Laat ik beginnen bij het makkelijkste: het afvallen. Bij een windvlaag versnelt je boot, de wind zal daardoor weer scherper invallen wat de versnelling over het algemeen niet ten goede komt. Bovendien heb je dan ook meer zijwaartse druk in je zeilen, net als met het aan de wind zeilen.
Als je in een vlaag, op het moment dat de boot versnelt (en dat voel je echt wel bij een catamaran!) langzaam afvalt dan gaat de boot nog sneller en heb je minder zijwaartse druk. Door die vermindering van de zijwaartse druk wordt de duikende kracht meer over beide boegen verdeeld.
Als je lij-boeg kopje onder dreigt te gaan dan kun je dezelfde procedure volgen om de druk op je lij-boeg te verminderen, maar dan moet je het wat sneller en rigoureuzer doen omdat je dan eigenlijk al aan de late kant bent. En daarbij moet je ook je gewicht zo snel en ver mogelijk naar achteren te verplaatsen én de boot vlak te varen (dus beide rompen in het water). Als je in zo'n situatie gaat loeven dan vergroot je de zijwaartse druk.
Maar één en ander is ook sterk afhankelijk van het type catamaran, ik heb maar een paar keer op een Dart gevaren, in het pré-gennaker tijdperk. Maar daarentegen wel de nodige ervaring op een Hobie 16 en Prindle 15 (beide zijn echte 'duik'boten en Hobie 18). Als de lij-boeg van een Hobie 16 onder water verdwijnt kun je het beste gewoon maar bidden en daarna je neus en ogen dicht houden, een Hobie 18 was wat dat betreft een stuk vergevingsgezinder: door de langere neus ging de boot niet over de kop, maar als je in de trapeze hing maakte je wel mooi kennis met de voorstag...
Nu terugkomend op de gennaker: we hebben hier bijna geen Dart zeilers, steek je licht eens op bij de importeur/dealers, of neem een kijkje op het klasse-evenement, volgende week in Huizen?
www.dartcat.nl/content/2e-klas...-huizen-14-en-15-mei