De NauticLink Flessenpost van deze maand (een electronische nieuwsbrief) heeft blijkbaar dit topic ook gelezen en er een column van gebrouwen. Er komen zinnen in voor die rechtstreeks uit dit topic lijken te komen.
Los daarvan is het wel een aardige column die ik hier toch maar even wil posten:
Miscommunicatie
Vaar ik met gestaagde mast en zie ik in de verte hoogspanningskabels het water overbruggen. Dan schiet me de advertentie van Essent te binnen, die de afgelopen maanden in de watersportbladen stond. Ik bent niet gek en heb begrepen dat de geprivatiseerde energie-leverancier het beste met ons voor heeft. Dus wat doe ik?
Ik leg terstond aan, bel een lokaal kraanbedrijf en begin m'n verstaging los te draaien. Binnen twee uur heeft een ferme kraanwagen de mast horizontaal op de boot gelegd en ik spreek met de chauffeur af, dat hij me opwacht aan gene zijde van de kilovoltslijnen om het spulletje weer overeind te zetten.
Ja, dit is echt wat de genoemde Essent-advertentie van u en mij vraagt, na overigens eerst doodleuk geconstateerd te hebben dat je in Nederland zo lekker kunt zeilen (..). Of dat nieuws is. Letterlijk lezen wij: "Houdt afstand van hoogspanningslijnen, want spanning kan al overslaan als je te dichtbij komt..." en dan nog eens "...via de mast kan de spanning namelijk al overslaan, als je te dichtbij komt...". Tip van Essent: "Strijk daarom de mast, als je er onderdoor vaart..." en "blijf uit de buurt van hoogspanningslijnen, want deze zijn levensgevaarlijk".
Wat een raar verhaal, als je bedenkt dat een moderne energiemaatschappij al snel miljoenen stopt in communicatie. En 'praten met de medemens' intussen op een professionele activiteit is uitgedraaid. Maar die ongebreidelde vraag naar communicatie-types, leidt nu kennelijk tot communiceren als kippen zonder kop. Als beroepskakelaar moet je kennelijk oerdom zijn. Dat blijkt. Heb je vast ook zelf een reclamebureau uitgekozen, dat als mediaspecialist je onzin liever zo snel mogelijk kritiekloos plaatst om even snel te cashen, dan er eerst eens over na te denken.
Nee, het ligt echt niet aan u. Deze communicatie blooper moet het gevolg zijn van zo'n losgelaten interimmer uit een totaal andere branche, een stagiair of een Essent-er die wars van die hele privatisering, nu de boel maar van binnenuit is gaan saboteren. De advertentie laat in elk geval zien, dat Essent ver van de watersport staat en maakt vooral ongerust door alleen maar vragen op te roepen:
Kent Essent plaatsen in Nederland waar hoogspanningskabels - met of zonder waarschuwing ter plekke - zo laag hangen, dat het gevaar van elektrocutie via de bootmast realistisch is?
Hoeveel keer per jaar gebeuren er ongelukken doordat masten van boten contact maken met hoogspanningskabels?
Hoe dichtbij is dat te dichtbij? Hierover laat de advertentie de lezer in het ongewisse. Misschien is vijftig meter al dichtbij. Wie verder zoekt op de algemene site waarnaar de advertentie verwijst, ontdekt dat de veilige marge tien meter zou zijn. Maar wat schiet je daarmee op in de praktijk?
Sinds jaren varen boten met staande mast onder Nederlandse hoogspanningsleidingen door. Was en is dat dus eigenlijk heel gevaarlijk? Waarom dan nu pas zo'n advertentie? Of worden de risico's soms groter vanwege een toename van het voltage of hogere bootmasten?
Is deze advertentie alleen bedoeld om - als er dan toch eens een ongeluk zou gebeuren - alle mogelijk wettelijke aansprakelijkheid en claims aan de kant te kunnen schuiven, door een rechter te wijzen op deze waarschuwing...? Of is het soms een politieke zet inzake de discussie over het beheer van de netwerken?
De advertentie geeft de watersporter een onveilig gevoel en Essent een raar imago. Je zou eens klant zijn van zo'n club! Want het is niet te hopen dat het met de energieleveranties van Essent net zo stuntelig toegaat als met de communicatie. Of beter gezegd: miscommunicatie.
Zou de energiereus het ons allemaal nog willen uitleggen ook? Zou tof zijn. Misschien is dat ook wel de reden, dat er de laatste tijd zoveel van die communicatie-jongens en meisjes rondlopen: ze creƫeren doodleuk zelf de vraag om meer uitleg en zo ook hun eigen werkgelegenheid. Op kosten van hun werkgever, die te druk is met fuseren, de netwerken en Europa. Geniaal gedaan.