jouzers schreef :
rsv schreef :
Er zijn ook zogenaamde voorgerekte exemplaren.Is dit werkelijk beter voor minder rek of is dit verkoopspraat?
Bedoel je dyneema? Ja werkelijk beter, met gelijke dikte als staaldraad even sterk, minder rek en veel lichter en gemakkelijker .
Dat is niet geheel juist!
Alleen de "voorgerekte" Dyneema heeft iets minder rek dan rvs draad nl. 1-2% en staal 2%.
Een verwaarloosbaar verschil dus!
"Normaal" Dyneema heeft 3,5 % rek en dus meer dan staaldraad.
De rek van de "ouderwetse" voorgerekte polyester is < 5 % bij breuk.
maar eigenlijk is het vergelijken van die brekrekken onzin omdat vallen slechts op een relatief klein del van de breuksterkte worden belast!
Omdat bijv. dyneema relatief tot de sterkte veel minder sterk wordt belast dan polyester rekt het bij de werkbelasting ook veel minder.
Een val zal nooit meer an een paar honderd kg belast worden. Daarbij is de rek vrijel evenredig minder.Als voorbeeld neem ik even 300 kg belasting.
Dus een polyester lijn van 8-10 mm met 2000 kg breeksterkte rekt geen 5% maar slechts+/- 300/2000*5 = 3/4%.
Een 6mm dyneema val zal geen 1% maar slechts 0,1 of 0,2% rekken bij een werkbelasting van 300 kg. Het verschil met voorgerekt polyester is dus beduidend minder dan 1% rek !
Staaldraad van 4 mm zal bij die belasting ook minder dan 1% rekken.
Maar als je voor dyneema veel meer geld wilt uitgeven is dat natuurlijk jouw zaak.
Het effect zal meestal alleen psychologisch zijn! Alleen bij heel grote schepen met bijv hydraulische lieren kunnen de krachten relatief veel hoger worden waardoor de effecten ook veel groter zijn.
Ad