Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil

Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 09:11 #20888

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Beste zeilvrienden,

Kan iemand mij uitleggen waarom er een nylonkoordje in het achterlijk van mijn grootzeil zit 8O , dat van net boven de halshoek naar boven loopt, in een zoom? Ik heb een vermoeden om de bolling te trimmen, maar dat is slechts giswerk. Ook weet ik niet wanneer je een grotere bolling zou willen hebben of juist niet.

Hartelijk dank! :D

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 09:48 #20890

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17793
Dat heet een reguleerlijntje (een van de minst beschrijvende namen die ik op een zeilboot ben tegengekomen) en dient inderdaad om het achterlijk boller te kunnen maken. Bij weinig wind vaart dat een stuk beter.
Ook kan je met een reguleerlijntje in wat oudere zeilen het klapperen van het achterlijk wat tegengaan, maar dat is niet de bedoeling van dit lijntje.

Oh: check je fok eens, daar zit ook zo'n touwtje in soms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 11:34 #20897

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Ik zou dit lijntje niet aantrekken bij licht weer want dan wil je juist een makkelijke afstroming. Als het lijk neiging heeft tot killen bij wat meer wind kun je het aantrekken tot het killen stopt. In beginsel dus los varen, tot het nodig is wat te doen, het achterlijk gaat anders naar binnen staan zonder dat de latten kunnen 'volgen". Je krijgt dan een heel raar profiel!
Groeten,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 12:28 #20900

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ja, dat heb ik ook gemerkt. Vooral dat die latten niet volgen. Zou je de latten niet beter kunnen verwijderen als je aan dat koordje gaat trekken?

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 12:35 #20901

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De zeilmaker die mijn nieuwe zeilen leverde vertelde mij dat lijntje niet als trimmogelijkheid te gebruiken en dat hij daar dus ook niet voor bedoelt is.
Hij is om als de zeilen wat ouder worden het klapperen tegen te gaan, mocht dit het geval zijn het lijntje aan trekken tot het zeil net niet meer klappert.
Als je hem vanaf het begin al aantrekt of later te strak aantrekt bereik je dat het zeil nog meer of sneller gaat uitlubberen.

En zoals gezegd, in het achterlijk wil je geen bolling hebben, bij licht weer juist voorin, bij meer wind vlak je het zeil voorin af waardoor de bolling ongeveer in het midden gaat zitten. Dit bereik je door met de cunningham, schootspanning, mastval of mastbuiging te werken, achterin moet de wind afvloeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 12:41 #20902

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Dit bereik je door met de cunningham, schootspanning, mastval of mastbuiging te werken, achterin moet de wind afvloeien.

Hoe werk je met de mastval of mastbuiging? Dat zijn toch zaken die onveranderlijk een vaste instelling hebben? En dat moet m.i. zeker het werk zijn van professionals. Daar kun je toch niet mee manipuleren? Of doe jij dat wel?
En die cunningham dan, dat woord ben ik veel vaker tegengekomen, maar wat is dat? Is er ergens een plaatje van?

Thanks,

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 13:23 #20903

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De mastbuiging regel je met de achterstag, dit gaat het best als de mast niet topgetuigd is d.w.z. dat de voorstag niet helemaal naar de top loopt.
Door de achterstag aan te trekken gaat de mast iets bol staan en trek je het zeil vlakker en gaat de bolling naar achteren.
Veel boten hebben daar een voorziening voor met katrollen ofzo onderaan de achterstag.
Cunningham is de voorrlijkstrekker, die trekt dus vooraan het voorlijk naar beneden waardoor het zeil ook vlakker word.

Je hebt ook nog de onderlijkstrekker, die zit achteraan de giek en daarmee trek je het onderlijk vlak.

Als de wind aantrekt trek je met deze trimmogelijkheden het zeil vlakker, en ga je minder schuin, dit is eigenlijk het eerste rif, waarna je echt gaat reven.

Ik zal ff een plaatje proberen op te snorren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 13:42 #20905

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Dit was de voorlijkstrekker op mijn cat, op mijn kajuitboot trek je de giek naar beneden, dat heeft hetzelfde effect, de val aantrekken ook maar dat is wat minder makkelijk.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 13:54 #20906

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Bedankt Remco voor foto en uitleg. Nu heb ik het eindelijk door (denk ik). Maar eigenlijk trek ik die zaken altijd al strak (Cunningham en de onderlijkstrekker - die je ook gebruikt bij het reven), had ik dat dan niet altijd moeten doen (behalve dan de stagen, want daar blijf ik vanaf (voorlopig 8O ) )?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 18:40 #20909

  • disno
  • disno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Even off topic maar ik moet lachen om die foto, dat flesje is zo herkenbaar.
Heb eens in een vakantie in Frankrijk bij Biarritz met een Dart gezeild en dat ding vloog en stuiterde zo gruwelijke snel over het water dat je alles kwijt raakte wat niet vast geschroeft zat.
Zelf je mond moest je dicht houden anders verloor je in de branding alle vullingen uit je kiezen.
Die van jou heeft geen giek maar wij hadden alles in een soort hangmat achtige giekzak hangen, je moest allen uit kijken met overstag gaan :D
Mooi, weer zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 03 sept 2007 19:44 #20911

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17793
I stand corrected... ik heb mijn bron (Zeilvoering van Ian Nicholson) precies verkeerdom geciteerd uit mijn hoofd. Reguleerlijntje alleen gebruiken om klapperen tegen te gaan dus! En dan nog met enige voorzichtigheid om je achterlijk dus niet naar binnen te laten klappen.

Op de Sneekermeer trouwens wel uitgeprobeerd, niet zo lang geleden. Die had/heeft best oude zeilen en het grootzeil klapperde behoorlijk. Reguleerlijntje wat aangetrokken en het was over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 22 sept 2007 21:52 #21454

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Je regulierlijn strak aantrekken zorgt zelfs voor een remmend effect! Dus zoals met alles wat met zeil te maken heeft: zo los mogelijk mee varen!

BTW er staan een paar leuke artikelen hierover in de Zeilen uitgave van juli en augustus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Functie nylonkoordje in achterlijk grootzeil 18 okt 2007 14:29 #22334

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Zou je de latten niet beter kunnen verwijderen als je aan dat koordje gaat trekken?

Fred

De zeillatten in het zeil dienen weer een ander doel. Een achterlijk van een grootzeil is enigzins uitgebouwd om een maximaal zeiloppervlak te bewerkstelligen. echter als je aan een rond achterlijk gaat trekken (met de schoot) zal het uitgebouwde deel niet aangetrokken worden doordat deze niet in de werklijn tussen schoothoek en tophoek ligt.
De zeillatten zorgen er op hun beurt voor dat het achterlijk als het ware naar buiten (achter) geduwd wordt en het uitgebouwde gedeelte toch mee te trimmen is.

Vriendelijke groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl