Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quot

Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 01 juli 2007 18:28 #18738

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17787
Ik zit nietsvermoedend de Zeilen van deze maand te lezen, valt mijn oog op een advertentie (!) van Essent. De tekst:
Houd afstand van hoogspanningslijnen
Want spanning kan al overslaan als je te dichtbij komt

Als je van zeilen houdt, kun je op heel veel plaatsen in Nederland het water op. Maar... pas op bij hoogspanningslijnen. Via de mast kan de spanning namelijk al overslaan als je te dichtbij komt. Strijk daarom de mast als je eronderdoor vaart. Blijf uit de buurt van hoogspanningslijnen, want deze zijn levensgevaarlijk.

Dit is werkelijk totaal nieuw voor mij. Niet zozeer het fenomeen 'overslaan van de spanning', dat bestaat natuurlijk wel degelijk. Wel dat zeilers met hun mast te dichtbij zouden kunnen komen.
Aangezien de isolatoren waarmee de lijnen aan de (grote) hoogspanningsmasten hangen, ongeveer anderhalve meter lang zijn en de spanning bij de isolatoren niet spontaan in de mast slaat, mag je toch concluderen dat je vanaf anderhalve meter onder de hoogspanningslijn veilig zit.
Ik heb de paar hoogspanningslijnen gecheckt die ik over een paar weken ga passeren: de ene is 56 meter hoog, de ander 66. Lijkt me dat ik met mijn 11 meter doorvaarthoogte toch voldoende marge heb :D

Is dit bangmakerij van Essent? Zo in de stijl van 'kijk eens hoe goed we voor jullie zorgen, we denken alleen aan jullie veiligheid"? Zijn er gevallen bekend van overslaande spanning? Zijn er hier daadwerkelijk mensen die hun mast strijken bij het naderen van een hoogspanningslijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 01 juli 2007 18:34 #18739

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Had hem ook gezien en heb smakelijk zitten lachen :D Ik vaar al jaren onder diverse hoogspanningskabels door met diverse boten en heb nog nooit iets gemerkt. Ik zie me al overal op het water mijn mast naar beneden halen...... :roll: In meeste gevallen zijn de spanningsmasten hoog genoeg en er op berekend dat er scheepvaartverkeer onderlangs gaat. Het is denk ik inderdaad een "Ik-pas-goed-op-jullie-en-daarom-geen-claims" campange van Essent. Laat ze hun geld maar eens aan andere nuttigere zaken besteden..... :wink:

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 01 juli 2007 18:35 #18740

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik denk dat ze doelen op kleinere vaarten met lagere kabels, op de grote wateren hangen de kabels inderdaad zo hoog dat er niks mis kan gaan, en er varen al jarenlang vele duizenden zeilboten onderdoor, denk aan de kabels over het ijmeer.

Ze willen zich hiermee indekken denk ik voor het geval een boot met een lange mast bij lage kabels denkt van nou daar kan ik net onderdoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 01 juli 2007 20:11 #18747

  • sanderheyden
  • sanderheyden's Profielfoto
Haha, dit gaat echt niet alleen om indekken bij inslag, ook om een FLINK stuk eigenbelang... Ik ben net klaar met een half jaar stage bij essent en zat naast de mannen die de storingsafhandelign voor regio Noord deden... En laat ik daar nou 2 keer gehoord hebben dat een mafkees met zijn zeilboot een hoogspanningsleiding kapot had gevaren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 01 juli 2007 21:01 #18755

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Haha, dit gaat echt niet alleen om indekken bij inslag, ook om een FLINK stuk eigenbelang... Ik ben net klaar met een half jaar stage bij essent en zat naast de mannen die de storingsafhandelign voor regio Noord deden... En laat ik daar nou 2 keer gehoord hebben dat een mafkees met zijn zeilboot een hoogspanningsleiding kapot had gevaren...

Soiant verhaal! Hoe was de staat van de boot nadien? Of werd dat niet verteld?

Overigens, volgens mij bij elke hoogspanningsmast staat een bordje ter aanduiding van het gevaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 01 juli 2007 21:03 #18756

  • sanderheyden
  • sanderheyden's Profielfoto
Haha, dit gaat echt niet alleen om indekken bij inslag, ook om een FLINK stuk eigenbelang... Ik ben net klaar met een half jaar stage bij essent en zat naast de mannen die de storingsafhandelign voor regio Noord deden... En laat ik daar nou 2 keer gehoord hebben dat een mafkees met zijn zeilboot een hoogspanningsleiding kapot had gevaren...

Soiant verhaal! Hoe was de staat van de boot nadien? Of werd dat niet verteld?

Overigens, volgens mij bij elke hoogspanningsmast staat een bordje ter aanduiding van het gevaar.

Zou het eerlijk gezegd niet weten... Ben daar dinsdag dus zal even kijken of ik er nog iets over kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 01 juli 2007 21:27 #18762

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17787
Laat er geen misverstand over bestaan: als ik al bij een hoogspanningsmast een verschil van minder dan 1 meter zou berekenen tussen mijn mast en de kabel zelf, dan zou ik wel degelijk strijken. Is het niet vanwege de overslaande vonk, dan wel vanwege het gevaar dat metingsverschillen/actuele waterstanden/golfslag het verschil van 1 meter reduceren tot angstig kleine afstanden ;)

Aan de andere kant, als die kabels zo laag hangen over kleine slootjes, en het zijn geen hoofdroutes voor stroom (dus veel kleinere masten) dan staat er ook weer minder spanning op dus minder risico. Misschien dat Essent last krijgt van een storing terwijl de zeiler in kwestie alleen een schokje krijgt?

Daarom ben ik ook benieuwd naar de verhalen van onze eigen Essent-infiltrant, sanderheyden :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 01 juli 2007 22:01 #18767

  • sanderheyden
  • sanderheyden's Profielfoto
Laat er geen misverstand over bestaan: als ik al bij een hoogspanningsmast een verschil van minder dan 1 meter zou berekenen tussen mijn mast en de kabel zelf, dan zou ik wel degelijk strijken. Is het niet vanwege de overslaande vonk, dan wel vanwege het gevaar dat metingsverschillen/actuele waterstanden/golfslag het verschil van 1 meter reduceren tot angstig kleine afstanden ;)

Aan de andere kant, als die kabels zo laag hangen over kleine slootjes, en het zijn geen hoofdroutes voor stroom (dus veel kleinere masten) dan staat er ook weer minder spanning op dus minder risico. Misschien dat Essent last krijgt van een storing terwijl de zeiler in kwestie alleen een schokje krijgt?

Daarom ben ik ook benieuwd naar de verhalen van onze eigen Essent-infiltrant, sanderheyden :D

alles wat via de masten gaat is hoogspanning, het gaat daar dus om zeer hoge voltages en dit zijn meestal belangrijke lijnen.

Jullie kunnen je vast wel herinneren dat ze vorig jaar in haaksbergen op een paar dieselaggregaten hebben moeten leven voor een paar dagen? Dat kwam toen doordat er 1 hoogspanningsleiding kapot gegaan was door de kou. Dat gebied is dus afhankelijk van 1 enkele aanvoerleiding. En zo zijn er meer gebieden... Het stroomnet is soms lang niet zo redundant uitgevoerd als wij denken/ zouden willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essent: "strijk je mast bij hoogspanningsleidingen&quo​t 28 aug 2007 19:18 #20677

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17787
De NauticLink Flessenpost van deze maand (een electronische nieuwsbrief) heeft blijkbaar dit topic ook gelezen en er een column van gebrouwen. Er komen zinnen in voor die rechtstreeks uit dit topic lijken te komen.
Los daarvan is het wel een aardige column die ik hier toch maar even wil posten:
Miscommunicatie
Vaar ik met gestaagde mast en zie ik in de verte hoogspanningskabels het water overbruggen. Dan schiet me de advertentie van Essent te binnen, die de afgelopen maanden in de watersportbladen stond. Ik bent niet gek en heb begrepen dat de geprivatiseerde energie-leverancier het beste met ons voor heeft. Dus wat doe ik?
Ik leg terstond aan, bel een lokaal kraanbedrijf en begin m'n verstaging los te draaien. Binnen twee uur heeft een ferme kraanwagen de mast horizontaal op de boot gelegd en ik spreek met de chauffeur af, dat hij me opwacht aan gene zijde van de kilovoltslijnen om het spulletje weer overeind te zetten.

Ja, dit is echt wat de genoemde Essent-advertentie van u en mij vraagt, na overigens eerst doodleuk geconstateerd te hebben dat je in Nederland zo lekker kunt zeilen (..). Of dat nieuws is. Letterlijk lezen wij: "Houdt afstand van hoogspanningslijnen, want spanning kan al overslaan als je te dichtbij komt..." en dan nog eens "...via de mast kan de spanning namelijk al overslaan, als je te dichtbij komt...". Tip van Essent: "Strijk daarom de mast, als je er onderdoor vaart..." en "blijf uit de buurt van hoogspanningslijnen, want deze zijn levensgevaarlijk".

Wat een raar verhaal, als je bedenkt dat een moderne energiemaatschappij al snel miljoenen stopt in communicatie. En 'praten met de medemens' intussen op een professionele activiteit is uitgedraaid. Maar die ongebreidelde vraag naar communicatie-types, leidt nu kennelijk tot communiceren als kippen zonder kop. Als beroepskakelaar moet je kennelijk oerdom zijn. Dat blijkt. Heb je vast ook zelf een reclamebureau uitgekozen, dat als mediaspecialist je onzin liever zo snel mogelijk kritiekloos plaatst om even snel te cashen, dan er eerst eens over na te denken.

Nee, het ligt echt niet aan u. Deze communicatie blooper moet het gevolg zijn van zo'n losgelaten interimmer uit een totaal andere branche, een stagiair of een Essent-er die wars van die hele privatisering, nu de boel maar van binnenuit is gaan saboteren. De advertentie laat in elk geval zien, dat Essent ver van de watersport staat en maakt vooral ongerust door alleen maar vragen op te roepen:


Kent Essent plaatsen in Nederland waar hoogspanningskabels - met of zonder waarschuwing ter plekke - zo laag hangen, dat het gevaar van elektrocutie via de bootmast realistisch is?
Hoeveel keer per jaar gebeuren er ongelukken doordat masten van boten contact maken met hoogspanningskabels?
Hoe dichtbij is dat te dichtbij? Hierover laat de advertentie de lezer in het ongewisse. Misschien is vijftig meter al dichtbij. Wie verder zoekt op de algemene site waarnaar de advertentie verwijst, ontdekt dat de veilige marge tien meter zou zijn. Maar wat schiet je daarmee op in de praktijk?
Sinds jaren varen boten met staande mast onder Nederlandse hoogspanningsleidingen door. Was en is dat dus eigenlijk heel gevaarlijk? Waarom dan nu pas zo'n advertentie? Of worden de risico's soms groter vanwege een toename van het voltage of hogere bootmasten?
Is deze advertentie alleen bedoeld om - als er dan toch eens een ongeluk zou gebeuren - alle mogelijk wettelijke aansprakelijkheid en claims aan de kant te kunnen schuiven, door een rechter te wijzen op deze waarschuwing...? Of is het soms een politieke zet inzake de discussie over het beheer van de netwerken?
De advertentie geeft de watersporter een onveilig gevoel en Essent een raar imago. Je zou eens klant zijn van zo'n club! Want het is niet te hopen dat het met de energieleveranties van Essent net zo stuntelig toegaat als met de communicatie. Of beter gezegd: miscommunicatie.

Zou de energiereus het ons allemaal nog willen uitleggen ook? Zou tof zijn. Misschien is dat ook wel de reden, dat er de laatste tijd zoveel van die communicatie-jongens en meisjes rondlopen: ze creƫeren doodleuk zelf de vraag om meer uitleg en zo ook hun eigen werkgelegenheid. Op kosten van hun werkgever, die te druk is met fuseren, de netwerken en Europa. Geniaal gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spanningsoverslag. 02 sept 2007 20:09 #20869

  • Spanker128
  • Spanker128's Profielfoto
In het verleden heb ik 2 gevalletjes meegemaakt, gezien of hoe je dat ook zegt. 1e was ongeveer 20 jaar geleden bij de Voorst in overijssel vlak bij vollenhove. Ja idd waar Royal Huisman gevestigd is, je weet wel die van die grote jachten bouwt. Dit gevalletje was typish een foutje bedankt, maar het geeft je te denken.

Even het verhaal.
Schip komt aanvaren en houdt netjes de stuurboord kant van de vaargeul. Waarnemers konden zeer duidelijk zien dat de mast ongeveer 1 a 1,5 meter te lang was om veilig onder de hoogspanningsleiding door te varen. Mast pakt hoogspanningskabel en het vuurwerk begint. Maar het vuurwerk begint pas op het moment dat er twee kabels gevaarlijk dicht bij elkaar komen. Wat was er nu fout gegaan? Huisman wist toch ook van die lage kabels (wil er vanaf zijn of de doorvaarhoogte nu 17 of 27 meter was, in elk geval was de mast te lang). Idd Huisman wist dit ook vandaar het volgende advies: vaar door de boeienlijn heen naar de wal wat daar ook goed mogelijk is het is er diep genoeg. aan die oever stond namelijk de hoogspanningsmast en vlak bij die mast is de doorgang veel hoger waardoor het schip er daar wel onderdoor kon. Ik heb op dat schip gekeken en eigenlijk was er niet veel aan de hand. De bliksemafleiding had z'n werk goed gedaan.

Tweede gevalletje was korter geleden. Er voer op de ijssel, opvarig een bruinevloot schip net door de brug in de A50. ik weet eigenlijk niet goed of het schip nou raakte of niet, ik zag alleen de grote vuurbollen. daar heb ik achteraf niet aan boord kunnen kijken, moest een auto verder sturen. Het is dus niet ondenkbaar dat iemand schade vaart bij hoogspanningsmasten maar dat is m.i. alleen zo als je de aanwijzingen niet opvolgt, of niet op de kaart kijkt wat de veilige doorvaarhoogte is. afgezien van hoog water op rivier of sloot.

Heb net nog even op google maps gekeken naar de huidige situatie bij de voorst, daas staat nu in het midden een extra mast om de draden hoog te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.436 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl