Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: verzwaren van de kiel

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 07:51 #215069

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
volgens diverse sites met aangeboden Sneekermeers 800 is de ballast 900 a 1000 kg. Op een totaalgewicht van 2200kg lijkt me dat rijkelijk veel, om niet te zeggen ongeloofwaardig.
Als we aannemen dat dat gewicht voor 90% uit beton bestaat (soortelijke massa 2200kg/m3) dan zou er dus bijna een halve kubieke meter beton in de kiel moeten zitten, ruim 400 liter.
Nu is die kiel ondiep, 110cm minus de bootdiepte, dus ca 70 cm pure kiel.
Hij zal ook wel lang zijn, zeg 2 meter. En het metaal is ook vast dun, want voor de firma Moedt die de boot ooit bouwde was het uiteindelijk alleen een bekisting ;-)
Hij moet dan ongeveer 30 cm dik zijn om die 400 liter erin te krijgen. Is de kiel echt zo dik???
Lood is 5 maal zwaarder dan beton, ff doorsparen voor je 80 liter!
Maar als je dat lood alleen onderin de kiel stopt heb je aan een flink stuk minder ook al genoeg omdat de arm van de hefboom veel langer wordt.
Wel goed vastzetten! Als je Sneekermeer eens ondersteboven gaat wil je niet dat het eruit valt ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 07:52 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 07:57 #215071

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De kiel is veel langer dan 2 meter, zie hier wat foto's: www.scheepsvakman.nl/opdracht/...man/sneekermeer-800/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:03 #215072

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Waar je wel even rekening mee moet houden als je het beton eruit haalt en er lood onderin kiepert is of dat blik wat om je beton heen zat, wel sterk genoeg is om dat blok lood onderin te dragen.
Doordat je met lood gevuld een holle plek bovenin de kiel krijgt, wordt hij daar zwakker dan hij nu is. Bovendien ga je door een andere verdeling er grotere kracht op uitoefenen.
Nu weet ik niet hoe dik dat staal is, maar wel even iets om rekening mee te houden.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:07 #215075

lood erin en er boven een plaatje lassen, heb je ook direct ruimte om je water en diesel tanks onder in de kiel te plaatsen.

ik raad je wel aan om er een zijkant uit te sijpen/sijden. om nu van boven af met een jack hamer in de boot te keer te gaan is vragen om echtscheiding. na 5 jaar vind je nog beton stof terug. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:07 #215077

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wybeslot schreef :
Nu weet ik niet hoe dik dat staal is, maar wel even iets om rekening mee te houden.

lang lang geleden heb ik (voor een zeilschool) een aantal jaren boten opgehaald bij de Fa. Moedt in Sneek (spitsgatters en Sneekermeers).
Dus ik weet nog een beetje hoe zuinig de heer en vooral mevrouw Moedt waren.... dat staal is niets te dik.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:10 #215078

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ja, het hadden idd Zeeuwen kunnen zijn. Heb er ooit een stuk of 4 tegelijk gehuurd bij Moedt, en na afloop deden ze ontzettend moeilijk over ieder litertje benzine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:13 #215079

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
Ja, het hadden idd Zeeuwen kunnen zijn. Heb er ooit een stuk of 4 tegelijk gehuurd bij Moedt, en na afloop deden ze ontzettend moeilijk over ieder litertje benzine.

heb je wel eens een stootwilletje te weinig teruggebracht???

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:15 #215080

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dan had ik dit, bij gebrek aan vingers, zeker niet meer kunnen typen? Borgringen en splitpennen waren toen ook op de bon. De eerste de beste middag knikkerde er een complete wantspanner over boord. Gelukkig lagen we langs een eilandje, maar 't water was begin april wel lekker fris.. :(.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:20 #215081

beewee schreef :
Ja, het hadden idd Zeeuwen kunnen zijn. Heb er ooit een stuk of 4 tegelijk gehuurd bij Moedt, en na afloop deden ze ontzettend moeilijk over ieder litertje benzine.

ik heb er een kiel vol gegoten met lood, zij hadden de beton eruit gehaald en er weer nieuwe plaat in gelast . om te gieten, eigenlijk aangieten want je plaatst zoveel mogelijk broodjes en gezaagde stukken, moest de kiel aan de buiten kant gekoeld worden. dat zouden zij verzorgen, ik had opgegeven een buis, 2" met gaatjes van 5 mm , om de 5 cm. en natuurlijk voldoende pompdruk. ze hadden ergens op de schroothoop een stukje buis gevonden, met de brander her en der een gaatje gebrand en er stond een dompelpompje te water kuchen. en ja drie mm plaat. toen ik zei dat die kiel zou gaan vervormen en het hun risico was. bovendien er niet aan zou beginnen voordat ik mijn centen in mijn zak had, ging moe de zaak regelen, onvoorstelbaar dat ze nog personeel konden krijgen. ( ik versta en spreek fries, wat zij niet wisten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:26 #215083

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met de Moedt der wanhoop, al zou de Moedt je ook in de schoenen kunnen zinken... ;)

Ontopic: waarom kijkt de TS, zoals ik al een paar keer zei, niet eerst naar de zeiltrim? Dat kan hij deze zomer nog doen. Kost niets behalve een paar lijntjes, klemmen en blokjes en tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:29 #215084

Capolavoro schreef :
volgens diverse sites met aangeboden Sneekermeers 800 is de ballast 900 a 1000 kg. Op een totaalgewicht van 2200kg lijkt me dat rijkelijk veel, om niet te zeggen ongeloofwaardig.
Als we aannemen dat dat gewicht voor 90% uit beton bestaat (soortelijke massa 2200kg/m3) dan zou er dus bijna een halve kubieke meter beton in de kiel moeten zitten, ruim 400 liter.
Nu is die kiel ondiep, 110cm minus de bootdiepte, dus ca 70 cm pure kiel.
Hij zal ook wel lang zijn, zeg 2 meter. En het metaal is ook vast dun, want voor de firma Moedt die de boot ooit bouwde was het uiteindelijk alleen een bekisting ;-)
Hij moet dan ongeveer 30 cm dik zijn om die 400 liter erin te krijgen. Is de kiel echt zo dik???
Lood is 5 maal zwaarder dan beton, ff doorsparen voor je 80 liter!
Maar als je dat lood alleen onderin de kiel stopt heb je aan een flink stuk minder ook al genoeg omdat de arm van de hefboom veel langer wordt.
Wel goed vastzetten! Als je Sneekermeer eens ondersteboven gaat wil je niet dat het eruit valt ;-)
groet
t

Op deze duitse site staan gegevens van veel zeiljachten , ook van de sneekermeer.
Zie: www.yachtseite.de/index.php?title=Sneekermeer
Daar wordtgesproken van 800 kg ballast en 2560kg totaal gewicht.
Er schijnt ook nog een oude test verkrijgbaar te zijn bij het blad "Yacht".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:33 #215085

Je kunt ook je schoonmoeder onderaan de kiel binden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 08:40 #215087

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
@waverider:
Wat heb je daar dan aan? Een dikke bulbkiel, maar dan met waterballast? Gewicht aan de kiel doet pas echt iets als het sq groter is dan water toch? :S
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verzwaren van de kiel 18 aug 2011 18:02 #215302

Herman schreef :
Als je het zwaartepunt dieper legt (lood ipv beton) dan zal je metacenterpunt hoger komen te liggen. De boot zal minder wijd uit slingeren, maar de versnellingen en vertragingen zullen oplopen, en e.e.a. zal dus "harder" aanvoelen, ofwel onaangenamer, meer zeeziekte, etc.

Misschien even side-stepping, maar goed:
Dit klopt niet, het metacenterpunt ligt vast met het traagheidsmoment van de waterlijn en het volume onder water. Het zwaartepunt veranderd daar niets aan, echter: de afstand GM tussen zwaartepunt G en metacenter M is de belangrijke maat. Als deze groter wordt, wordt de boot stabieler.
Of de versnellingen groter worden kun je niet zomaar algemeen zeggen (bij toenemende GM wordt die inderdaad groter, maar een lager kielgewicht vergroot ook de massatraagheid, en die verlaagt de periode en daarmee de versnellingen).
Daarom hoeft de boot er niet minder comfortabel op te worden.

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl