Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootzeil val

Grootzeil val 11 juni 2011 16:52 #200833

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Heeft er iemand ervaring met Dyneema Race 6mm

Ik zou deze willen gebruiken als val voor mijn grootzeil,maar
twijfel of 6mm niet te dun is en misschien daardoor blokkeerd in de mast?
Het betreft een 28 voets boot

Prijs kwaliteit vind ik deze wel mee vallen

www.kokwatersport.nl/product/2...e-blauw-6-mm-2200-kg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 11 juni 2011 16:56 #200835

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Zijn je lieren geschikt voor 6mm ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 11 juni 2011 17:21 #200844

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
niet specifiek met 6 mm, wel met dynema. Op de ORC boot waar ik meevoer de val vervangen door dynema. Dat rekt immers niet en dan blijft het grootzeil mooier staan. De val bleef maar slippen in de klem. Het enige wat hielp was de val op de lier laten staan. Lewmar klem, geschikt voor de diameter van de val.

Ik koop zelf niet van die vallen.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 12:53 #200918

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Stopper is inderdaad het meest kritisch, samen met de ruimte tussen schijf en wang bovenin de mast (met name als je gaat verjongen). Om te zorgen dat ie goed pakt in de stopper kan je evt een extra manteltje om de val maken op die plek, dan heb je wat meer dikte.

6mm dyneema is normaal sterk zat als val voor een 28-voeter, dus ik zou zeggen: doen! Dikker is alleen maar duurder en slechter hanteerbaar / je moet harder trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 12:57 #200919

FMJ schreef :
Stopper is inderdaad het meest kritisch, samen met de ruimte tussen schijf en wang bovenin de mast (met name als je gaat verjongen). Om te zorgen dat ie goed pakt in de stopper kan je evt een extra manteltje om de val maken op die plek, dan heb je wat meer dikte.

6mm dyneema is normaal sterk zat als val voor een 28-voeter, dus ik zou zeggen: doen! Dikker is alleen maar duurder en slechter hanteerbaar / je moet harder trekken.

Ehh hoezo harder trekken?? Als de schijven de juiste maat hebben zou het niks uit moeten maken, Enne.. hard trekken aan een 6mm Dyneema lijn zonder ommanteling ( trouwens aan elke 6mm lijn) voelt ook niet echt fijn hoor :ohmy: :blink:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 13:02 #200920

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roblisto schreef :
De val bleef maar slippen in de klem. Lewmar klem, geschikt voor de diameter van de val.

klem of stopper? de stoppers (oudere model) zijn idd hopeloos.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 13:29 #200921

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
zo één met een handel er op die je naar beneden moet doen om de val vast te zetten. Ik dacht dan juist die van lewmar het goed doen. Boot was ook niet echt heel oud, ik dacht van '95

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 13:33 #200922

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roblisto schreef :
zo één met een handel er op die je naar beneden moet doen om de val vast te zetten. Ik dacht dan juist die van lewmar het goed doen. Boot was ook niet echt heel oud, ik dacht van '95

ik had er een van 2002, op de rolfoklijn. In 2 seizoenen 2 stuks versleten. Vervangen door een Spinlock, nu geen problemen meer.
Lewmar heeft een paar jaar geleden (terecht) het ontwerp veranderd.
Het lag bij jou dus niet aan de Dyneema lijn ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 14:27 #200939

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Heb voor de fokkeval ook 6 mm dyneema op 29 voeter, ben er heel tevreden mee, voor de lier maakt dikte of materiaal niks uit, voor de stopper zou het kunnen maar bij mij klemt hij prima.

@ Yellow: tuurlijk loopt een dunnere lijn wel beter door de mast en langs je katrollen, dunner is soepeler, heeft minder gewicht en minder wrijving.
Met een 6 mm dyneema val zakt mijn voorzeil tegenwoordig als een baksteen, hoef meestal niet meer naar voren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 18:32 #200977

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Bedankt voor de antwoorden.
De stoppers is geen probleem,want mijn val laat ik gewoonlijk op de
kajuit lier en beleg ik daarna op een kikker.Ik had alleen twijfels of 6mm
niet sneller ging vastlopen in de mast.Blijkt van niet dus.Het zal dyneema 6mm worden.Mijn huidige val van 10mm werkt ook uitstekent(trek ze vlot met de hand omhoog)maar er zit te veel rek in naar mijn zin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 18:56 #200979

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Kijk eens bij www.lijnenspecialist.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 19:24 #200980

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Er zijn ook zogenaamde voorgerekte exemplaren.Is dit werkelijk beter voor minder rek of is dit verkoopspraat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 12 juni 2011 19:32 #200983

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
rsv schreef :
Er zijn ook zogenaamde voorgerekte exemplaren.Is dit werkelijk beter voor minder rek of is dit verkoopspraat?

Bedoel je dyneema? Ja werkelijk beter, met gelijke dikte als staaldraad even sterk, minder rek en veel lichter en gemakkelijker .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 13 juni 2011 05:25 #200991

jouzers schreef :
rsv schreef :
Er zijn ook zogenaamde voorgerekte exemplaren.Is dit werkelijk beter voor minder rek of is dit verkoopspraat?

Bedoel je dyneema? Ja werkelijk beter, met gelijke dikte als staaldraad even sterk, minder rek en veel lichter en gemakkelijker .

Dat is niet geheel juist!
Alleen de "voorgerekte" Dyneema heeft iets minder rek dan rvs draad nl. 1-2% en staal 2%.
Een verwaarloosbaar verschil dus!
"Normaal" Dyneema heeft 3,5 % rek en dus meer dan staaldraad.
De rek van de "ouderwetse" voorgerekte polyester is < 5 % bij breuk.
maar eigenlijk is het vergelijken van die brekrekken onzin omdat vallen slechts op een relatief klein del van de breuksterkte worden belast!
Omdat bijv. dyneema relatief tot de sterkte veel minder sterk wordt belast dan polyester rekt het bij de werkbelasting ook veel minder.
Een val zal nooit meer an een paar honderd kg belast worden. Daarbij is de rek vrijel evenredig minder.Als voorbeeld neem ik even 300 kg belasting.
Dus een polyester lijn van 8-10 mm met 2000 kg breeksterkte rekt geen 5% maar slechts+/- 300/2000*5 = 3/4%.
Een 6mm dyneema val zal geen 1% maar slechts 0,1 of 0,2% rekken bij een werkbelasting van 300 kg. Het verschil met voorgerekt polyester is dus beduidend minder dan 1% rek !
Staaldraad van 4 mm zal bij die belasting ook minder dan 1% rekken.
Maar als je voor dyneema veel meer geld wilt uitgeven is dat natuurlijk jouw zaak.
Het effect zal meestal alleen psychologisch zijn! Alleen bij heel grote schepen met bijv hydraulische lieren kunnen de krachten relatief veel hoger worden waardoor de effecten ook veel groter zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 13 juni 2011 05:28 #200992

jouzers schreef :
Heb voor de fokkeval ook 6 mm dyneema op 29 voeter, ben er heel tevreden mee, voor de lier maakt dikte of materiaal niks uit, voor de stopper zou het kunnen maar bij mij klemt hij prima.

@ Yellow: tuurlijk loopt een dunnere lijn wel beter door de mast en langs je katrollen, dunner is soepeler, heeft minder gewicht en minder wrijving.
Met een 6 mm dyneema val zakt mijn voorzeil tegenwoordig als een baksteen, hoef meestal niet meer naar voren.

Dat zal inderdaad wel flink wat uitmaken maar hier gaat het dacht ik over de benodigde kracht zij hijsen! En die zal echt niet zoveel veranderen. Het verschil door wrijving ( bij goed lopende schijven maakt het trouwens niets uit!) en stugheid zal misschien 10 kg of zo zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 13 juni 2011 06:58 #201012

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
jouzers schreef :
Heb voor de fokkeval ook 6 mm dyneema op 29 voeter, ben er heel tevreden mee, voor de lier maakt dikte of materiaal niks uit, voor de stopper zou het kunnen maar bij mij klemt hij prima.

@ Yellow: tuurlijk loopt een dunnere lijn wel beter door de mast en langs je katrollen, dunner is soepeler, heeft minder gewicht en minder wrijving.
Met een 6 mm dyneema val zakt mijn voorzeil tegenwoordig als een baksteen, hoef meestal niet meer naar voren.

Dat zal inderdaad wel flink wat uitmaken maar hier gaat het dacht ik over de benodigde kracht zij hijsen! En die zal echt niet zoveel veranderen. Het verschil door wrijving ( bij goed lopende schijven maakt het trouwens niets uit!) en stugheid zal misschien 10 kg of zo zijn.
Ad

Loopt het soepeler naar beneden, trek je het ook makkelijker naar boven, gaf het op die manier aan om het duidelijker te maken.
Ik heb mijn dyneema bakstagen verjongd en nu lopen ze veel soepeler over schijven die wel voor de niet verjongde lijn zijn, dit is heel gebruikelijk bij wedstrijd schepen, ook om gewicht te besparen.
Mijn voorzeilen trek ik zoals gezegd nu ook makkelijker naar boven.
Voor lijnen die je moet bedienen als vallen is er gewoon dyneema met mantel te verkrijgen hoor, zoals in de link van TS .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 13 juni 2011 07:25 #201020

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
jouzers schreef :
rsv schreef :
Er zijn ook zogenaamde voorgerekte exemplaren.Is dit werkelijk beter voor minder rek of is dit verkoopspraat?

Bedoel je dyneema? Ja werkelijk beter, met gelijke dikte als staaldraad even sterk, minder rek en veel lichter en gemakkelijker .

Dat is niet geheel juist!
Alleen de "voorgerekte" Dyneema heeft iets minder rek dan rvs draad nl. 1-2% en staal 2%.
Een verwaarloosbaar verschil dus!
"Normaal" Dyneema heeft 3,5 % rek en dus meer dan staaldraad.
De rek van de "ouderwetse" voorgerekte polyester is < 5 % bij breuk.
maar eigenlijk is het vergelijken van die brekrekken onzin omdat vallen slechts op een relatief klein del van de breuksterkte worden belast!
Omdat bijv. dyneema relatief tot de sterkte veel minder sterk wordt belast dan polyester rekt het bij de werkbelasting ook veel minder.
Een val zal nooit meer an een paar honderd kg belast worden. Daarbij is de rek vrijel evenredig minder.Als voorbeeld neem ik even 300 kg belasting.
Dus een polyester lijn van 8-10 mm met 2000 kg breeksterkte rekt geen 5% maar slechts+/- 300/2000*5 = 3/4%.
Een 6mm dyneema val zal geen 1% maar slechts 0,1 of 0,2% rekken bij een werkbelasting van 300 kg. Het verschil met voorgerekt polyester is dus beduidend minder dan 1% rek !
Staaldraad van 4 mm zal bij die belasting ook minder dan 1% rekken.
Maar als je voor dyneema veel meer geld wilt uitgeven is dat natuurlijk jouw zaak.
Het effect zal meestal alleen psychologisch zijn! Alleen bij heel grote schepen met bijv hydraulische lieren kunnen de krachten relatief veel hoger worden waardoor de effecten ook veel groter zijn.
Ad

Hij vraagt toch of voorgerekte dyneema minder rek heeft en dat is zo dus wel geheel juist.
Stalen vallen zijn tegenwoordig net zo duur als dyneema, bijna niemand zal tegenwoordig meer een stalen val kopen, als jij daar wel bij wil blijven met alle nadelen, prima als je ze maar wel van de mast houdt als je bij mij in de haven ligt ;) .

Maar we dwalen af, TS had het helemaal niet over stalen vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 13 juni 2011 07:58 #201024

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jouzers schreef :
voorgerekte dyneema.

bestaat dat dan?
ik ken wel, al 30 jaar, voorgerekt polyester touw.
voorgerekt dyneema heb ik nog nooit van gehoord (behalve in deze draad);-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 13 juni 2011 08:55 #201029

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Capolavoro schreef :
jouzers schreef :
voorgerekte dyneema.

bestaat dat dan?
ik ken wel, al 30 jaar, voorgerekt polyester touw.
voorgerekt dyneema heb ik nog nooit van gehoord (behalve in deze draad);-)

groet
t



Yep bestaat zeker, lees dit artikel eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 13 juni 2011 09:47 #201034

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jouzers schreef :
Yep bestaat zeker, lees dit artikel eens.

hmmm, vreemd artikel.
even dikke touwtjes van verschillende fabrikanten (met hetzelfde basis-dyneema van DSM erin) verschillen 25 tot 40% in gemeten breeksterkte, de goedkope en witte merken veel minder sterk dan de bekende merken.

Dat kan twee dingen betekenen:
- er zit naast Dyneema iets andersin die goedkopere
- er zit alleen Dyneema in maar dan veel minder, dus grof geslagen met veel lucht.
Dat de rek dan ook verschilt is logisch, minder sterk rekt harder.

Mijn eigen ervaring met 2 vallen van Dyneema (van 2002) is dat de initiele constructierek er na een tijdje wel uit is, en dan is elke mm verstellen in de stopper beneden ook evenveel mm verstellen 17 meter verderop, bij de top van het zeil. Voor-rekken kun je zelf ;-)

de tabel uit het artikel:

groet
t
Laatst bewerkt: 13 juni 2011 09:50 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootzeil val 13 juni 2011 19:18 #201177

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@Yellow Boat: onder spanning buigt een dunnere lijn makkelijker over een schijf met dezelfde diameter dan een dikkere dat doet. Je hoeft dus daadwerkelijk minder hard aan de lier te draaien. Mijn motto is dan ook: zo dun als mogelijk, waarbij ik het 'ligt niet lekker in de hand' argument altijd direct naar het land der fabelen verwijs. Bij windje 6 vaar ik 80 m2 spi met 6mm schootjes, met handschoenen en een lier gaat dat beter dan het met 12mm schoten zou gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl