We gaan wel helemaal of topic maar alla, Grant Dalton had de V op de code 5 en 7, 2 reacher met flying luff ( niet zo als de Code 0) code 7 is een fractioneel en code 5 masthead. Maar beide vlak. nachts als het donker is was het moeilijk om het loeflijk te blijven zien, vandaar dat ze de V op het loeflijk hebben gezet. Dit werd gelijk gekopieerd door alle teams.
Code 0 iedereen had voor de start van de laatste withbread(97-98) een code 0.
De EF boten hadden de luxe van een 2 boot testing, wat de rest niet had.
Voor de start had EF (E en L) 150 zeilen gebruikt, waar de mindere teams het met 20 tot 30 zeilen moesten doen. De voorsprong die EF had was erg groot, maar na de eerste etappe door de beter gefinancierde teams al aardig in gelopen.
Max aantal zeilen op een VO60 was 17 zijnde 7 x downwind, 3 upwind, 1 grootzeil, 1 drifter, 1 reacher, 1 jibtop, 1 code 0, 1 genua stag zeil, 1 spinnaker stag zeil. En try sail en storm jib maar die telde niet mee.
Ik geloof op de VO 70 is het max nu 10.
Een VO60 vaart bij 10 kn aan de wind vol ballast (3.5 ton water) maar het allerbelangrijkste is dat deze en ook de VO 70 niet gemaakt zijn om aan de wind te varen. Dit zijn boten om te reachen.
En hebben dus een ander zeil garderobe als welke ims, orc of irc racer. Deze boten zijn meer gericht op up wind en down wind.
Als je een garderobe bekijkt van een modern jacht dat up en down vaart, heeft hij meer een set van genua L,M,H, (soms een 4) grootzeil met of zonder reef A1 S2 S4 (A is asymmetrisch, S is symmetrisch) en een spinaker stagzeil
Het kleine voorzeil is iets wat komt uit het huidige IRC, 2 reden hiervoor zijn: 1 IRC geeft een zware penalty op grote genuas, en lange voorstagen, daarom hebben de moderne boten de voorstag niet tot boven aan de top van de mast. Probleem is wel dat je eigelijk gelijk aan een koolstof paal zit om d.m.v. de achterstag de voorstag nog wat te kunnen aanspannen. Zonder dat de mast zoveel buigt en de compressie zover oploopt dat de voorstag spanning afneemt.(40.7 (alu. mast) had hier veel last van) Daarom zie je vaak voor het 4 min sein teams nog aan hun verstaging sleutelen om met de juiste spanning te kunnen varen.
2. verder geeft IRC ook een zware penalty op bakstagen, checkstays en zalingen. Door zalingen langer te maken kunnen ze met minder zalingen de mast overeind houden, alleen komt de verstaging wel naar buiten, niet gunstig voor een overlappende genua.
Door de zalingen naar achter te stellen (back sweep, of gepijlt) kon men de runners hoog en laag c.q. bakstagen ook weg halen. Bijkomend voordeel was dat de genua weer iets groter kon worden.
Bijkomend voordeel was dat in tack duel de boot met de kleine genua altijd eerder de optimale trim heeft, als een boot met een overlappende genua.
Omdat boten steeds lichter worden kan dit ook, waar vroeger een 12 M 12 ton woog, kan het tegenwoordig zonder al te veel problemen en exotische materialen onder de 10 ton blijven. Met nog steeds een ton of 4 a 4 1\2 aan lood.
De TP 52 heeft zeker geen groot voorzeil, ze hebben een heel groot grootzeil, met de vierkante top hebben ze een enorme uitbouw, die voor veel voortstuwing zorgt.
Daarnaast hebben ze ook een diepgang waar je de meeste haven in Nederland niet mee in komt, wat natuurlijk voor een leuke lift en stabiliteit zorgt.
@Erik, de reden dat de open 40 en 60 en VO70 met grotere voorzeilen varen is voor een groot gedeelte te wijten aan 1 box rule en geen IRC of ORC en dat als je met die boot aan de wind moet, je in de beurt van je start of finish plaats bent, of je navigator moet ontslaan, want daar zijn die boten niet voor gemaakt. Ze kunnen het wel, maar vinden het niet leuk.
@ Beauty, de regel waar je aan refereed is de voet van de mgu (midden lengte van de spinaker, genaker) met een code 0 is 60% net haalbaar en als het meer is wordt het echt een flapper lap.
Gr. M.