Capolavaro weet zoveel dat ie vaak te kort door de bocht gaat.
Doorgelatte grootzeilen hebben wel degelijk een functie. De eerste is de oorsprong namelijk dat alles lekker netjes op de giek valt tussen de lazy jack lijntjes.
Zonder gekheid, da's niet de voornaamste reden maar bij grote zeilen wel makkelijk.
Een doorgelat grootzeil is vaak niet te omzeilen bij een uitbouw van het achterlijk van maatje onbeschoft. Ook zijn er specifieke omstandigheden (zeer licht weer zonder glad water) dat de vorm van het zeil beter behouden blijft door de latten.
De hele latten beperken de trim en wel daar waar het bereik van de Cubnningham zich bevindt. Die gebruik ik dan zelf nog wel maar is beperkt tot het voorlijk en het onderste deel van het zeil onder de eerste lat.
Als een zeil vervormt door de latten heb je verkeerde latten of teveel spanning. De latten mogen geen vorm geven aan het zeil maar moeten de vorm ondersteunen die de zeilmaker heeft gegeven. Extra spanning om meer camber te krijgen (lift) is zeer goed mogelijk maar geen vuistregel voor alle omstandigheden.
- ga je niet fors uitbouwen
- is het formaat zeil goed te handelen
- hoeft het niet zo recht mogelijk op de giek te vallen
dan zou ik persoonlijk ook gaan voor een 3 + 2 optie. 3 latten doorgelat en de onderste 2 traditioneel. Kleinere oppervlaktes komen dan vaak uit op 2+2. Bedenk dat een doorgelat grootzeil zonder karren bij meer wind last kan geven met laten zakken als er nog druk in staat. Het is dan of karren gebruiken en even helpen of zo goed als even drukloos varen. Ik zet voor de wind tot 6 bft een rif en haal hem er ook weer uit. Geen enkel probleem maar zonder karren is dat niet te doen. De latspanning drukt dan namelijk de leuver scheef in de mastgroef. (meer wrijving).
Let wel, ik promoot hier niet dat doorlatten alleen kan met karren, wel dat als je bepaalde consequenties wilt verhelpen dat karren dan raadzaam zijn.
Gr michel