Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: roestvorming op stagen van 1 jaar oud

roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 04:31 #191867

Mede forumleden,
ik heb een vraag, 1 jaar geleden heb ik onze stagen vernieuwd van onze boot, het gaat om 7/8 en 10 mm stagen. Na 1 jaar zit er oppervlakkige roestvorming op 2 tieren van alle 8 mm stagen, de rest van de stagen hebben dit probleem niet. De staalleverancier is wezen kijken en deze zegt dat de 2 tieren wat minder glad gepolijst zijn en dat het niets uit maakt en dat daarmee de kous af is.

Ik begrijp wel dat het op dit moment geen kwaad kan, maar hoe zit het over 10 jaar? Is het normaal dat je dit na 1 jaar al hebt en moet ik dit accepteren of moet ik de 8 mm stagen door hen laten vervangen?

Graag ontvang u jullie tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 06:11 #191872

Allereerst een vraag.
Zit die oppervlakkige roest overal gelijkmatig verdeelt of alleen in de buurt van de terminals?
Als inderdaad slechts twee van de 19 tieren gelijkmatig roest vertonen is er duidelijk iets misgegaan bij de fabrikage van het staaldraad. Mogelijkheid een die ik echter niet erg waarschijnlijk acht is dat er twee tieren van een ander materiaal tussen zitten bijv. rvs 304 i.p.v. 316.
Wat waarschijnlijker lijkt is dat bij het maken van de staalkabel een nog met ijzer vervuilde installatie is gebruikt ( wat me bijv. bij een of andere goedope aziatische fabikant niet onmogelijk lijkt). Als er bijv. eerst gewoon staalkabel is gemaakt op een installatie en er vervolgens rvs kabel op wordt gemaakt ( wat eigenlijk niet mag i.v.m. die besmetting) zijn dit soort verschijnselen vrij logisch.Vooral ook het feit dat e.e.a. alleen bij de 8 mm stagen optreedt versterkt het vermoeden van een verkeerde of besmette rol staalkabel.
Heelaas kunnen in het laatste geval de gevolgen op den duur veel ernstiger zijn omdat besmetting met ijzerdeeltjes ernstige corrosie kan veroorzaken.
Als dus alleen twee tieren zijn besmet is dit duidelijk een fabrikagefout en ben ik van mening dat de leverancier de stagen moet vervangen.Als hij dat niet wil zul je er een externe deskundige bij moeten halen en het is de vraag of die kosten op wegen tegen de kosten van de stagen . .Je zou ook eens bij je bootverzekering of eventueel je rechtsbijstandsverzekering kunnen vragen om hulp.
In ieder geval denk ik dat je de betrokken stagen beter op niet te lange termijn kunt vervangen.
Als laatste: maak zoveel mogelijk fotos en probeer de rekening te achterhalen.
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2011 06:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 06:19 #191873

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ik neem aan dat het roestvast stalen stagen zijn...
Roestvast staal wordt door een ondoordringbare oxide huid van nikkel en chroom beschermd tegen verder roesten of oxideren. Roestvast staal heette vroeger ook wel 'nikkel-chroom staal'. De 'roestvastheid' is afhankelijk van de percentages nikkel, chroom en koolstof in de legering. AISI 316L (de L is voor 'low carbon') of 18/8 (18% nikkel en 8% chroom) is de meest corrosiebestendige soort en wordt ook gebruikt voor chirurgische implantaten en melkkoeltanks (en schepen). Hoe gladder de ondergrond is, des te steviger de oxide huid en daardoor wordt het andere element (Fe of ijzer) beschermd tegen de inwerking van zuurstof. In zoverre heeft de fabrikant gelijk, dit te wijten aan het niet goed polijsten.
Hij heeft geen gelijk als de roestvorming het gevolg is van een ongelijkmatige verdeling van de elementen chroom en nikkel in de legering. Het gevolg is hetzelfde; roestvorming en mogelijk doorroesten van de stag of de tieren. Roestvorming van RVS betekent ook dat de samenstelling van de legering aan het veranderen is, immers een deel van het element Fe wordt omgezet in Fe2O3 en hiermee wordt de 'roestvastheid' ook niet beter. Dus, helaas pindakaas, eenmaal roest op de stag betekent dat de stag aan het roesten is en in treksterkte zal worden aangetast. Hoe snel dit gaat is niet te zeggen, dit hangt mede af van waar je vaart (zout water/zoet water). Dat de fabrikant dit als een bagatel afdoet, is een bewijs van onvermogen (en voor mij persoonlijk een bewijs van 'onbenul').
Het polijsten van tieren is een kwaliteitsaangelegenheid en het feit dat er tieren niet goed zijn gepolijst betekent dat de fabrikant zijn procescontrole niet goed op orde heeft omdat hij slecht gepolijste tieren in de stagen heeft verwerkt, dat is een 'gevalletje kwaliteitscontrole' en valt onder de garantie. De fabrikant had voor het slaan van de tieren ze eerst op gladheid moeten controleren en in een 'no-go' geval de draden niet moeten gebruiken. Hij is dus nalatig geweest en kan daarom in gebreke worden gesteld. Ik begrijp uit je post dat de fabrikant dit ook toegeeft door aan te geven dat de stagen/tieren niet glad zijn. Heb je dat op schrift? Dat zou de volgende stap eenvoudiger maken.
Indien je de fabrikant in gebreke gaat stellen, bereidt je dan voor op een lang juridisch traject vol met geharrewar en advocaten geneuzel. Weeg deze ellende af tegen vervroegde aanschaf van andere stagen en de extra kosten die dit met zich meebrengt. Er is een grote kloof tussen 'gelijk hebben' en 'gelijk krijgen' en als je naast 'gelijk krijgen' ook een hartinfarct krijgt van de ellende van een juridisch traject, heb je een Pyrrusoverwinning behaald. :unsure:

Tip: Fabrikanten zijn er soms heel gevoelig voor als hun naam publiekelijk in verband wordt gebracht met 'slechte kwaliteit', maar de grens tussen 'laster' en 'openbaarheid' is erg smal.

Veel (trek)sterkte voor jou en je stagen, Peper.

PS: YELLOW BOAT is wat eerder in zijn reactie, maar zijn mening komt op hetzelfde neer.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 30 apr 2011 06:20 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 06:40 #191876

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het hoort niet, dat roesten, dan moge wel duidelijk zijn.
Het lijkt erop dat de draadfabrikant 2 van de 19 draadjes van wat mindere kwaliteit heeft gemaakt, toch 10% minder duur materiaal gebriuikt, en een lekker stukje extra winst!

blijft de vraag hoe je de leverancier zo ver krijgt ze kostenloos te vervangen.
Ik neem aan dat je de draadjes niet rechtstreeks van de staal(draad) fabriek hebt gekocht maar in een winkel?
Misschien moet je die winkel het voorstel doen dat zij de spullen gratis vervangen (en wel door ánder draad, niet iets van dezelfde rol en fabrikant), en hem uitleggen dat je op ZF uit de doeken gaat doen om wie het gaat als ze niet meewerken.
Zo werkt dat toch met goed of slechte naam, alleen gebruik je er dan wat modernere middelen bij ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 30 apr 2011 06:41 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 07:05 #191878

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Probeer alle technische aspecten (overigens hulde voor de uitgebreide uitleg hierboven, en Peper: alvast gefeliciteerd!) te vermijden: je hebt RVS verstaging gekocht, en die gaat roesten. Dat mag niet gebeuren, of het nu gevolgen voor de sterkte heeft of niet. De leverancier dient het dus te vervangen en moet het maar op zijn eigen leverancier zien te verhalen.

Het heeft technisch gezien uiteraard gevolgen, want zelfs als halve leek op dat gebied weet ik al dat er grote kan is dat de rest van de stag, de spanners en puttingen ook met roest besmet kunnen raken.

En anders dreig je maar met het bekend maken van zijn naam in dit draadje. Zolang jij je netjes aan de feiten houdt is dat geen laster. Je ongezouten mening geven mag wel, maar lijkt me vooralsnog niet handig (laat dat dus maar aan ons over ;) ).

Wat ik overigens verre van prettig vindt is het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij de leverancier: die slechte kwaliteit stagen heeft ie vast ook op andere boten geleverd.

Stuur hem een aangetekende brief en geef hem een bepaalde termijn waarbinnen je een constructieve reactie van hem verwacht.

Desnoods geef je aan dat er van jouw kant wel de nodige medewerking kan zijn om de door hem te maken kosten niet nodeloos hoog te laten zijn (door bijvoorbeeld vervanging tijdens de winter, of als je met je boot bij hem in de buurt bent, e.d.). Dat hoef je niet te doen, maar als de leverancier van jou het signaal krijgt dat je niet onredelijk bent maar wel wilt waar je recht op hebt, hij makkelijker geneigd zal zijn om toe te geven. Des te eerder is het probleem uit de wereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 07:27 #191879

Dank voor jullie antwoorden, ik voel me gesterkt in de gedachte dat het inderdaad gewoon niet goed is. De tuiger die de stagen gemaakt heeft is een gerenomeerde, dus ik verwacht er zeker met hem uit te komen. (de man die op de boot de stagen heeft bekeken is de staal leverancier van de tuiger) We vertrekken overigens over 2 weken voor een rondje atlantic voor 15 maanden, dus het is essentieel dat de stagen goed zijn.

Bijgaand een foto van een stag waar je duidelijk de roestvorming op 2 tieren kunt zien.

Ik verwacht dat ik binnen nu en 3 weken uitsluitsel heb, ik zal nog even laten weten als ik ergens internet heb, wat de uitkomst zal zijn.

In tussen bedankt voor de reacties en de kennis!!
groeten Peter
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 07:41 #191881

beewee schreef :
Probeer alle technische aspecten (overigens hulde voor de uitgebreide uitleg hierboven, en Peper: alvast gefeliciteerd!) te vermijden: je hebt RVS verstaging gekocht, en die gaat roesten. Dat mag niet gebeuren, of het nu gevolgen voor de sterkte heeft of niet. De leverancier dient het dus te vervangen en moet het maar op zijn eigen leverancier zien te verhalen.

Het heeft technisch gezien uiteraard gevolgen, want zelfs als halve leek op dat gebied weet ik al dat er grote kan is dat de rest van de stag, de spanners en puttingen ook met roest besmet kunnen raken.

En anders dreig je maar met het bekend maken van zijn naam in dit draadje. Zolang jij je netjes aan de feiten houdt is dat geen laster. Je ongezouten mening geven mag wel, maar lijkt me vooralsnog niet handig (laat dat dus maar aan ons over ;) ).

Wat ik overigens verre van prettig vindt is het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij de leverancier: die slechte kwaliteit stagen heeft ie vast ook op andere boten geleverd.

Stuur hem een aangetekende brief en geef hem een bepaalde termijn waarbinnen je een constructieve reactie van hem verwacht.

Desnoods geef je aan dat er van jouw kant wel de nodige medewerking kan zijn om de door hem te maken kosten niet nodeloos hoog te laten zijn (door bijvoorbeeld vervanging tijdens de winter, of als je met je boot bij hem in de buurt bent, e.d.). Dat hoef je niet te doen, maar als de leverancier van jou het signaal krijgt dat je niet onredelijk bent maar wel wilt waar je recht op hebt, hij makkelijker geneigd zal zijn om toe te geven. Des te eerder is het probleem uit de wereld.

Een echt goede leverancier met verantwoordelijkheids gevoel hoort zelfs te proberen andere klanten te achterhalen om hen te waarschuwen vor dit probleem! Tenslotte doen meer fabrikanten dat als er iets verkeerd is gegaan.Bijvoorbeeld autofabrikanten. En de gevolgen van een stagbreuk midden op zee bij storm zijn vergelijkbaar met een auto met een fabrikagefout.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 10:57 #191912

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Op de foto is een heel duidelijk kleurverschil te zien tussen de aangedane tieren en de niet betrokken tieren. Het kleurverschil is ook te zien daar waar de tieren nog niet zijn verroest. Dit is een aanduiding voor een differentiaal diagnose van YELLOW BOAT: het gebruiken van AISI 304 en AISI 316L door elkaar. Dat kun je zien aan de kleur, d.w.z. als je veel in het RVS zit (en dat zit ik). AISI 304 is donker-grijzer dan AISI 316L. AISI 304 roest uit zichzelf (is dus niet zo corrosie bestendig). Is het zo dat er 2 soorten RVS door elkaar zijn gebruikt, dan is de treksterkte van de stag anders (meestal lager!) dan door de fabrikant opgegeven. De individuele tieren in de stag hebben dan ook een andere elasticiteitsmodulus, een andere hardheid en een andere treksterkte. Het kan dus zijn dat de tieren van de ene RVS-soort uit de krimp verbinding van de stagterminal worden getrokken en dat daarna de rest van de tieren volgen. GA NIET MET DEZE STAGEN OP EEN REIS VAN 15 MAANDEN OVER DE ATLANTIC! Dat is vragen om problemen en je verzekering heeft meteen een reden om geen cent uit te keren als er wat gebeurt! :evil: Geloof me, die jongens (en ook meisjes) willen wel premie incasseren, maar liever niet uitbetalen. Ik verwacht dat je wel in tijdnood zult komen, maar betaal dan in eerste instantie voor nieuwe, goede stagen en zie dat je later vergoed wordt (of dien de rekening van uitstel in bij de fabrikant van de stagen, dat kan ook werken).
Als een gewaarschuwd mens voor 2 telt, heb ik nu je bemanning met 1 kop vergroot ;) . Dat zou leuk zijn als het niet zo'n gevaarlijke zaak was.
Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: roestvorming op stagen van 1 jaar oud 30 apr 2011 11:09 #191914

Als er inderdaad 304 en 316 door elkaar gebruikt zijn is dat eigenlijk een groot
schandaal!
Eigelijk zou de fabrikant achterhaald moeten worden en officieel aansprakelijk gesteld in geval van een ongeval.
Moet je eens zien hoe snel ze dan zijn met excuses en aanbiedingen.
Ik denk dat ik de volgende keer dat ik een nieuw stag aanschaf maar eens overga tot het eisen van een schriftelijke kwaliteits garantie.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl