Dag Aise,
Hierboven zijn al een paar zinvolle opmerkingen gemaakt.
Op basis van mijn ervaring en kennis zal ik hieronder enkele aanvullende opmerkingen plaatsen.
Susho vroeg of dit zeil met of zonder zeillatten is.
Het maakt niet uit of dit zeil wel of geen (verticale) zeillatten heeft, tenzij je een zeil met zeillatten hebt waarbij je de zeillatten er niet hebt ingezet. Hevig vibreren of zelfs schudden mag een achterlijk niet doen, en zeker niet bij een nieuw zeil!
Laat ik voorop stellen dat (verticale) zeillatten
primair in een zeil zitten om het achterlijk te ondersteunen. Het achterlijk van een fok met zeillatten is doorgaans recht (andere opties: indien mogelijk uitbouwen of licht hol 0.5-0.3% van de achterlijklengte) en een fok of een genua zonder zeillatten heeft een hol gesneden achterlijk (circa 2% van de achterlijklengte).
Een fok met zeillatten levert aanzienlijk meer prestaties dan ééntje zonder, maar om dit hier te gaan bespreken is niet de oplossing van je probleem, want dan gaat jouw topic een compleet eigen leven leiden en daarom wil ik het graag zeilmakers-technisch houden.
Daar de keerfok op een vast punt geschoot word, welke je alleen maar van BB naar SB en visa versa kan verstellen, is het belangrijk dat de fok goed is ingemeten. Schootvoering van een desbetreffende fok is kritisch en het is belangrijk dat de zeilmaker een meergats clewboard (Google maar ff) op de schoothoek heeft geplaatst zodat je dan verstelmogelijkheden qua schootvoering hebt. Met beide punten zal een goede zeilmaker rekening houden.
Een beetje vibreren mag een achterlijk overigens wel. Vaak zie je dat naarmate je hoger vaart het vibreren toeneemt. Gelukkig zit er hierom in alle zeilen tegenwoordig een mooi reguleerlijntje welke je aan kan trekken
totdat het zeil stopt met vibreren. Overdreven het reguleerlijntje doortrekken heeft een zogenaamd 'handje' tot gevolg, waarbij het achterlijk naar binnen krult en het zeil een remmende werking zal hebben (denk aan flaps op een vliegtuigvleugel), maar ook hier zal ik verder niet op ingaan daar dit ook een eigen topic waard zou kunnen zijn
. Sommige klemmen laten het toe dat de reguleerlijn bij inrollen direct loskomt, bij andere moet je deze zeker uit de klem halen anders blijft je achterlijk onder spanning staan als je het zeil hebt ingerold en dat is funest voor het materiaal waarvan je zeil is gemaakt.
Een veel voorkomende fout is dat men denkt dat een reguleerlijn in het achterlijk zit 'omdat als het zeil ouder word en zijn vorm verliest er alvast een mogelijkheid ingebouwd is om dit op te lossen'. Een reguleerlijn heet niet voor niets een
reguleer- of
trimlijn
Uiteraard kan de zeilmaker een fout hebben gemaakt (ook ik maak wel eens een fout) of kan je problemen hebben met het gebruikte materiaal.
Conclusie: aankaarten bij je zeilmaker. Een goede zeilmaker zal dit zeker voor je oplossen!
Groeten,
Daniell Diekema
Edit: Zo'n 6 keer aangepast daar het schrijfvenster te klein is om alles goed door te lezen voordat je deze reactie kan plaatsen..