Capolavoro schreef :
Dat kan alleen maar komen omdat de gehele romp zich 'zet' en de middelste wrang en het vlak daaronder ietsje zakken; ik zie geen andere mogelijkheid.
Het lijkt me ook logisch, er staat 60 a 70.000N daar op een stukje van 15*28 cm (een voetzool) naar beneden te duwen, dat zal wel enige beweging veroorzaken voordat de reactiekracht even groot kan worden.
Het zal vast bij elke boot gebeuren, alleen zie je het normaal niet
groet
t
Het is inderdaad erg mooi om het nu eens echt te kunnen zien. Werkt best wel verhelderend!
Wat ik zelf een beetje eng vind (en wat je in de winter echt eens moet controleren!) is dat de mast behoorlijk gebogen wordt met al jouw trim werkzaamheden. Hierdoor wordt de bovenkant van mast naar achteren getrokken terwijl ter plaatse van het dek de mast op dezelfde plaats blijft. Onder het dek moet de mast dus behoorlijk krommen, omdat de mastvoet weer (in horizontale zin) gefixeerd is.
Dit betekent dat de mastbodem een hoekverdraaiing heeft. Deze hoekverdraaiing kon vroeger blijkbaar redelijk plaatsvinden (slappe voetplaat en gescheurde mastbodem). Nu heb je echter een ca 4 keer zo stijve voetplaat toegepast. Dit resulteert in een ca 4 keer zo hoge buigspanning in de bodemplaat van mast (uitgaande van een onjuiste veronderstelling dat de boutjes een volledige samenwerking tussen beide platen garanderen).
Ik ben dus bang dat hiermee de mastbodem eerder meer gaat scheuren dan minder. Het kan echter ook zo zijn dat door de toch al aanwezige scheuren de stijfheid van de mastbodem zo slap is geworden dat er geen sprake is van extra buigspanningen. Dan is er weinig aan de hand.
Hou je ons op de hoogte van je bevindingen?