Herman, we komen ooit wel, ik zal FMJ vragen.....
vandaag zelf de Capolavoro-mast onder handen genomen.
eerst alles handvast, en niet vergeten de trekstangen (spanners) onderdeks, die de blokken onderaan de mast naar beneden houden, los te zetten, anders gaat het dek met de mast mee naar beneden.
De mast staat nu 1 cm hoger dan eerst, omdat de alu onderplaat nu 2 cm dik is ipv 1 cm.
Boven dek was goed te zien dat de mast ca 14mm hoger stond dan vorige jaar, te zien aan de rand van de kit:
14mm is meer dan 1 cm....
eerst de hekstag op 15% van de breeksterkte, de rek over 2 meter is dan 2,8mm dus over de hele stag (17 meter) 2,4 cm!
er is dan nog 10,5 cm schroefdraad over in de spanner:
dan de topwanten ook op 15%.
vervolgens de onderwanten een beetje aan, om de mast weer wat rechter te trekken. En dan de hekstag op 20%, 3,8mm, over de hele lengte van de stag dus 3,2 cm. Verbazend altijd weer dat staaldraad zo rekt....
er is dan nog 6 cm schroefdraad over, dus van 15 naar 20% spanning betekent 4,5 cm aandraaien van de spanner. Daarvan gaat ongeveer 1 cm weer op aan extra rek....
Vervolgens de topwanten ook op 20%, en dan staat de mast er zo op:
dat wordt even later een stuk minder door het op spanning brengen van de onderwanten. Als de hekstag weer los gaat is de mast weer vrijwel recht, een klein beetje prebend blijft erin.
de hoogte van de mast boven dek (de kitrand) is gedurende de operatie met 4 mm afgenomen, dus de mastvoet belast de wrangen waar hij op staat zodanig dat het vlak daar (boven de kiel) kennelijk 4 mm naar beneden wordt gedrukt. Actie = reactie, immers......
En dat is te zien aan de dikke nieuwe alu plaat: die staat onder al deze krachten een paar mm krom, zoals te verwachten was:
er staat zo'n 60.000 N naar beneden te drukken door 6 strak gespannen stagen.
De mast is weer klaar voor de trimclinic!
groet
t