Ik was wellicht niet duidelijk maar ik bedoelde alleen dat het niet uitmaakt hoe hard je trekt maar dat de hoeveelheid lijn die je aan het halende part binnen haalt bepalend is voor de spanning.
Dat is volgens mij een onjuiste veronderstelling.
De hoeveelheid lijn die je binnenhaalt in combinatie met de vertraging is in verhouding met de verplaatsing van de masttop. Met een vertraging van 1 op 10 zal met 1 meter lijn de achterstag 10 cm korter worden. De uitgeoefende trekkracht die noodzakelijk is om de lijn 1 meter aan te trekken is afhankelijk van de stijfheid van de mast en het voorstag.
Ga je uit van een gegeven trekkracht kan niet meer dan de trekkracht maal de vertraging op het achterstag worden gezet. De stijfheid van de mast en de hoeveelheid in te halen lijn is dan niet bepalend.
Het verschil in benaderingswijze is dat ik uit ga van een gegeven maximale trekkracht en bijbehorende maximaal berijkbare stagspanning en dat jij uitgaat van een gegeven verplaatsing met de daarbij optredende stagspanning.
Met mijn methode is het fysiek onmogelijk het stag over te belasten, bij jouw methode moet je het aangebrachte merkteken in de gaten houden om overbelasting te voorkomen.