bries_2009 schreef :
Als het weer wat opklaard zal ik het grootzeil eens plat op de grond leggen om zo de basis voor het experimenteren te krijgen.
Rene, als je dat doet, vouw het zeil dan een keer langs het voorlijk, dit om de broadseams te elimineren in je meting.
Er zijn twee manieren om bolling in een zeil te krijgen, en veel zeilmakers gebruiken ze te gelijkertijd. De een is broadseaming, ofwel je snijd stukjes doek langs de baantjes weg voordat je ze aanelkaar naaid. De andere methode is luffcurve. Ofwel een voorlijk dat iets ronder is dan je mastbuiging.
Luffcurve kun je meten door het zeil neer te leggen op de grond en dan een keer dubbel te leggen langs het voorlijk. Zegmaar net als of je het zeil wilt opvouwen, maar dan niet langs het onderlijk, maar langs het voorlijk.
Houd dan een touwje van top tot hals en je kunt de kromming meten.
Broadseam kan niet gecompenseerd worden door meer kromming in de mast te geven dan dat je aan voorlijk ronding hebt. Als je dat doet, dan opend het achterlijk zich en raak je al je druk kwijt, zeg maar net als bij een fractionele tuigage altijd met een te strakke achterstag varen.
succes,
Erik
Aanvulling, onze boot heeft in "ruste" 1.8% pre bend, maar omdat wij een toptuigage met kotterstag en bakstagen hebben (geen verstelbare achterstag helaas) word onze mastbuiging minder als we de boel aanspannen, dan komen de bakstagen er namelijk bij en die worden erg hard aangetrokken om de kotterstag op voldoende spanning te brengen De buiging is dan naar schattin nog maar 1-1,2%