De bedoeling van de overloop is de giek midscheeps te varen zonder onnodige spanning op de grootschoot. Als je de kar verplaatst, veplaats je dus de giek zonder de grootschootspanning te veranderen en daarmee de vorm van getgrootzeil. Dit kun je ook bereiken door het overloopblok (aan een touwtje) een stuk hoger te laten "zweven" en die positie zó te kiezen (ddor de lengte van het touwtje) dat de giek maximaal naar loef staat zonder teveel schootspanning. Mij lijkt dat de neerhouderspanning wel wat kritischer wordt. Lijntjes gelijke lengte houden anders moet je weer gaan verstellen na het tacken. Nogmaals, het is een simpel (en goedkoop) systeem, een overloop is sterker en geeft sowieso wat dwarsscheepse verstijving, je kunt er ook nog een hoop aanvastknopen (hangbanden, klemmetjes etc.) Het paaltje als op de foto is er om de klem wat hoger te krijgen zodat de trekhoek wat makkelijker is voor de (uithangende) stuurman. Dit is trouwens een dubbel uitgevoerde "swivelbase", met met het onderste blok/klem kun je eventueel de neerhouder bedienen. Lijkt mij niet o handig, je zit dan met meerdere bedieningslijnen in één hand, of hij ligt op de vloer en kun je er niet meer bij.(je zou ze natuurlijk aan elkaar kunnen knopen)
Groet,
Louk FD311