Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 26 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonder grootschootwagen op rail

Zonder grootschootwagen op rail 14 sept 2007 14:08 #21197

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Beste forumleden,

in het begin haalde ik telkens mijn scheenbeen open aan de rails waarover de grootschootwagen rijdt. Nu ik er eindelijk aan ben gewend, zijn het mijn gasten die telkens een aanslag op mijn EHBO-trommel doen.





Ik zoek dus een alternatief voor die grootschootrails die midden door de kuip loopt en dacht dat te hebben gevonden in een triangelvormige katrolconstructie op het achterdek. Ongeveer op deze wijze:



Is er iemand die daar ervaring mee heeft en kan zeggen of dat fijn werkt? Voordeel hiervan is dat de kuip leeg blijft, al zal de schoot in omgekeerde V wel vlak langs het hoofd van de stuurman scheren. Ik weet ook nog niet precies hoe ik de schoot moet beleggen. Misschien via een lange omweg naar voren en terug naar de valstoppers op het kajuitdak?

Ik hoor graag jullie ideeën hierover.

Met dank,
Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonder grootschootwagen op rail 14 sept 2007 14:49 #21198

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Zoiets heb ik ook op mijn Laser zitten. Het voordeel is de lege kuip. De nadelen: het is niet mogelijk de giek midscheeps of naar loef te zetten, je hebt een stukken langere schoot in te halen en je hebt een stevige neerhoude nodig bij de wat lagere koersen. Kun je trouwens niet de bestaande track op de plaats van het nieuw ding zetten? Dan kun je wel de kar naar loef brengen. Vraag is waar je dan de schoot belegt. Je zou eventueel dóór (of onder)de giek naar de mast kunnen gaan en de schoot dan terug leiden naar een lier/stopper op het dak. In de Harken catalogus (2005 in ieder geval )staan verschillende systemen getekend. De overloop op het dak is ook nog een mogelijkheid.
Succes,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonder grootschootwagen op rail 14 sept 2007 14:59 #21199

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Bedankt Louk,

Ik heb verschillende opties bekeken, o.a. op Traveler Systems: http://www.arlingtonyachtclub.org/Fleets/daysailer/64travelers.htm.

Probleem is dat ik niet graag in het bootje bij de bun ga boren. Het is al een oud polyester scheepje en al bijna een gatenkaas, dus laat ik die achterkant liever ongeschonden.

Ik ben overigens ook net in correspondentie met een Fransman die zijn rails op de voorkant van zijn kajuitdak heeft geplaatst, misschien is dat ook nog wat?

Maar zoals jij het hebt lijkt het me het eenvoudigst, zonder boren en schroeven, alleen een paar blokken verzetten. Maar hoe zet jij de grootschoot dan vast? Ook naar voren en dan door een valstopper? Dat is nog een punt waar ik geen beeld van heb.

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonder grootschootwagen op rail 14 sept 2007 16:29 #21200

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik ben overigens ook net in correspondentie met een Fransman die zijn rails op de voorkant van zijn kajuitdak heeft geplaatst, misschien is dat ook nog wat?
De krachten op de grootschoot en de rail worden wel veel groter als je de rail op het dak zet. Ook kan de giek dan te licht zijn om het grote moment te kunnen hebben.

Is het geen optie de rail te vervangen door een beenvriendelijk exemplaar? Bij mij zit de rail ook dwars in de kuip en is gemonteerd op een teakhouten balkje, ik heb nooit problemen met het openhalen van onderdanen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonder grootschootwagen op rail 14 sept 2007 22:26 #21201

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Ik heb zelf een triangelvormige katrolconstructie op mijn boot, maar kan je uit ervaring vertellen dat het niet handig is.

Je zit met de schoot achter je (voor je kan niet omdat je jezelf dan 'ophangt' in je schoten en je komt in de knoop met je helmstok) waardoor je jezelf in vreemde bochten moet wringen tijdens het overstag gaan. Zittend op de rechter kuipbank heb je de helmstok in je linker hand, de schoot ga je dan met rechts pakken (armen kruizen of achterste voren draaien?) Of je pakt de helmstok ook met rechts en ga met je linker hand de schoot bedienen, maar ook dan 'kijk' je naar achteren.

In mijn boot steekt de giek over de volledige kuip, dus een rails voor me gaat niet werken, 2e keuze zou dan voor mij een rails achter me zijn. Maar dat mag de volgende eigenaar gaan uitvogelen.

Ik zou in elk geval nooit een rail inruilen voor een triangel katrol.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonder grootschootwagen op rail 15 sept 2007 08:26 #21202

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik zie het probleem niet zo, bij mij zit de rail op exact dezelfde plek in de kuip en daar hoort hij ook binnen handbereik van de stuurman.
Die overloop is gewoon een heel belangrijk triminstrument, die moet je niet ergens anders of op een andere (mindere) manier willen hebben, wees blij dat hij erop zit.

Wat je wel zou kunnen overwegen is om hem wegneembaar te maken, tijdens het zeilen zit je toch en zit hij niet echt in de weg, maar met zonnen en lopen door de kuip is het wel een irritant ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonder grootschootwagen op rail 15 sept 2007 11:54 #21207

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4876
in wedstrijd schakels wordt vang sheeting gebruikt dan ben je de overloop uit de kuip kwijt, maar dan moet er weer een paaltje in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonder grootschootwagen op rail 26 sept 2007 19:11 #21628

Dag Mitra,

waarom zet je hem niet achter op het Hek. Vervolgens leid je de schoot naar een blok halverwege de giek en monteer een schootblok op de vloer...

Het uitneembaar maken van de overloop is een alternatief dat ik ook vaker op schepen heb gezien...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl