Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Achterstag systeem

Re: Achterstag systeem 25 okt 2007 15:03 #22725

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ok, kijk daar heb ik dan weer wat aan! Ik zal vanavond een sop internet struinen naar goede handleidingen om iets dergelijks te splitsen!!

En anders zou een takeling ook altijd nog een oplossing kunnen zijn!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 25 okt 2007 15:38 #22733

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 18 feb 2008 11:50 #27623

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
De oplossing is weer eens slimmer/makkelijker dan het probleem.....

Zoals in het projecten forum ook al te lezen is heb ik het systeem nu toegepast op onze pion.

Het ziet er goed uit, werkt als een tiet, en het is heel simpel.

ik het het overigens niet met dyneema gedaan, niet gesplitst en niet getakeld.... Ik heb gewoon 6 en 8 mm Marlowbraid gebruikt en deze met een ouderwetse paalsteek vastgezet op een D-sluiting!

Net zoals het projecten forum -- foto's volgen!!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 08 jan 2009 20:55 #54209

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Even een oude koe uit de sloot vissen voor hij vastvriest.

Mijn plan is om voor 1 april de mast nog een keer te strijken, toplicht te vervangen en meteen een achterstagspanner erop te zetten. Bezig met de selectie van onderdelen kom ik de Harken Carbo 29mm tegen op de site die door ron b al genoemd is (linkje naar bakstagsysteem). Mooi spul.

Alleen de SWL van de blokjes begrijp ik niet helemaal. Die is 990lbs dus ongeveer 500kg, breeksterkte ongeveer het dubbele. Dat is fors minder dan mn 6mm achterstag. Geldt die breeksterkte voor de schijfjes of voor de gehele unit?

Als ik ga zoeken naar blokken die de breeksterkte van de stag benaderen kom ik op enorm grote (en 3x duurdere) materialen uit. Dus waarom wordt hier iets aangeraden voor mijn formaat boot, dat veel minder sterk is dan ik zou verwachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 08 jan 2009 22:21 #54224

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Als je dit systeem kiest dan .......

Neem ongelagerd en je SWL schiet omhoog, het zijn de kogeltjes die kapot gaan de rest trek je niet aan gort met deze kracht. Ongelagerd is ook nog eens goedkoper en ja ik zou toch gaan voor een zo'n groot mogelijke diameter van het blok wat je zelf nog vindt passen bij de boot.

Gelagerd voor deze toepassing is technisch alswel praktisch nergens voor nodig. De verminderde wrijving is ten opzichte van een grotere diameter te verwaarlozen. Neem overigens wel een goede lijn zonder rek die binnen de blokken zo dun mogelijk is (zonder mantel).

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 08 jan 2009 23:31 #54229

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
...Dat is fors minder dan mn 6mm achterstag.
Is 6 mm niet wat erg veel voor een achterstag op een Defender? Ik weet niet wat origineel gespecificeerd is maar ik denk dat 4 of 5 mm ook ruim zal volstaan. De mijne is 3 mm, daarmee kan ik de boel ook voldoende op spanning brengen. Wel is het handig de breekspanning van de blokken hoger te kiezen dan de breekspanning van het stag. Ongelagerde of busgelagerde blokken zijn hierbij een betere keus dan de kogelgelagerde exemplaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 08 jan 2009 23:50 #54231

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Mijn timmermansoog is niet perfect, marfamke, dus ik zou er best een millimetertje naast kunnen zitten ;)

Of de boel gelagerd is of niet is voor mij niet zo belangrijk; uiteindelijk zijn het de SWLs die de doorslag geven. Het zijn echter de getallen die me verbazen: zoals gezegd heeft het Harken-blok een SWL van ongeveer 500kg, een (ongelagerd) HYE blok komt uit op minder tenzij ik een enorm dik blok kies, 16 mm of zo, is ook weer niet de bedoeling. Maar (en daar gaat het me dus om): dat staat toch in geen verhouding tot de breeksterkte van mijn achterstag? En nogmaals: waarom adviseert Harken hier een blok met zowel lagers als een breeksterkte die onder die van mijn staaldraad ligt?

NB ik schrijf nu over de Harken blokken omdat ik daar eerst naar ben gaan kijken. Lewmar heeft iets vergelijkbaars waar ik ook mee uit de voeten zou kunnen, heeft licht mijn voorkeur op dit moment want geen kogellagers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 09 jan 2009 07:05 #54238

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Hoe wil je het doen?

www.harken.com/rigtips/BackstayAdjuster.php

- Right angle: Dan lijken me 29mm carbo blokjes wat klein

- Cascaded: Met een wat zwaarder Line/Wire High Strength Blokje aan de achterstag en 29mm carbo als 'spanner' lijkt het me voldoende. Zo had ik het ook op mijn FF95 zitten

Line/Wire High Strength Blocks:
www.harkenstore.com/uniface.ur...tegory=409Z56LC4X6TI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 09 jan 2009 07:59 #54242

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens naar de breeksterkte van de blokken heb gekeken, ik ben er gewoon vanuit gegaan dat de juiste maat voldoende breeksterkte heeft!

We hebben ons mooie systeem van de spaanse takeling een paar weken geleden gemonteerd en het ziet er gelikt uit!! We hebben uiteindelijk gekozen voor standaard Marlowbraid lijn, en niet voor zeer prijzige dyneema lijn waar je de mantel vanaf kunt halen.

Ik zal zsm wat foto's plaatsen!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 09 jan 2009 19:04 #54310

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Lewmar heeft iets vergelijkbaars waar ik ook mee uit de voeten zou kunnen, heeft licht mijn voorkeur op dit moment want geen kogellagers.
RonStan is misschien ook een optie, die hebben zowel kogelgelagerde als busgelagerde HL typen.

Ik dacht dat de werkbelasting van de kleinere HYE-blokken toch aanmerkelijk hoger ligt dan bij Harken. Een 35 mm blok van HYE heeft een werkbelasting van 565 kg, een Harken Carbo moet het doen met 440 kg. Bovendien vind ik harken best wel aan de prijs voor een stukje veredeld plastic.

Ook een merk om in de gaten te houden is OH-marine, mooie degelijke blokjes uit mooie materialen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag systeem 09 jan 2009 20:51 #54328

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Heb alles nog een keer doorgenomen, ik ga voor de Lewmar Synchro 60 blokken, SWL van bijna 800 kg ;) Dank voor het meedenken in elk geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.237 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl