Capolavoro schreef :
De oude tuigersvuistregel is dat de verstaging aan 1 kant de hele boot moet kunnen tillen.
Zit de gewenste veiligheidsfactor niet al IN die vuistregel?
Mijn 25-voetertje is af werf met 5mm rondom geleverd, op een gewicht iets over de twee ton. Volgens mij is dat op de Toxiq niet anders. Da's maar een factor twee boven de vuistregel (bij de Toxiq misschien wel minder
) en daar dobberen al een kleine veertig jaar een paar duizend exemplaren van rond zonder dat de verstaging bekend staat als onderbemeten.
Dus 4mm lijkt me gewoon prima voor deze Manta, mits in goede staat. Je hoeft er geen tien boten aan op te kunnen tillen, dan trek je de mast door de bodem voordat de verstaging op spanning is
Maar die spanners... gedragen zich niet helemaal als recht draad, door de "snedes" die het schroefdraad introduceert. "Stress risers", in het engels. Wil heel graag scheuren.
Yield strength van een 8.8 bout M5 (dat is al een fractie sterker dan het minimum voor RVS A4) is dan ook maar 9.000N, breeksterkte 11.000N. (
bron) Waarom dat zoveel minder is dan de "netto diameter" zou doen vermoeden weet ik niet, maar de specs liegen er niet om. De spanschroeven zouden dus maar half zo sterk zijn als de draden? Nog altijd per kant sterker dan de vuistregel, dat wel. En misschien zijn ze ook wel van onbreekbaar "superstaal" wat beter scoort dan 8.8
Het lijkt me minimaal wel aan te bevelen om regelmatig na te kijken op slijtage.