsen, een volledig doorgelat toerzeil is erg zwaar!


En het belangrijkste ga met een zeilmaker waar je een goed gevoel bij hebt praten hij of zij weet er als het goed is VEEL meer van dan wij met z'n allen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 20:00 #153377

Voor de Dufour 29 zou ik in jouw situatie gaan voor een dacron, crosscut grootzeil
waarvan de bovenste twee latten de volle koorde-lengte hebben.
Vraag om een mooie diepe shelfoot en een cunninghamoog. Tevens twee reven waarbij
het tweede rif behoorlijk hoog zit zodat je nooit een try-sail hoeft te zetten.
Reguleerlijn over het topplankje zodat je de achterlijkspanning gewoon bij de mast kunt regelen.
Voor wat betreft de genua: 130% radiale genua van een cruising laminaat. Reefbaar met een
schuimstrook(je) in het voorlijk. Als je een reefbaar voorzeil kiest is het cruciaal dat je de
lei ogen makkelijk kunt verstellen.
Aan te raden zeilmakers:
Frits Takkenberg - Drimmelen (Quantum) prijzig maar erg goed
Jeroen Koninx - Uitdam (Sailselect) aziatische prijsvechter goede prijs/kwaliteit verhouding
Piet Zwaan - Lelystad (Zwaan sails) niet duur, prima materiaal, goed advies

Uiteraard zijn er ook af te raden zeilmakers. Prijs zegt lang niet alles. Het idee dat de zeilen pas goed zijn als ze van een gerenomeerde loft komen als North, Ullman of Quantum is onzin. Ik
heb de ervaring dat persoonlijke aandacht, goed advies en een prachtig produkt ook geleverd kunnen worden door de kleinere zeilmakerijen.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 20:18 #153384

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Reguleerlijn over topplank naar voren is vooral van belang bij een lange giek, bij een boot als de Dufour de mast ver naar achteren en een korte IOR-giek minder noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 20:29 #153392

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
vince83 schrijft:
In de meeste gevallen is cross-cut inderdaad goedkoper dan tri-radiaal gesneden zeilen, voor de toerzeiler aan te bevelen. Tri-radiaal zeilen worden als een soort spinneweb in elkaar gezet met als voordeel dat er meer mogelijkheden zijn om voldoende dikte te krijgen op stukken zeil waar de spanningen het hoogst worden, en zo licht mogelijk waar dat kan.
Deze zeilen zijn complexer, duurder, beter, maar hebben ook een kortere levensduur.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik heb een oude triradiaal rolgenua (met zo'n pamper ja) helemaal stukgezeild, zo versleten was-ie, en nog altijd vormden de naden een soort 'geraamte' voor de baantjes uitgelubberd doek, waardoor het zeil globaal nog ongeveer z'n vorm had.

Daardoor presteerde het oude lijk stukken beter dan m'n crosscut genua, die technisch nog in veel betere staat is, maar geen steun biedt aan het uitgelubberde doek en dus z'n vorm totaal kwijt is. Bolling achterin, omgeklapt achterlijk, dat soort dingen. Loopt ook totaal niet meer, status theedoek.

Maargoed, het is wel een beetje een pc versus mac debat, trirad of crosscut dus... doe wat je goeddunkt ;)
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 20:31 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 20:48 #153396

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schrijft:
Ik heb een oude triradiaal rolgenua (met zo'n pamper ja) helemaal stukgezeild, zo versleten was-ie, en nog altijd vormden de naden een soort 'geraamte' voor de baantjes uitgelubberd doek, waardoor het zeil globaal nog ongeveer z'n vorm had.

Daardoor presteerde het oude lijk stukken beter dan m'n crosscut genua, die technisch nog in veel betere staat is, maar geen steun biedt aan het uitgelubberde doek en dus z'n vorm totaal kwijt is. Bolling achterin, omgeklapt achterlijk, dat soort dingen. Loopt ook totaal niet meer, status theedoek.
meer zomen (dubbel, driedubbel doek) is wel meer sterkte, maar was het wel hetzelfde materiaal? de genua niet per ongeluk een laminaatje?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 06 okt 2010 21:12 #153402

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
OF een ander soort dacron, dat scheelt ook al een boel. Moet ook wel voor trirad, als je dat met dezelfde dacron doet als crosscut wordt het niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 07 okt 2010 10:31 #153467

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Dank voor alle adviezen!

Naar aanleiding van jullie tips heb ik met twee zeilmakers gesproken (eentje daarvan had mij al gevonden op dit forum; het internet is kleiner dan je denkt).

Dit is wat er uit kwam.

Laminaat heeft voor mij het nadeel dat het minder lang meegaat dan Dracon, dus dat valt af. Daarmee valt tri-radiaal ook af, hoewel er een zeilmaker is die tri-radiaal levert op basis van een speciaal Dracon, maar daar waren nog maar weinig ervaringen mee.

Volledig doorgelat is voor de oppervlakte die ik wil (17 m2) niet echt nodig, zo begreep ik. Erg veel uitbouwen zal ik waarschijnlijk ook niet doen. Als ik 2+2 configuratie kies, zou die ook zonder teveel moeite in de lazyjacks moeten vallen.
Bovendien kan ik na een paar jaar, als de vorm wat minder wordt, alsnog het zeil geheel laten doorlatten.
Toch twijfel ik hier nog een beetje over. Mijn huidige zeil is ook geheel doorgelat (en heeft trouwens geen karren maar gewoon leuvers, gaat eigenlijk prima).

Genua wordt 135-150% (=25-28 m2), moet ik te zijner tijd nog maar even met de zeilmaker bespreken. Gezien de achterlijke positie van de genuarails is 150% waarschijnlijk beter.

Dus het wordt, waarschijnlijk:
Topkwaliteit Dracon, cross cut
Genua 135-140% met schuim ding
Grootzeil 2+2 met losse broek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 07 okt 2010 10:37 #153469

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tp_zoveel schrijft:
Dus het wordt, waarschijnlijk:
Topkwaliteit Dracon, cross cut
Genua 135-140% met schuim ding
Grootzeil 2+2 met losse broek

dat klinkt als een goede keuze!

nog wat kleinigheden die het leven aangenamer maken:
- 3 trimstrepen in elk zeil
- genua: raampje voor je stuur-telltales? (schuim zit misschien in de weg)
- 3 reven, zodanig gemaakt dat er bij reven helemaal geen sleetjes uit de mast hoeven
- leechline grootzeil met 4 klemmetjes (beneden en bij elk rif 1)
- cunninghamhole grootzeil
- streamers achteraan grootzeil (bij elke lat)

succes!
groet
t
Laatst bewerkt: 07 okt 2010 10:40 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 07 okt 2010 11:01 #153473

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Capolavoro schrijft:
- 3 trimstrepen in elk zeil
Check!
- genua: raampje voor je stuur-telltales? (schuim zit misschien in de weg)
? Dat ken ik niet. Een raampje om je lij-telltales te zien?
- 3 reven, zodanig gemaakt dat er bij reven helemaal geen sleetjes uit de mast hoeven
Bijna. Drie reven, dat zeker, maar mijn mast-groef-verbredingsdingetje zit zover boven de giek dat ik bij reven altijd leuvers moet losmaken.
Is trouwens veel minder erg dan het lijkt omdat bij mij ook de vallen bij de mast eindigen.
- leechline grootzeil met 4 klemmetjes (beneden en bij elk rif 1)
Yep. En twee in het voorzeil, onder en achter.
- cunninghamhole grootzeil
Yep. Ik heb nog geen takeltje daarvoor, trouwens, maar dat komt nog wel.
- streamers achteraan grootzeil (bij elke lat)
Dat zijn ook telltales, denk ik? Zo ja, dan zitten die er ook op.

Bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 07 okt 2010 12:36 #153497

Waarom drie reven? 17 m grootzeil in een IOR verhouding is al geen enorme power-lap.
Twee reven op ruime afstand zijn echt ruim voldoende. Laat liever geen reefogen in je
zeil slaan maar rvs ringen aan kous. Veel makkelijker om een rif in te pikken en de trekbelasting op je zeil en giek is gunstiger.
Gebruikt de zeilmaker (wie is het trouwens?) één doekgewicht voor die genua. Als dit zo
is zou ik niet gaan voor de maximale (150%) maat.
Volledig uitgerold is het zeil bij weinig wind al vlug te zwaar en bij veel wind in ingerolde
staat zit je met een hele dikke rol om de voorstag en te licht doek voor de 20-30 knopen wind.
Triradiaal laten snijden in minimaal twee doekgewichten levert dan echt voordeel op.
Duur: goede schootvoering (lange tracks, goede karren) 150% triradiaal in cruising laminaat, oplopend doekgewicht naar de schoothoek.
Budget: crosscut dacron 135% zelfde doekgewicht.
Iets anders lijkt mij een compromis.
Ach, ik ben ook geen expert, wellicht dat bovenstaande helpt om een en ander goed door
te spreken met de zeilmaker.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe zeilen! 07 okt 2010 12:38 #153498

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Ze hebben het zeil meegenomen en direct een nieuwe genaaid, die daarna perfect stond.

Als dat steeds zo gaat zullen ze wel snel op de fles zijn.
[/quote]

Dat zullen ze ook niet te vaak doen! Maar toch was ik er erg blij mee! Ze hadden ook kunnen gaan prutsen om het in orde te krijgen, maar dat is niet hun stijl. Gelukkig! Paulien
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl