Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: problemen met genua

problemen met genua 05 mei 2011 13:30 #192711

  • dart18
  • dart18's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
hallo, ik vaar met een catamaran Dart 18 die als optie een genua heeft.

ik heb er enkele vraagjes over: als we optuigen zorgen dat het zeil vrijloopt: er duwen geen touwen in het zeil enz. maar als we dan op het water zijn en gijpen duwen er langs de andere kant touwen in. ik heb al alles geprobeerd en het lijkt wel of het touw te kort is. iemand tips?

nu hield ik het zeil eens open vandaag en op het zeil staan in de drie hoeken clew, tack en head : head is natuurlijk boven en clew is achter en tack voor maar ik merkte dat als de wind er in blaast het zeil trekt naar clew i.p.v tack=> ik hoe het zeil schuin en als ik clew bovenhoud komt het makkelijker van de grond als dan ik Tack bovenhoud? dit klopt volgens mij niet kan het dus dat clew een tack zijn omgewisseld op het zeil ? ben ik fout of kan dit de oorzaak zijn voor mij probleem?

en als laatste, ik lees soms dat als je dreigt te kapseizen of de boeg te laten duiken dat je dan moet afvallen( met de wind mee dus ?) maar maak je dan niet juist meer kans om de boeg in het water te duwen ?

alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen met genua 05 mei 2011 13:59 #192713

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
erg onwaarschijnlijk dat de zeilmaker de hoeken verkeerd gelabelled heeft. Dat zal het probleem niet zijn.
In het voorlijk (tussen head en tack dus) zitten of leuvers (voor aan de voorstag) of een staaldraad oid in het zeil. Kijk daar eens naar.

je verhaal over zeil dat 'touw' raakt na gijp snap ik niet; welk touw?

afvallen bij duikende lij-boeg: dat helpt omdat de massa van mast en boot (en zeilers) dan de buitenbocht uit willen vliegen en daardoor de boot rechtop trekken. Moet je wel snel doen. Wellicht kan susho of een andere cat-zeiler er meer van zeggen?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen met genua 05 mei 2011 15:00 #192724

  • dart18
  • dart18's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
sorry, ik zie men fout, het is een genakker (of spinakker) => het staat op een spriet en is eigenlijk een grote zak. er is dus geen ijzeren draad (wel een lichte versteviging...) de labemls zullen dus wel juist zijn.

het probleem met het touw is een deel van de val om het zeil in de slurf te trekken... het is nogal moeilijk om uit te leggen maar ik ga volgende week de boot hier eens optuigen en alls nog eens goed nakijken? waarschijnlijk is het touw te kort (hoewel dit toch zou moeten voorzien zijn door diegene die de genaker heeft geinstalleerd?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen met genua 05 mei 2011 16:28 #192744

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Laat ik beginnen bij het makkelijkste: het afvallen. Bij een windvlaag versnelt je boot, de wind zal daardoor weer scherper invallen wat de versnelling over het algemeen niet ten goede komt. Bovendien heb je dan ook meer zijwaartse druk in je zeilen, net als met het aan de wind zeilen.
Als je in een vlaag, op het moment dat de boot versnelt (en dat voel je echt wel bij een catamaran!) langzaam afvalt dan gaat de boot nog sneller en heb je minder zijwaartse druk. Door die vermindering van de zijwaartse druk wordt de duikende kracht meer over beide boegen verdeeld.

Als je lij-boeg kopje onder dreigt te gaan dan kun je dezelfde procedure volgen om de druk op je lij-boeg te verminderen, maar dan moet je het wat sneller en rigoureuzer doen omdat je dan eigenlijk al aan de late kant bent. En daarbij moet je ook je gewicht zo snel en ver mogelijk naar achteren te verplaatsen én de boot vlak te varen (dus beide rompen in het water). Als je in zo'n situatie gaat loeven dan vergroot je de zijwaartse druk.

Maar één en ander is ook sterk afhankelijk van het type catamaran, ik heb maar een paar keer op een Dart gevaren, in het pré-gennaker tijdperk. Maar daarentegen wel de nodige ervaring op een Hobie 16 en Prindle 15 (beide zijn echte 'duik'boten en Hobie 18). Als de lij-boeg van een Hobie 16 onder water verdwijnt kun je het beste gewoon maar bidden en daarna je neus en ogen dicht houden, een Hobie 18 was wat dat betreft een stuk vergevingsgezinder: door de langere neus ging de boot niet over de kop, maar als je in de trapeze hing maakte je wel mooi kennis met de voorstag...

Nu terugkomend op de gennaker: we hebben hier bijna geen Dart zeilers, steek je licht eens op bij de importeur/dealers, of neem een kijkje op het klasse-evenement, volgende week in Huizen? www.dartcat.nl/content/2e-klas...-huizen-14-en-15-mei
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen met genua 05 mei 2011 16:42 #192751

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Gezien je grote moeite met de terminologie denk ik dat je de oorzaak niet in het materiaal moet zoeken maar in je eigen kennis en zeilhandling, hoe je bijvoorbeeld een gennaker dient te gijpen, hoe de schootvoering hoort te lopen, enz... tijd voor een ervaren opstapper of een paar lessen, denk ik zo.
Laatst bewerkt: 05 mei 2011 16:43 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen met genua 06 mei 2011 14:13 #192857

  • dart18
  • dart18's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
jij weet dus wat mijn niveau is door mijn woordenschat? dat moet je me eens leren :p

nee, nu serieus: de vorige eigenaar heeft een hele kaft meegegeven met hoe alle schoten en vallen moeten lopen dus daar ligt het niet aan denk ik...
mijn niveau betwijfel ik, het gijpen met genakker en het optuigen ervan lukt buiten dit ene ding?

nog een vraagje is dit forum vooral voor zeiljachten en monohulls en is er misschien een ander forum voor kleinzeilerij of zelfs cats ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen met genua 06 mei 2011 14:33 #192859

  • mie9iel
  • mie9iel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
dart18 schreef :
...

nog een vraagje is dit forum vooral voor zeiljachten en monohulls en is er misschien een ander forum voor kleinzeilerij of zelfs cats ?

Dit forum is voor alle zeilers die zich in 't nederlands kunnen uiten (of iets wat er op lijkt). Ongeacht de boot, sterker nog, je hoeft helemaal geen boot te hebben en alleen maar in zeilen geintreseerd te zijn. Er zal vast ook wel een dart forum zijn en multihull forums zijn er zeker, maar niet noodzakelijk in 't nederlands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen met genua 06 mei 2011 15:15 #192861

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
U vraagt, wij draaien:

www.dartcat.nl/forum


Je had die link al gehad, namelijk via mijn tip van het klasse-evenement..
Laatst bewerkt: 06 mei 2011 15:16 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen met genua 06 mei 2011 18:46 #192881

Nu het woord gennaker is gevallen kan ik natuurlijk niet achter blijven... :)

Bij het optuigen:
Tack op de spriet. head op de val. de schoten aan de clew.
dat had je al te pakken...
en dan nu het belangrijkste: de downhaul (neertrekkende val) komt uit de slurf en loopt voor de (BEIDE!) schoten en vanuit het onderlijk naar boven (door een lusje naar het vaste oog).
zit daar iets niet goed dan ga je over bakboord wel goed maar is het een rommeltje over de andere boeg (of omgekeerd natuurlijk).

Een vaste volgorde van aanslaan helpt... eerst de fok zetten en de gennakerschoot voor de voorstag aan elkaar leggen, dan de tackline, dan gennaker uit de draai halen en head aanslaan dan de downhaul aanslaan en dan de schoten.. gart bij ons eigenlijk nooit meer fout.

En idd met een gennaker erop in de vlaag: bear away (afvalle) heb vaart dan oploeven zover je kan voor max fun...:)

veel plezier ermee! Er gaat weinig boven een skiff maar ik kan me voorstellen dat een cat met een gennaker ook echt vet is.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 06 mei 2011 18:47 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl