Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw voorzeil, maar welk?

Nieuw voorzeil, maar welk? 28 juni 2011 11:02 #204328

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Hoi,

Op het moment vaar ik met een 135% genua en, uiteraard, een grootzeil. Gaat prima tot 4Bft, en voor toeren ook prima tot 7 Bft. Het groot kan flink gereefd worden en de genua heeft shape-tape waardoor de vorm heel aardig blijft bij het inrollen.
Maar met de woensdag avond wedstrijden is dat toch anders. Boven de 4 Bft is de genua te groot, en inrollen resulteert in veel minder hoog varen, meer helling en minder snelheid. Niet zo verwonderlijk, eigenlijk.

Ik overweeg een ander voorzeil te kopen voor > 4 Bft. Die zal minder oppervlakte moeten hebben, dat lijkt me helder, maar meer dan dat weet ik er eigenlijk niet van. Wat is eigenlijk het verschil tussen een HA fok en een werkfok? En welke is aan te bevelen voor dit doel?

De boot, trouwens, is een Dufour 29 uit 1979, topgetuigd, enkele set ongepijlde zalingen, geen babystag. De genuarails staan belachelijk ver naar achteren en bijna tegen de voetrail, dus voor een (HA) fok zal ik sowieso iets moeten bedenken om het leioog goed te krijgen. Extra railtjes? Gewoon een blok aan de putting?

Ik vaar meestal solo, en ik heb geen spinnaker of zo. Zeilen wisselen tijdens de wedstrijd zie ik niet zo zitten (zeker niet met zo'n profiel ding aan de voorstag van de Furlex), dus het nieuwe zeil moet ook halve / ruime wind nog iets doen. Of misschien heb ik met 4+ Bft wel genoeg aan een grootzeil + kleine fok op die koers? Dat weet ik dus ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 28 juni 2011 11:11 #204331

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Klinkt zo een beetje als het recept van de Kelt, ik moet de foto's er even bijzoeken.

Ik zou voor een HA fok gaan en dan extra rails bijplaatsen voor die fok.

Op de kelt zitten de railsen ook zo ver naar achteren wat resulteert in een fok die een achterlijk hoog gesneden schookhoek heeft om maar op die rails toch het zeil te kunnen trimmen

Zo gaat de meeste wind er onder door en wat ie pakt zit bovenin, wat weer resulteert in meer helling, en dat wil je niet met de wedstrijden.

Foto's zoek ik nog op voor je
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 28 juni 2011 11:14 #204334

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Ja, jij had daar ooit een onderwerp over op dit forum, waarin je het had over het plaatsen van extra rails. Het verzandde toen een beetje in het gebruik van barberhaulers. Wat heb je uiteindelijk gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 28 juni 2011 11:25 #204336

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
+1 voor HA fok, zul je veel plezier aan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 28 juni 2011 11:58 #204353

  • Daniell
  • Daniell's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Dufour 29: HA rails bijplaatsen en een vormvaste HA Fok (achterlijk max. naar de zaling) met verticale zeillatten.
Heb ervaring met exact een zelfde schip, waarbij we hetzelfde hebben gerealiseerd.

Groeten,
Daniell Diekema
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 28 juni 2011 15:04 #204395

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
OK, maar wat is nu het verschil tussen een HA fok en een werkfok en een gewone fok? En wanneer gebruik ik welke?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 28 juni 2011 18:54 #204514

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
HA is voor aan de wind. Hoge, smalle fok, soms met korte zeillatten Deze moet je veel meer dichttrekken dan een genua, dus vandaar die extra rails, geplaatst ergens ver naar binnen. Aan een HA heb je niet zoveel op koersen ruimer dan halve wind.

Werkfok is de huis, tuin en keuken fok, zeg maar voor dagelijks werk.

Fok? Een grotere fok gebruik je voor licht weer, maar is aan de wind minder effectief dan een HA.

Als ik de keuze had zou ik kiezen voor een HA voor aan de wind en voor een gennaker voor alles vanaf halve wind. Voor de wind niet ideaal, maar dan kun je afkruisen, dat wil zeggen ruimwindse kruisende slagen maken.

Een gennaker is een groot, bol voorzeil dat op een boom gevoerd wordt, die meestal uitschuifbaar uit je boeg steekt. Een gennaker heeft geen leuvers, en zit alleen aan de masttop vast en aan de boom. Nadeel is dat het bij een dikke windkracht vier wel zo'n beetje ophoudt, tenzij je bijvoorbeeld wedstrijden zeilt.

Bij meer wind zou je kunnen kiezen voor de werkfok, daar heb je op alle koersen wat aan, maar de werkfok is minder gericht op één koers dan de HA.

groet,
Maarten

Op mijn vorige boot, een Varianta, voer ik met een HA, een genua en een bolle jan, zeg maar een gennaker met leuvers.
Laatst bewerkt: 28 juni 2011 18:59 door mick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 28 juni 2011 19:34 #204522

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Nog niks :P staat nog op de lijst....sterker nog, er zit helemaal niks meer op (maar niet lang meer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 29 juni 2011 03:58 #204535

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Mij is onbekend dat je een HA verder naar binnen MOET trekken. Doordat die niet overlappend is kan je wel zeggen dat je hem dichter KAN trekken als je de uitrusting ervoor hebt. Als je dus een extra rail hebt meer naar het midden van de boot kan je dat wat meer hoogte brengen aan de wind.

Ik vaar met een HA en keerfok en die zijn bij een ruime 6 Bft of meer (>25 knopen ware wind) aan de wind te groot gebleken. De keerfok is mijn kleinste maar die wordt dichter gevaren dan de HA. Ik ga nu voor de dikke bries proberen hoe het gaat als ik de keerfok zet op de HA rails in het gangboord. Dat betekend uiteraard minder hoogte maar het grootzeil kan langer mee doen voordat ie begint te killen. Vaar je je voorzeil te "dicht" dan knijp je de spleet tussen je HA en je grootzeil dicht.

Door hem bij meer wind juist niet te dicht te zeilen scheelt dat helling en dus ook weer hoogte.

Ik zou dus ook voor een HA gaan maar zou niet direct een extra rail bijplaatsen. Eerst testen wat mij betreft. Voor hetzelfde geld zou je met een andere rail hoger kunnen zeilen maar brengt je dat aan de wind geen hogere VMG.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 29 juni 2011 05:51 #204546

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
tp_zoveel schreef :
OK, maar wat is nu het verschil tussen een HA fok en een werkfok en een gewone fok? En wanneer gebruik ik welke?

Het begrip 'HA' (High Aspect) slaat op de verhouding tussen achter- en onderlijk van het voorzeil. Bij een 135% genua is die vrij laag en dus is dat een Low Aspect zeil. Een voorzeil met een maximaal achterlijk en een kort onderlijk wordt een HA-fok genoemd en is efficient op hoge(re) koersen. 'Fok' is een verzamelnaam voor driehoekige voorzeilen, alles van de grootste genua tot de kleinste stormfok valt daaronder. De naam 'werkfok' wordt over het algemeen gebruikt voor een voorzeil met een wat hoger opgesneden onderlijk waardoor eventueel boegwater er wat makkelijker uitloopt. De stap vóór de stormfok zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 29 juni 2011 06:48 #204559

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Michel als hij geen extra rails meer naar voren bij plaats krijgt hij een schoothoek die heel hoog gesneden is, daar is de TS zeker niet bij gebaat.

TP

zo zat het bij de Kelt



Die zwarte tape gaf aan wat het eerste idee was om de rails verder naar voren door te trekken zodat er 1 rails is en niet 2.

Later bleek dat het toch verstandiger was om een rails wat meer naar binnen bij te gaan plaatsen

dan zou het zoiets worden (rode lijn)



Beide is nog niet uitgevoerd....maar dat komt zeker nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 29 juni 2011 16:03 #204718

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Fok: Volgens mij elk voorzeil (middels de voorstag) welke geen overlap heeft met het grootzeil

Genua: Een overlappend voorzeil met het grootzeil, vernoemd naar de plaats Genua als ik het goed heb.

Maar ik kan er naast zitten wat een G4 is niet overlappend en heet toch een G4. What's in a name. :laugh:

Rails naar voren in dit geval:
Eens, maar dan ook helemaal eens. Of ze naar binnen moeten is een ander verhaal. Dat is een keuze zoals altijd, met voor en nadelen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw voorzeil, maar welk? 30 juni 2011 07:55 #204793

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
In het kader van what's in a name: een botterfok heeft toch een behoorlijke overlap... ;) Bij mijn weten hebben alle (binnenste) voorzeilen de naam 'fok', overlap of niet. De term 'genua' is later in zwang gekomen omdat er toen in de wedstrijdzeilerij ook verschillen in afmeteingen kwamen.
De toevoeging 'binnenste' heeft betrekking op het feit dat er ook nog kluivers, vliegers en jagers zijn en die staan verder naar buiten... :whistle:..

Verder heeft forumlid erikdejong ergens een mooie verhandeling geschreven over de optimale plaats voor de schootrails, helaas kan ik dat niet meer (zo gauw) vinden.
Laatst bewerkt: 30 juni 2011 07:58 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl