Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: klapperende keer/rolfok

klapperende keer/rolfok 27 juni 2011 15:57 #204103

  • aise
  • aise's Profielfoto
Wij hebben een nieuwe keerfok, rolfok laten maken.
Het achterlijk klappert vreselijk. Als ik alles doorzet en het bovenste schootoog gebruik staat ie als een plank en klappert niet meer maar ik kan dan hooguit halve wind varen. (4bf)
Iemand die weet wat er mis is met deze fok? :whistle:
Aise
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: klapperende keer/rolfok 27 juni 2011 16:00 #204105

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5192
Met of zonder zeillatten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: klapperende keer/rolfok 27 juni 2011 16:15 #204109

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
vertel eerst eens wat meer details:
- wat voor boot
- welke zeilmaker
- is de zeilmaker aan boord komen opmeten?
- kun je het lijoog verstellen (waarschijnlijk niet, met een keerfok)
- zit er een reguleerlijntje in het achterlijk?
- wat bedoel je met 'hooguit halve wind', niet hoger of niet lager kunnen
groet
t
Laatst bewerkt: 27 juni 2011 18:05 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: klapperende keer/rolfok 27 juni 2011 17:51 #204139

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een keerfok doet heel weinig ruimer da halve wind.
Maar dat geklapper mag natuurlijk niet, hij lijkt me verkeerd gesneden en/of verkeerd op maat gemaakt t.o.v. de rail.
Wat ook kan is dat de lijn die vanaf de rail naar of je mast of een punt op het dek niet op de juiste afstand zit, deze moet exact op de straal van de cirkel zitten die de rail maakt.
Reguleerlijn mag je bij een nieuw zeil niet nodig hebben.

Ik zou terug naar de zeilmaker gaan, laat hem het maar uitzoeken en oplossen, hij heeft het zeil gemaakt en aan jou verkocht en als het goed is ook opgemeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: klapperende keer/rolfok 27 juni 2011 18:21 #204154

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Aankaarten bij de zeilmaker.

Groet,

Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: klapperende keer/rolfok 27 juni 2011 18:43 #204163

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Had op onze vorige boot ook een keerfok met fokroller. Halve wind had ik er weinig aan, ruime wind altijd schavielen dus wegrollen, gijpen, altijd uitbomen.
Zelfs aan de wind was ie moeilijk te trimmen, bij minder wind kreeg ik vaak een deuk bij het voorlijk van mijn grootzeil.
Kennelijk was de rail iets te kort bemeten.

Maar achterlijk van de fok klapperen bij aan de wind heb ik nooit meegemaakt. Achterlijk is dus inderdaad te groot bemeten.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: klapperende keer/rolfok 28 juni 2011 08:10 #204258

  • Daniell
  • Daniell's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Dag Aise,

Hierboven zijn al een paar zinvolle opmerkingen gemaakt.
Op basis van mijn ervaring en kennis zal ik hieronder enkele aanvullende opmerkingen plaatsen.

Susho vroeg of dit zeil met of zonder zeillatten is.

Het maakt niet uit of dit zeil wel of geen (verticale) zeillatten heeft, tenzij je een zeil met zeillatten hebt waarbij je de zeillatten er niet hebt ingezet. Hevig vibreren of zelfs schudden mag een achterlijk niet doen, en zeker niet bij een nieuw zeil!

Laat ik voorop stellen dat (verticale) zeillatten primair in een zeil zitten om het achterlijk te ondersteunen. Het achterlijk van een fok met zeillatten is doorgaans recht (andere opties: indien mogelijk uitbouwen of licht hol 0.5-0.3% van de achterlijklengte) en een fok of een genua zonder zeillatten heeft een hol gesneden achterlijk (circa 2% van de achterlijklengte).

Een fok met zeillatten levert aanzienlijk meer prestaties dan ééntje zonder, maar om dit hier te gaan bespreken is niet de oplossing van je probleem, want dan gaat jouw topic een compleet eigen leven leiden en daarom wil ik het graag zeilmakers-technisch houden.

Daar de keerfok op een vast punt geschoot word, welke je alleen maar van BB naar SB en visa versa kan verstellen, is het belangrijk dat de fok goed is ingemeten. Schootvoering van een desbetreffende fok is kritisch en het is belangrijk dat de zeilmaker een meergats clewboard (Google maar ff) op de schoothoek heeft geplaatst zodat je dan verstelmogelijkheden qua schootvoering hebt. Met beide punten zal een goede zeilmaker rekening houden.

Een beetje vibreren mag een achterlijk overigens wel. Vaak zie je dat naarmate je hoger vaart het vibreren toeneemt. Gelukkig zit er hierom in alle zeilen tegenwoordig een mooi reguleerlijntje welke je aan kan trekken totdat het zeil stopt met vibreren. Overdreven het reguleerlijntje doortrekken heeft een zogenaamd 'handje' tot gevolg, waarbij het achterlijk naar binnen krult en het zeil een remmende werking zal hebben (denk aan flaps op een vliegtuigvleugel), maar ook hier zal ik verder niet op ingaan daar dit ook een eigen topic waard zou kunnen zijn :pinch: . Sommige klemmen laten het toe dat de reguleerlijn bij inrollen direct loskomt, bij andere moet je deze zeker uit de klem halen anders blijft je achterlijk onder spanning staan als je het zeil hebt ingerold en dat is funest voor het materiaal waarvan je zeil is gemaakt.

Een veel voorkomende fout is dat men denkt dat een reguleerlijn in het achterlijk zit 'omdat als het zeil ouder word en zijn vorm verliest er alvast een mogelijkheid ingebouwd is om dit op te lossen'. Een reguleerlijn heet niet voor niets een reguleer- of trimlijn

Uiteraard kan de zeilmaker een fout hebben gemaakt (ook ik maak wel eens een fout) of kan je problemen hebben met het gebruikte materiaal.

Conclusie: aankaarten bij je zeilmaker. Een goede zeilmaker zal dit zeker voor je oplossen!

Groeten,

Daniell Diekema

Edit: Zo'n 6 keer aangepast daar het schrijfvenster te klein is om alles goed door te lezen voordat je deze reactie kan plaatsen.. :blink:
Laatst bewerkt: 28 juni 2011 08:21 door Daniell.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: klapperende keer/rolfok 28 juni 2011 09:34 #204292

Een andere optie dat nog mogelijk is bij een smal en hoog zeil dat relatief vlak gesneden is, is dat je voorstag doorhang niet overeenkomt met wat de zeilmaker bedoeld had.
Stel dat de zeilmaker op redelijk veel voorstag doorhang heeft gerekend, maar jij vaart met een heel erg strakke achterstag (of bakstag) waardoor je veel minder doorhang hebt, dan trek je aan het voorlijk het achterlijk als het ware naar voren toe waardoor je overmatig klapperen tot gelvolg krijgt.
Je kunt dit simuleren door een strookje papier op te houden en dan het midden naar éénkant toe te trekken, je zult zien dat er bolling/overmatig papier lijkt te zijn aan de andere kant dan waar je aan trekt.

Bovengenoemde is zeldzaam, maar het zou kunnen, zeker omdat je spreekt over een keerfok.

Nog een andere mogelijkheid is dat de onderstebaan, indien het een cross-cut zeil betreft verkeerd georienteerd is. Bij een crosscut zeil wil je graag de hoofdrichting van de schootbelasting haaks op de richting van de baantjes hebben om de minste rek te verkrijgen. Om dat te bereiken worden er vaak 1 of 2 driehoekvormige baantjes in het onderlijk toegepast (al zie je dat bij high-aspect en keerfokken minder vaak). in een ongelukkig geval ligt de driehoekbaan er precies verkeerdenom in, ook dit gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt kun je dit heel goed zichtbaar maken door een potlood te pakken en even een krasje in het zeil te zetten langs de garen, deze moet vanaf de schoothoek iets voor de tophoek uitkomen om goed te liggen, als hij verkeerdom ligt, dan wijst de kras ergens richting het achterlijk met klapperen als gevolg.

Maar zoals iedereen hiervoor al gezegd heeft, kaart het aan bij je zeilmaker, die gaat er ongetwijfeld wat aan doen, tenminste, iedere serieuze zeilmaker zou dat wel doen!

succes,
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 juni 2011 09:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: klapperende keer/rolfok 28 juni 2011 16:01 #204414

  • aise
  • aise's Profielfoto
Hartelijk dank voor alle reacties.

Daardoor heb ik meer kennis, die ik graag wil hebben in gesprek met de zeilmaker.
Onze zeilmaker is een hele goeie en dus noem ik 'm nu niet.

Onze zeilmaker is op onze boot Dehler Duetta 86 geweest en heeft alles opgemeten voordat ie 'm ging maken. Hij zei al dat zo'n ha keerfok erg precies gemeten moet worden.

Het schootoog hebben we in alle standen uitgeprobeerd.

Ik heb met de zeilmaker gebeld en hij komt langs.

Dank jullie en ik zal de voortgang laten laten weten
Groet Aise
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl