Vwb de code-zero's: bij de ORC-meetbrief zijn er 2 limieten, de 75% voor de gennakers en dan 55% of 60% voor de code-zero. De code-zero kent daarbij een aparte aantekening op de meetbrief en levert daardoor ook een kleine rating-penalty op, maar je hebt dan wel gewoon een stabiel zeil waar je redelijk hoog mee kan zonder dat geklapper. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar
deze meetbrief, asymmetric staat op 'nee' en code-zero op ja. Exacte waardes ed staan in de ORC-club definitions op de ORC-site.
Vwb groot grootzeil klein voorzeil etc. Er is momenteel in de toer(wedstrijd)schepen wel een trend naar 19/20e tuigage en niet overlappende voorzeilen, maar niet zozeer een trend naar kleine voorzeilen. De masten op de boten die midden jaren 90 modern waren stonden VEEL verder naar voren, de 150% genua's op dat soort boten zijn kleiner dan de 105% genua's op de boten van nu. Dat de grootzeilen dan ook nog eens even groot zijn komt voornamelijk omdat de masten hoger zijn geworden. Voordeel van het niet-overlappen is de gemakkelijkere boothandling - zeker met weinig bemanning -, het verder naar binnen kunnen schoten zonder extreem veel zalingen of een erg zwaar mastprofiel en het kunnen verplaatsen van de wantputtingen naar buitenop de boot voor een simpelere constructie. Bijkomend voordeel is dat de spinnakers ook weer groter worden en de voordewindse snelheden dus toenemen.
In upwind-downwind races doen dit soort boten het prima, met dank aan speciale lichtweer HA-fokken, maar met een knik in de schoot bij offshore-wedstrijden missen ze power, dat is waar de code-zero tot z'n recht komt. Dat deze boten het ook nog eens goed doen in IRC is precies de bedoeling van de IRC-mensen: IRC bevoordeelt bewust goed zeilende gemakkelijk hanteerbare boten om geen IOR en IMS taferelen te krijgen.
Mijn ervaring is dat een boot met een 150% light-genua die heel bol is ontzettend hard wil lopen in weinig wind maar niet heel hoog, die snelheid komt dan zeker van pas. Gaat de wind vervolgens een beetje doorzetten en kan je ook met een vlakker zeil behoorlijk snelheid lopen moet je direct wisselen naar een vlakke 150% genua. Kan je vervolgens dezelfde snelheid lopen met HA-fok dan wissel je door zodat je als er nog iets meer wind komt kunt gaan 'infucken'. De 150% genua geeft absoluut meer snelheid dan een voor lichtweer ontworpen HA-fok, maar of ie de rating-penalty waard is moet ieder voor zich beslissen. Als je 'm toch al hebt kan je 'm iig in offshores prima gebruiken, je hoeft dan geen dure code-o aan te schaffen.