Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vang Sheeting

Vang Sheeting 08 mei 2007 13:33 #16728

  • erikvenneman
  • erikvenneman's Profielfoto
Ik heb gelezen op het internet dat mensen hun overloop (vanuit de schakel) vervangen door een paaltje en een vang sheet. Nu was mijn vraag weet iemand hoe dit vangsheeting principe werkt want hou je dan wel de mogelijkheden die je ook met je overloop had ??

Ik wil namelijk zelf eigenlijk dit ook in mijn boot gaat zetten zon paaltje want nu zit het spul gewoon op de grond gemonteerd niet echt handig...

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vang Sheeting 08 mei 2007 14:41 #16730

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Zit jouw overloop op de bodem geschroefd? Ik begrijp ook niet helemaal wat "een paaltje"is. Vangsheeting is handig als je niet van overlopen houdt.
Het blok wat normaal op de overloop staat wordt aan twee lijnen van gelijke lengte bevestigd die op de bodem of daar in de buurt worden bevestigd (liefst verstelbaar) Als er druk op de schoot komt "zoekt"het blok vanzelf midscheepse positie aan één van de twee. Eventueel te corrigeren met verstelbare vangsheet. Het is handig als je ze allebei in één keer losser of strakker kunt zetten. Het was in de FD ook wel gangbaar maar omdat er nogal met de masthoek (rake) gespeeld werd, moest je ook steeds denken aan de vangsheet, de hoogte van de giek veranderde immers. De meeste boten in de FD hebben weer overlopen (met windward sheeting cars)
Kijk anders eens bij een van die schakels, het is niet ingewikkeld als je het ziet!
Veel succes,
Louk FD 311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vang Sheeting 08 mei 2007 15:17 #16734

  • erikvenneman
  • erikvenneman's Profielfoto
Ik heb nu geen overloop in mijn boot zitten zag op het schakelforum dat er verschillende mensen zijn die een overloop in hun boot hadden zitten maar deze er nu uitgesloopt hebben (omdat het blauwe enkels opleverd als je een weekendje met zachtere wind zeilt waarin je verder naar voren wilt gaan zitten om de spiegel uit het water te krijgen). En dan hebben ze de overloop vervangen door een vangsheet. En dan de laatste katrol hebben ze op een verhoging staan zodat het makkelijker bedienen is (zie foto)



Maar wat ik nu niet helemaal snap nog is op een overloop kun je de positie van je schoot veranderen door de sheet car te verplaatsen. Doe je dit in de vangsheet door de touwtjes waar het blok aan zit aan 1 kant aan te trekken of hoe moet ik dit zien ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vang Sheeting 09 mei 2007 10:41 #16768

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
De bedoeling van de overloop is de giek midscheeps te varen zonder onnodige spanning op de grootschoot. Als je de kar verplaatst, veplaats je dus de giek zonder de grootschootspanning te veranderen en daarmee de vorm van getgrootzeil. Dit kun je ook bereiken door het overloopblok (aan een touwtje) een stuk hoger te laten "zweven" en die positie zó te kiezen (ddor de lengte van het touwtje) dat de giek maximaal naar loef staat zonder teveel schootspanning. Mij lijkt dat de neerhouderspanning wel wat kritischer wordt. Lijntjes gelijke lengte houden anders moet je weer gaan verstellen na het tacken. Nogmaals, het is een simpel (en goedkoop) systeem, een overloop is sterker en geeft sowieso wat dwarsscheepse verstijving, je kunt er ook nog een hoop aanvastknopen (hangbanden, klemmetjes etc.) Het paaltje als op de foto is er om de klem wat hoger te krijgen zodat de trekhoek wat makkelijker is voor de (uithangende) stuurman. Dit is trouwens een dubbel uitgevoerde "swivelbase", met met het onderste blok/klem kun je eventueel de neerhouder bedienen. Lijkt mij niet o handig, je zit dan met meerdere bedieningslijnen in één hand, of hij ligt op de vloer en kun je er niet meer bij.(je zou ze natuurlijk aan elkaar kunnen knopen)
Groet,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vang Sheeting 09 mei 2007 15:34 #16777

  • erikvenneman
  • erikvenneman's Profielfoto
Dus als ik het goed begrijp zijn het gewoon 2 lijntjes die naar dat blok toegaan waar normaalgesproken de aan vast zit, en die lijntjes kan je op lengte verstellen waardoor je het blok naar de loefkant kunt trekken.

Dan moet ik alleen nog even gaan bedenken waar hoe en waar ik deze lijntjes vast ga zetten zodat het makkelijk bedienbaar is vanuit de positie waar ik normaal achter het roer zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vang Sheeting 10 mei 2007 16:29 #16853

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
In de praktijk stel je ze één keer in zodat de giek midscheeps staat bij maximaal aangetrokken schoot. Nogmaals, ik werk zelf niet met dit systeem, in mijn FD zeil ik met een windward sheeting kar van Harken.
En je benen stoten tegen de overloop: je ziet toch waar-die zit? Dat lijkt mij geen argument om hem weg te laten!
Hartelijke groet,
Louk FD 311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vang Sheeting 11 mei 2007 16:56 #16922

  • erikvenneman
  • erikvenneman's Profielfoto
Ik ga deze week aan de slag om dit toe te passen had ook al contact met iemand anders gehad die er ook wat van uit kon leggen en ik denk dat het nu wel moet gaan lukken als het niet wil dan laat ik het weten !

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl